ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-04-22, 21:06

xMistyx

Nykomling
xMistyx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 0

Standard Reseberättelse: Kina och Australien
Den här reseberättelsen skrev jag som en uppgift i skolan så det är en hel del fakta i den också, men det får ni stå ut med. Jag forsatte till Australien efteråt om ni undrar varför det står lite om det.

Fredag
Jag är nu i Kina, det folkrikaste landet i världen med en befolkning på ca 1,2 miljarder. Här ska jag besöka bl.a. Kinesiska muren, Den förbjudna staden och Himmelska fridens torg. Jag också gå till pärlmarknaden och sidenmarknaden och handla lite billiga kopior.
Jag kom hit till Beijing för ungefär sex timmar sen, då var klockan 15.00.
Jag bor hos min kompis Xiao-Hong och hennes föräldrar. Xiao-Hong mötte mig på flygplatsen och så tog vi bussen in till hennes lägenhet som ligger väldigt nära sidenmarknaden. Huset de bor i är inte så jättefint utanpå, det ser rätt förfallet ut, men inuti är det faktiskt rätt fint. De har ordnat det så gott det går.
Runt omkring här finns det väldigt många nybyggda hus och det byggs nya överallt.
Det byggs mest skyskrapor och de flesta gamla husen rivs. Det finns en del parker också och här kan man se människor utöva gymnastik på mornarna.
Flygresan hit gick bra, flyget var inte försenat och det var fint väder. Det enda som inte var bra var maten men det är man ju van vid.
Vi har precis ätit middag. Vi åt ris och en slags fläskgryta med många olika sorters grönsaker i. Det var ganska starkt och jättegott.
När jag kom hit vilade jag först en stund och sen gick jag och Xiao-Hongs till sidenmarknaden och tittade lite. Det var lite jobbigt eftersom att alla försäljare drog i en hela tiden och ville att man skulle köpa deras saker. Jag köpte i alla fall ett par skor som jag lyckades pruta ner från 400 yuan till 80 yuan. En yuan är ungefär lika mycket som en krona så det kändes rätt billigt med ett par skor för 80 kronor. Nu ska jag gå och lägga mig, i morgon ska vi gå upp tidigt för då ska vi åka till Kinesiska muren.

Lördag
Vi kom nyss hem från en lång dag utomhus. Klockan är nu kvart över fem och vi åkte hemifrån vid halv åtta i morse.
Vi tog en buss till Kinesiska muren och på vägen stannade vi på en fabrik där de tillverkade figurer av Jade som är en slags grön stensort som är väldigt populär i Kina, speciellt för kvinnor att han armband av Jade. Om man har de på vänster arm betyder det tur och kineserna är väldigt vidskepliga. Vi fick först höra när en tjej berättade om jade och vad de olika figurerna betydde och så och sen fick vi gå och titta på några som jobbade. I slutet fick vi köpa figurer om vi ville eller bara gå runt och titta på alla figurer som fanns.
Efter det åkte vi vidare till Kinesiska muren. det var inte direkt den bästa tiden att åka dit, det var ca 33 grader varmt och inte ett moln på himlen. Vi gick bara på en liten del av muren men det var ändå väldigt jobbigt, speciellt eftersom det var trappsteg hela vägen upp. Jag hörde någon på vägen som sa att det var 1500 trappsteg.
Man blev rätt trött och svettig så det var tur att jag hade köpt vatten i ett stånd i början av muren.
Vi tog sen en buss tillbaka till Beijing och på vägen stannade vi på ett jättekonstigt ställe för att äta lunch. Det var som en stor affär med restaurangdel på ena sidan.
Det var bara vi där men det fanns ändå personal precis överallt. Det var helt klart byggt för turister och jag förstog inte riktigt varför vi åkte just dit.
Det man kunde köpa i affären var olika traditionella kinesiska saker som Buddha-statyer i trä, väggbonader och olika klädesplagg i siden.
När vi hade ätit och tittat på alla sakerna tog vi första bussen in till Beijing och vi kom fram dit vid fyra någon gång.
Då var vi rätt så trötta så vi tog det lugnt och satt bara och pratade på ett café.
När vi kom hem till Xiao-Hongs lägenhet hade hennes mamma lagat Dim Sum som består av en massa smårätter, t.ex. dumplings ( fyllda ångkokta degknyten) och vårrullar. I morgon bär det av till Himmelska fridens torg och den Förbjudna staden.

