|

2006-04-18, 05:12
|
|
|
Kambodja
Hej!
Jag och min sambo reste i Kambodja för ca 1 år sedan. Vi kom vattenvägen från Vietnam (också ett underbart land) och hamnade först i Pnom Phen. Där hyrde vi resans billigaste rum, 3 dollar... :P
Därifrån åkte vi sedan ner till kusten, till sihanoukville, och hittade en alldeles underbart vit strand med turkost vatten och mysiga små matställen. Om det är upplevelser och inte lyx du är ute efter så kan jag verkligen rekommendera det! Rummet kostade 5-6 dollar. Maten i Kambodja är inte mycket att hurra över, men man hittar alltid något att fylla magen med.
Sedan åkte vi tillbaka till Pnom Phen där det då var ca 40 grader varmt. Härligt när man är magsjuk.... Efter att ha piggnat till åkte vi vidare mot Siem Reap och Angkor Wat. Resan var lång men vägarna riktigt bra. Naturen är inte som något annat vi tidigare sett, röd, torr mark och hyddor på styltor. Fascinerande att det ändå fanns TV i alla hus hur långt ut på vischan de än låg....
Angkor Wat var en av de pampigaste upplevelserna jag någonsin varit med om!!!! Det måste ses, om inte annat så går det att göra längre utflykter dit från Thailand. Om du inte vet vad det är så leta reda på lite bilder på Internet.
Vägen därifrån till Thailand var däremot inte någon höjdare. Vi åkte i en skraltig minibuss vars AC gick sönder efter några mil och temperaturen höll sig fortfarande runt 40 grader...svettigt värre..... På normala vägar borde det ha tagit 2 h, jag tror det tog 5-6....
Jag rekommenderar verkligen Kambodja, människorna är underbara och du får upplevelser för livet!!!
|
|