ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-02-04, 18:56

elianne

Medlem
elianne är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Rykte: 0

Standard Resa genom Afrika
Någon som har rest genom Afrika ?

Läste om Rosa bussarna... verkar intressant, någon som har rest med dom ? Bra ?

Om man inte vill åka med dom.... är det svårt att åka runt i Afrika då ?
finns bussnät eller tåg ?
Svara med citat

Gammal 2006-02-04, 22:59

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Hej

Jag har inte rest genom Afrika, bara i Tanzania.

Denna resa med Rosa bussarna verkar ju hur kul som helst:
http://www.rosabussarna.se/flash1.as...Id=42&subId=60

Från Sydafrika till Kenya på åtta veckor...

Jag skulle gärna göra den resan, ska kolla med min kollega om jag får ta ledigt åtta veckor
Svara med citat

Gammal 2006-02-05, 00:11

elianne

Medlem

Standard
Ja håller med dig... Dom har många intressant resor.... Även den i Europa ner till Istanbul....

Funderade lite på dom där som ligger på planeringsstadiet....

Egypten, Libyen + Tunisien....
Eller 16 dagar i Marocko....

Tänkte man kunde ju ta en kortare resa innan man bestämmer sig för flera veckor....

Men tänk om det är hemskt att åka med sån där buss..... ?

Sen kostar dom ju massor oxå.....

Tanzania måste ha varit en upplevelse ? Var det svårt att resa runt ?
Svara med citat

Gammal 2006-02-05, 11:04

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Europa->Istanbul låter bra!
Hur kul det är beror nog mycket på medpassagerarna. Är det kul folk så är det säkert jättekul.

Tanzania var en upplevelse ja, väldigt annorlunda.
Vi hyrde en bil med chaufför när vi var i Tanzania, och när vi var på Zanzibar hittade vi en taxi-chaffis som körde runt oss varje dag

Bilen fick vi tag på genom kontakter, min syster jobbade där nere då och kände lite folk
Svara med citat

Gammal 2006-03-21, 03:53

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Standard
Rosa bussarnas långa resa genom Afrika är en av mina drömresor. Hoppas verkligen det blir av en gång.

Det där med supa och sex stämmer nog inte med dem. Svt:s "Packat och klart" hade ju en lång reportageserie om resan Kenya-Sydafrika - och vad jag såg var där inte speciellt mycket sånt. Lägger man över 30.000 på bara biljetten så är det nog av genuint intresse för kontinenten tror jag.

Det verkliga problemet kan nog istället vara aldrig upphörande allsång i bussen.. Hmmm. Det gäller att ha tur och hamna med folk som skäms över sin röst.. ha ha.
Svara med citat

Gammal 2006-03-21, 20:11

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jag har aldrig rest med rosa bussarna och resesättet lockar inte mig. Jag har däremot en kompis som har gjort flera resor med rosa bussarna, bland annat i afrika, usa och i sydamerika. Hon är SUPERNÖJD och älskar den typen av resa!

Jag tror att det beror på hur man är som person. Gillar man att resa tillsammans med många andra, eller är man mer chartertypen? Det är nog bara en själv som vet svaret på frågan om Rosa Bussarna passar som reseupplevelse eller ej.

Kram, Sofia
Svara med citat

Gammal 2006-03-21, 20:16

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Elianne

Funderade lite på dom där som ligger på planeringsstadiet....

Egypten, Libyen + Tunisien....
Eller 16 dagar i Marocko....

Jag hittade ingen egypten, libyen o tunisienresa, vart hittade du den? Vore ju faktiskt intressant!!

Kram, Sofia
Svara med citat

Gammal 2006-03-21, 20:30

elianne

Medlem

Standard
Jag vet inte riktigt var jag såg det... I en resetidning tror jag...

Läste om det för ett tag sen, men nu kan jag inte längre hitta information om det... Det skulle vara avresa i oktober och tror det var ca 3 veckor med start i Egypten o avslut i Tunisien... via libyen..

Får väl se om det dyker upp på nytt på deras hemsida.

Kan ju vara en del av en längre resa oxå...

Men visst lät det intressant
Svara med citat

Gammal 2006-06-10, 18:48

Standard
Ja jag är med inne på att resa själv, har kollat äventyrsresor och volontärresor men det känns helt klart bäst att resa på egen hand. MENman ska nog vara en grupp om 4 - 5 pers ?!? Senaste resan i Guinea visade vad militärspärar och av lokalbefolkningen själv spärrade vägar kunde ställa till med. Det är inte direkt Malmö Göteborg man pratar om här ... Någon som e sugen ? =)
Svara med citat

Gammal 2009-02-24, 00:40

Gäst

Standard Rosa Bussarn
Har rest genom afrika med rb och tycker att detta e en perfekt resa om man vill se afrika från det fattigaste delarna till det rikare livet i sydafrika. Själv skall jag nu göra en liten biltripp från Nord kapp till Kapstaden capetocape.blogg.se om ni har frågor om resor med rb eller projektet finns mail på bloggen. hoppas att detta e till någon hjälp
Svara med citat

Gammal 2009-04-12, 22:54

Gäst

Standard Rosa landrover
Har just korsat Sahara med Landrover( Marocko-Västsahara-Mauretanien-Senegal och tillbaka), riktigt trevlig resa. Parkerad hos Loopia Webbhotell åkte jag med, man kom verkligen nära människorna. 2,5 vecka och 580 mil.
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 18:53

Gäst

Smile
Jag är jävligt sugen på att följa med på deras resa i väst Afrika i vinter: 4x4 Overland - Våra äventyrsresor med 4wd bil till bla Turkiet och safari i Afrika - Den ultimata friheten!
Känns mer som en riktig expedition på nåt vis.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8