Söndag
Den här dagen började med en frukost bestående av stekta nudlar och sen begav jag och Xiao-Hong oss till Himmelska fridens torg. Det är världens största torg, hela 400 000 kvadratmeter stort.
Den största delen av torget är en öppen yta för militärparader och på torget finns bl.a. Maos mausoleum. Dit gick vi dock inte idag, det var alldeles för mycket folk som skulle dit.
I Kina ser skoluniformerna (i alla fall de flesta) ut som träningsoveraller och de kan ha alla möjliga olika färger. På torget såg vi en hel skola som nog var på utflykt och alla eleverna gick på rad över hela torget. Det måste ha varit flera hundra elever för ledet tog aldrig slut. Det såg rätt roligt ut när barnen gick där i sina grön-vita träningsoveraller.
I slutet av torget finns porten Tian’men som leder in till den Förbjudna staden. Där var det otroligt mycket folk men jag lyckades i alla fall ta en hel del bra bilder. Först gick man igenom själva staden och där fanns det massor av hus. Man får ju tänka på att alla kejsarens 9999 rum ska få plats. Att man just byggde 9999 rum och inte 10 000 är för att 9 anses som ett lyckotal i Kina.
I Den förbjudna staden levde kejsaren ända från 1400-talet till 1924. Den allra siste kejsaren i Kina hette Pu Yi och han störtades 1911. Han bodde dock kvar i den Förbjudna staden till 1924. Den förbjudna staden består av två delar, en del där kejsaren och hand familj bodde och en del där det hölls ceremonier och audensier med kejsaren.
När vi hade gått igenom hela staden kom vi till en trädgård som vi också gick igenom och till slut kom vi fram till en port som ledde ut ur den Förbjudna staden. Väl ute ut staden möttes vi av en jobbig syn, precis utanför porten fanns ett litet torg och där satt en massa uteliggare, många som saknade t.ex. ett ben eller en arm. Många hemlösa barn sprang också runt och tiggde pengar.
Vi var ganska hungriga efter dagen så vi gick till en liten restaurant och åt lite lunch.
Sen tog vi en taxi hem till Xiao-Hong igen. Att åka taxi är riktigt billigt, en resa som kanske skulle ha kostat 100-120 kronor i Sverige kostar här runt 10-15 kronor. Dock kör de flesta taxichaufförerna som galningar.
Efter en liten tupplur gick vi till sidenmarknaden igen och jag köpte en väska och ett par solglasögon. Det är synd att marknaden är inomhus nuförtiden, det hade varit roligt att komma hit innan den flyttade in. Xiao-Hong visade mig också en affär som sålde piratkopierade dvd-filmer för tio kronor styck och jag köpte 37 stycken, jag gillar att kolla på film.
I morgon ska vi till Sommarpalatset, där kejsaren bodde på somrarna.

Måndag
Vi kom fram till Sommarpalatset, eller Yihe Yuan som det också heter, vid elvatiden. Slottet och parkerna runt omkring tar upp en 2.9 kvadratkilometer stor yta. Byggnaderna tar upp 70 000 kvadratmeter av dem. På området finns också Kunming sjön som är konstgjord och gjord för att likna Västra sjön i Hangzhou. Eftersom att området är så otroligt stort gick vi inte runt på hela utan gick bara runt lite vid ingången.
I parken finns en lång korridor, den är närmare bestämt 728 meter lång. Den byggdes för att kvinnorna skulle kunna svalka sig någonstans. I korridoren finns över 8000 målningar som är tagna ur den kinesiska mytologin.
När vi hade gått en runda var det dags att åka hem och ladda upp för akrobatikföreställningen i kväll.

Efter ännu en underbar middag lagad av Xiao-Hongs mamma tog vi en taxi till en teater där vi skulle titta på en akrobatikföreställning.

