ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-04-09, 10:11

Rebeccah

Standard Libanon Beirut
Ska åka till beirut i tre veckor i sommar. Jag undrar om någon varit där, och kan ge mig lite information om stränderna, resurangerna och sevärdheter och andra bra tips som är värt att veta?
Sedan undra jag lite om Lufthansa som jag ska flyga med hur flget är, har aldrig åkt med dom innan.
MVH Rebecca
Svara med citat

Gammal 2006-04-09, 17:18

Carolus

Nykomling
Carolus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 0

Standard Re: Libanon Beirut
Citat:
Ursprungligen postat av Rebeccah

Ska åka till beirut i tre veckor i sommar. Jag undrar om någon varit där, och kan ge mig lite information om stränderna, resurangerna och sevärdheter och andra bra tips som är värt att veta?
Sedan undra jag lite om Lufthansa som jag ska flyga med hur flget är, har aldrig åkt med dom innan.
MVH Rebecca
Kan inget om Libanon, men Lufthansa är riktigt nice. Brukar ha gott käk.
Deutsche kvalitee... :wink:
Svara med citat

Gammal 2006-04-10, 11:12

Rebeccah

Standard
hehe det låter lovande iaf. Men undrar om det ingår i priset eller om man ska köpa till det? För när vi boka fick vi ingen förfrågelse om vi önskade mat ombord?
Svara med citat

Gammal 2006-04-10, 15:48

Carolus

Nykomling
Carolus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Rebeccah

hehe det låter lovande iaf. Men undrar om det ingår i priset eller om man ska köpa till det? För när vi boka fick vi ingen förfrågelse om vi önskade mat ombord?
Det var något år sedan jag flög med dem så det kan ha ändrats men om ni inte fick någon förfrågan så kan man utgå ifrån att det ingår.
Svara med citat

Gammal 2006-05-21, 19:40

Filastine

Nykomling
Filastine är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2006

Standard Libanon
Libanon

Min far är palestinier från Libanon så jag har varit där massa gånger. Vi brukar flyga med Lufthansa och de brukar gå utan problem, sköna säten, bra service och mat. De brukar dock vara ganska hetsig stäming innan ombordstinging.
Beirut har jag skälvklart varit i men inte mer än några dagar varje resa. De finns en del fina stränder som tar inträde alldellens i närheten av centrum. Ska du gå på en restuarang så kan de vara ganska dyrt på vissa ställen i staden. Speciellt de franska och Italienska. Det finns många fina arabiska restuaranger en bit utanför de allra centralaste delarna, hör med taxixhaufförerna.
I Beirut så är de nybyggda Downton stadsdelarna och Cornichen (strandpromenaden) riktigt häftiga att besöka på kvällarna.

När du åker taxi så kommer de försöka blåsa dig 100% av gångerna. En kortare resa i staden kostar 1000 lire per person (man betaler per person och inte för hela taxin oftast), över 20 min 2000 osv. Om du ska på nå längre resa åk minibuss eller vanlig bus så slipper du bli blåst.

Jag brukar tillbringa den mesta tiden i Tripoli som är landets andra stad, lite mer arabisk än Beirut som är en multikulturell stad.
Bada brukar jag göra kring Batroun och Jbail. Finns fina stränder där som inte är billiga. White Beach är en stenstrand som är väldigt bra, inte för mycket folk förutom på söndagar, inga maneter och billiga priser. UNDVIK DE MUSLIMSKA STRÄNDERNA, jag är inte fördomsfull, min familj är muslimer, men de är verkligen mycket sämre än de kristna stränderna.

Annars bör du fara till Jbail (Byblos), Tripoli, en resa bland cederbergen, Linbanan i Jounieh är ganska häftig, speciellt när man kommit upp och får se utsiken. Tyros/Saida kan vara värt ett besök och Bet eddin i de drusiska bergen och de romerska ruinerna iBaalbeck i Bekaa dalen är ett måste. Det finns dessutom flera bra Museér i Beirut som kan vara intressanta.

Rent allmänt bör du vara försiktig med vattnet och andra utsatta maträtter. Att besöka nåt av de palestinska flyktinglägrena kan vara en speciell upplevelse.

Har du någa övriga frågor så är de bara att skriva.
Svara med citat

Gammal 2006-05-22, 21:38

Rebeccah

Standard
Tack för ditt svar
Fick reda på mycket. Jag undrar angående flygresan, om maten ingår? Annars får jag ringa och beställa.
Just nu kan jag inte komma på fler frågor.
Svara med citat

Gammal 2006-05-23, 23:19

Standard
"Bada brukar jag göra kring Batroun och Jbail. Finns fina stränder där som inte är billiga"
Självklart menar jag att de är billiga/avgifstfria. Nog brukar man få käk allt på flyget.
Svara med citat

Gammal 2008-05-02, 15:29

Gäst

Standard kristna, muslimska stränderna?
Haha, konstig formulering.
Jag antar att de "muslimska" stränderna du syftar på ligger runtom beirut och de "kristna" norrut.
De bästa stränderna i hela libanon ligger söderut i landet, söder om Saida. Enligt din definition skulle dessa falla inom begreppet "muslimska" stränder. Jag föredrar o kalla det Libanesisk strand
Svara med citat

Gammal 2008-05-15, 20:43

sagans

Nykomling
sagans är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Standard Du bara måste besöka Monot street om du vill ut och partaja...
Mono(t) street ligger i Achrafiyye, mitt i Beirut och e betydligt "häftigare" än cornichen och Down Town kvällstid. Besök även jemeyze som e en lång gata full med barer och restauranger, ligger bakom kyrkan nere i Down Town.

Trevlig resa! Ska själv till Beirut under samma tid så kanske vi ses
Svara med citat

Gammal 2010-03-21, 13:24

Gäst

Smile Libanon
Hej! jag kommer från Libanon. Jag har varit där 11 gånger där. ska åka igen under sommaren. Jag bor i Zahle.
Svara med citat

Gammal 2010-03-21, 13:29

Gäst

Standard Libanon
Hej! jag kommer från Libanon. Jag har varit där 11 gånger nu. ska åka igen under sommaren igen. Jag bor i Zahle. De bästa resturagerna finns i beirut. Ett tips åk till ars. Ars är det där trädet som är på flaggan. Man kan åka till ars och där se trädet som är så stort och 6000 år gammalt. Åk till wievs ett äventyrs bad och hyr fyrhjulningar. Föresten gå in på Flygresor.se - Jämför pris på billiga flygresor så finns det biljetter till Libanon för 2655 kr.
Svara med citat

Gammal 2010-07-12, 19:21

Gäst123454

Standard Libanon
Jag är en tjej på 21 år som ska flytta till beirut med min man i augusti. Skulle jättegärna vilja få kontakt med någon som bor där som är från sverige skulle kännas lite tryggare och roligare! Jag ska plugga där om någon undrar
Svara med citat

Gammal 2010-07-29, 16:11

Gäst

Standard Beirut
Rebecca!
Jag och mina två vänner är 21år, vi var i Beirut för några veckor sedan och det var den bästa resan vi gjort i våra liv! (vi har rest mycket) Staden, människorna, atmosfären.. HELT otrolig! Jag är arab från Jordanien, mina vänner är hel svenska. Vi satsar nu på att flytta dit, jobba samt studera. Vårt mål är att åka i December. SKulle vara roligt att ses då, Rebecca Då har du lite mer kött på benen än oss! MVH
Svara med citat

Gammal 2010-07-29, 16:13

Gäst

Standard
Nej, förlåt jag menade inte Rebecca jag menar "Gäst" som flyttar ner med sin man
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8