Blev så fruktansvärt sugen på att åka ut och resa och jag måste erkänna att Thailand, de klassiska charterorterna i Europa inte lockar så värstans mycket. Däremot verkar Afrika ganska intressant. Särskilt safari. Vem lockas inte av stäppen, lejon och zebror samt överdrivet många gnuer?
Hur som helst. I sann "gör det själv" anda så började jag att söka runt på interweb (Fritidsresor, Ving, Apollo mfl.) och insåg att det var ganska dyrt. Ja, de vet att ta betalt våra researrangörer. Så jag lade dem åt sidan för tillfället. Kollade på flygstolen istället. 16k för en flygstol tur och retur till Nairobi. Jotack, då bygger jag nästan hellre ett eget flygplan tror jag.
Sen när jag läste om lite afrika-resmål här så hittade jag en länk till
Resor till Afrika, Västindien, Central & Sydamerika - Bröllopsresa, Paketresa, Safari som faktiskt verkar lite billigare än de konventionella resebolagen.
Hur som helst, är 15-16 tusen normalt pris för en flygstol till Nairobi, Kenya? Det verkar så i alla fall.
Och safariturer vet jag är dyrt, eller förhållandevis dyrt i alla fall. Kollade på lite paketresor på sagda researrangör och såg att det går att få en ganska hygglig upplevelse för runt 25-28k. Helt okej tycker jag för en upplevelse som jag tror är ganska enorm. Går att få ner priset lite också om man väljer bort lyxen. Dessutom verkar det som att det blir billigare ju fler man reser om jag tolkar dem rätt? Har säkert resesugna kompisar som hänger på.
Huvudfrågan är egentligen; hur mycket fickpengar behöver man egentligen i Afrika? Hur dyrt/billigt är det? 10000 fixar biffen? 5 tusen? Det känns som att man inte gör av med så värstans mycket pengar i vildmarken.
Någon som har lite erfarenhet av detta?