Åldrarna på dem som var med i föreställningen var väldigt olika, vissa var bara runt 9-10 och andra var upp mot 35-40 år gamla. Alla var jätteduktiga och det var svårt att fatta att de kunde göra alla konster de gjorde.
Det var nästan bara japaner som var och tittade och även fast det stod att man inte fick fotografera gjorde nästan alla det.
När de barnen som anses kvalificerade för att bli akrobater är ca 4 år sätts de i hård träning och ibland behöver de till och med bo på ett slags träningsläger.
Vi har haft ett fullproppat program de här dagarna så i morgon ska vi bara ta det lite lugnt och åka till pärlmarknaden först och sen gå runt lite i stan.

Tisdag
Det här var min sista dag i Beijing, i morgon ska jag och Xiao-Hong åka till Guiyang, en relativt liten stad (ca 1 miljon invånare) i provinsen Guizhou i södra Kina. Guizhou är känt som ”Provinsen där solen aldrig lyser” så jag räknar inte med att få bra väder.
I Guiyang ska jag vara i tre dagar och sen är det Australien som gäller.
Just att vi åkte till den staden beror på att det var där Xiao-Hong växte upp och hon vill att jag ska se hur livet i en mindre stad är.
Idag gick vi i alla fall till pärlmarknaden och den ligger, precis som sidenmarknaden, inomhus och jag tror att det var tre eller fyra våningar.
Man kunde verkligen köpa allt där, från väskor till dvd-spelare och från mp3-spelare till pärlor.
Jag köpte ett par skor, en väska och två par örhängen och det gick på 140 yuan. Det är riktigt lätt att pruta överallt här, och det är meningen att man ska göra det också, annars blir nästan försäljarna förolämpade.
Vi gick sen vidare till en helt vanlig gågata utan turister och vi satte oss först på McDonald’s och åt lite lunch. Allting kostade ungefär hälften så mycket där som det gör hemma I Sverige.
När vi hade ätit klart gick vi till ett jättestort varuhus med 6 våningar. De sålde mest leksaker men det var roligt att tita i alla fall.
Eftersom att det var min sista dag här i Beijing hade Xiao-Hongs mamma lagat Pekinganka, med alla tillbehör. Det var supergott.
Nu har jag precis packat ihop mina saker och klockan 11.00 i morgon förmiddag går flyget till Guiyang.

[pic:7ff7f89f7d]1[/pic:7ff7f89f7d]

Onsdag
Nu är vi äntligen framme vid hotellet har i Guiyang. Klockan är 19.30 och vi skulle egentligen varit framme vid 15.00.
Flygresan gick inte bra alls, först och främst var flyget försenat med 4 timmar och sen var planet vi åkte med riktigt skruttigt och det kändes som att en av vingarna skulle lossna hela tiden. Dessutom var det jättemycket turbulens hela resan. Maten som serverades hade passerat sitt bäst före-datum för länge sen och flygvärdinnan satt med en engelsk ordbok i knäet när hon berättade om säkerheten.
När vi väl hade kommit fram till Guiyang och skulle hämta vårat bagage fattades en av mina väskor. Vi stod och väntade och väntade på att den skulle komma men det gjorde den inte.
Till slut gick vi fram och frågade en person som jobbade på flygplatsen om vart min väska hade tagit vägen. Han såg lite sur ut och pekade mot bagagebandet. Där stod min väska!
Jag gick fram och hämtade den och så tog vi en buss till hotellet. Vi checkade in och gick upp till vårat rum på tionde våningen.
Hotellet var 4-stjärnigt och väldigt fint. Staden var däremot inte så fin, de flesta husen såg ut som om de var fallfärdiga men jag har inte sett hela staden än, stadskärnan kanske är jättefin, man såg en del helt nybyggda skyskrapor från vårat fönster. Staden ligger i en dal och är omringad av höga gröna berg.
Det är lite roligt för jättemånga hus här har stora fotbollar på taken, Xiao-Hong berättade att det är vattentankar.
Nu ska vi gå ner och äta lite middag. I morgon ska vi åka ut på landsbygden och hälsa på Miao-folket.

