ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-09-18, 16:58

viktoria karlsson

Nykomling
viktoria karlsson är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 0

Standard budget, östafrika
hej jag ska åka runt i kenya, uganda och tanzania under 2 månader. ungefär hur mycket pengar tror ni jag måste lägga på levnadsokostnader under tiden, alltså, på mat och logi. Jag behöver absolut inte bo lyxigt utan kan tvärtom tänka mig att leva billigt, dock inte med fara.
Svara med citat

Gammal 2009-01-10, 19:42

Gäst

Standard
Det beror helt på hur du vill leva och bo. Jag reste runt under knappt fyra månader och klarade mig på ett par tre tusen kronor max. (Har inte helt koll) Men om du ska bo på hotell eller finare vandrarhem kostar det ju mer, dock inte mycket jämfört med västerländska priser. Om du reser ensam kanske det kan vara lämpligt att satsa på ett "dyrare" alternativ. (De allra flesta ställen har bra säkerhet) Men var absolut inte rädd för att testa mindre vandrarhem/guesthouses och ät på små restauranger med lokal mat! Det ger mer!
Svara med citat

Gammal 2009-01-19, 17:29

Gäst

Standard
hej.
vi använde 150 kr per person per dag. det täckte allt i kenya, tanzania,uganda dock var rwanda en aningen dyrare men dit skall du ju ändå inte....ha en trevlig resa hej då
Svara med citat

Gammal 2010-01-18, 03:48

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard
Min bror var i Östafrika (Uganda, Kenya, Tanzania och Malawi) för lite över ett år sedan. Det går att komma väldigt billigt undan (ca: 20 dollar/dag) om man kan tänka sig att bo på mindra vandrarhem, samt äta mat på mindre och lokala restauranger. I Nairobi bör man vara på sin vakt, särskilt om man måste ut på kvällstid. Det är inte svårt att bli rånad eller lurad. Om man är rokare bör man också tänka sig för. Det är nämligen förbjuder att röka på allmän plats i hela Kenya. Blir man ertappad får man räkna med en ordentlig muta, alternativt ännu högre böter.

Här är en ganska bra sajt om backpacking i Afrika. Den handlar om de länder jag nämnde överst och ger även bra backpackingtips till alla dessa...

Hmmm... nu såg jag att det var en riktigt gammal tråd TS har säkert redan varit iväg, men det kanske kan vara till nytta för andra då.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8