Torsdag
Idag följde vi med en adoptionsgrupp från USA och deras guide till Miao-folket som lever utanför Guiyang. Anledningen till att vi kunde följa med den gruppen var för att deras guide är Xiao-Hongs gamla barndomskompis.
På vägen till deras by såg vi flera stycken som arbetade på åkrarna och de hade hjälp av bufflar när de skulle ploga.
Efter ca en timme på bussen var vi framme i byn och då blev vi välkomnade av några tjejer i 15-20 års åldern och alla bar en traditionell Miao-folkdräkt. Vi blev bjudna på risbrännvin innan vi gick in i byn. Det anses väldigt oartigt att tacka nej så jag tog en klunk (man drack förresten ut ett buffelhorn). Det var riktigt äckligt och jag var väldigt nära att spotta ut det men jag lyckades svälja det till slut. Smaken satt dock kvar jättelänge.
På bussen dit hade vi bestämt tre typiska amerikanska låtar vi skulle framföra och det första vi gjorde när vi kom in i byn var att sjunga den första, och då svarade Miao-folket med en låt som är typisk för dem, sen sjöng vi en låt igen o.s.v. Efter det fick vi titta på när de dansade och sjöng och i vissa danser var det några från våran grupp som fick vara med också. Det var riktigt roligt, har inte skrattat så där mycket på länge.
Vi fick också gå runt och titta lite hur de bodde och så, de delade hus med alla djuren, det verkade inte så hygieniskt.
Klockan var nog runt fem när vi kom tillbaka till hotellet och då tog jag en dusch och sen gick vi till en mataffär som ligger precis utanför hotellet. Nästan allting därinne var minst tre månader för gammalt och på vissa saker hade bäst före-datumet varit för ett år sen. Allting var i alla fall jättebilligt och jag köpte lite tuggummin, ungefär de enda sakerna som inte var för gamla.
Vi gick sen tillbaka till hotellet och åt middag. Det serveras buffé varje kväll och allting är jättegott. Det finns också en efterrättsbuffé med massor med olika efterrätter. Chokladmousse, fruktsallad och jordgubbstårta var bara några av rätterna man kunde välja på.
Mätta och belåtna gick vi upp till rummet igen och tittade på TV hela kvällen. Det fanns en kanal som var som ett kinesiskt MTV, de spelade bara musikvideor hela tiden, och den kanalen tittade vi på nästan hela tiden.

Fredag
Idag har vi gått runt och tittat här i staden. Den var mycket finare i centrum men det var ändå många hus som såg riktigt skruttiga ut. Det fanns jättemånga affärer och det var ännu billigare här än i Beijing så jag fick anstränga mig för att inte köpa för mycket. Jag lyckades inte riktigt, jag köpte rätt mycket saker och jag har insett att jag nog behöver en till resväska så det ska jag försöka hitta i morgon. Annars finns det inte så mycket att berätta härifrån, bara att det finns mycket fattigdom så att många lever på gatorna.
Till middag var det självklart buffé igen och jag åt mig proppmätt idag igen. Mitt flyg till Sydney går tjugo över tio från Hong Kong i morgon kväll så jag har ju nästan hela dagen här i morgon också, fast jag måste ta ett flyg till Hong Kong först och det går kvart över sju härifrån.

Lördag
Nu sitter jag på planet på väg till Sydney och resan kommer att ta ungefär 9 timmar. Jag kommer att komma fram 10.10 lokal tid.
Den sista dagen i Kina började med en god hotellfrukost med mycket färsk frukt.
Vi begav oss sen ner till stan igen och jag köpte en resväska och lite souvenirer till dem där hemma i en butik där de sålde typiska saker för den här provinsen. Halv sex åkte vi till flygplatsen och som turligt nog var planet inte försenat den här gången.
Det var lite tråkigt att säga hejdå till Xiao-Hong för vi har verkligen kommit nära varandra de här dagarna. Nu ska det i alla fall bli skönt med lite sol och bad i Australien.
Jag borde nog försöka sova lite nu så jag inte blir alltför trött när jag kommer fram.
Svara med citat

Gammal 2006-04-24, 16:52

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Denna reseberättelse är godkänd och belönas med en biobiljett.

Författaren har även chans att vinna rese-presentkortet på 5000:- Läs mer om tävlingen här: http://www.reseforum.se/forum/bonus-...-kr-vt574.html

Komplettera gärna era berättelser med (egna) bilder, det ökar chansen att vinna!

Glöm inte att maila era adresser till reseforum@gmail.com när ni tjänat ihop till era belöningar.

Olov
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8