ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-12, 19:31

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard Nya flyglinjer från Skavsta med Wizzair
Det ungerska lågprisflygbolaget Wizzair utökar från Sverige. Nya linjer blir:

Malmö - Belgrad från 15 december 2010.
Skavsta - Kiev från 16 december 2010.
Skavsta - Lodz från 18 december 2010.
Skavsta - Belgrad från 3 april 2011.

Malmö - Prag läggs ner 19 september 2010.
Senast redigerad av Micke den 2010-09-12 klockan 19:54.
Svara med citat

Gammal 2010-09-24, 18:00

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Malmö - Prag läggs ner 19 september 2010.
Den linjen var en stor succé i början. Inte bara skåningarna uppskattade den, utan även danskarna! Hur det nu kan löna sig för en dansk att ta sig ända till Sturup när både Norwegian och Cimber Sterling trafikerar samma sträcka direkt från Kastrup är dock en gåta. Men det senaste halvåret har planen blivit allt tommare, så nerläggningen är nog ett logiskt beslut.

Verkar som att Belgrad är en het nyhet. Lågprisflyg överallt börjar trafikera dit, inte minst Cimber Sterling!
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 00:31

sebbivism

Medlem
sebbivism är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Rykte: 0

Standard
Det verkar som de sedan 30 oktober lagt ner Skavsta-Kiev. Den går inte att boka från deras webbsida längre.

Har det något att göra med nybyggnationerna på Kievs flygplatser? Jag tänker ju att det är ju ett helt korkat beslut att ta ner linjen HELT och hållet iom fotbolls-EM i Ukraina nästa år... Folk lär väl vilja flyga ner till fotbollen billigt?
Senast redigerad av sebbivism den 2011-11-11 klockan 00:34.
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 01:28

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Det kanske är just därför linjen lagts ner. Folk åker inte nu utan alla väntar tills nästa år? Lite långsökt men man vet aldrig...

Wizzair har ett par destinationer som bara trafikeras under vissa säsonger, t.ex Cypern, Turkiet, Kroatien och Mallorca. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med efterfrågan under lågsäsongen.
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 11:59

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag tycker också det verkar konstigt att man lägger ner Kiev inför EM, och min gissning är att linjen kommer tillbaka till våren.

Har själv varit sugen på att flyga ner till Tjernobyl för 200 kr, så det är lite surt att man inte passade på medan det gick att flyga billigt.
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 12:05

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
3 Wizzair rutter som har lagts ner från Skavsta senaste tiden.

Lodz, Vilnius och Kiev. Alltid tråkigt när utbudet minskar, framförallt eftersom jag hade intresse i att flyga på alla 3 av dessa rutter
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 12:54

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Stockholm-Belgrad öppnade för inte så länge sedan. Jag ska själv ge mig på Malmö-Belgrad i December. Alltid kul att pröva något nytt, och med Wizzair gick det komplett på under 500.- t/r
Svara med citat

Gammal 2011-11-12, 23:41

sebbivism

Medlem

Standard
Det är ju trist att WizzAir lägger ner så många linjer, det känns ju som Ryanair är överrepresenterade på Skavsta, vore ju kul med fler bolag där.

Jag tycker Ukraina borde få mer reklam för sig, det verkar vara ett mycket fint land att besöka. Har inte varit där själv, men rätt så schysst att de arrangerar EM nästa år, det lär ju få turismen att blomma upp, speciellt om Wizz kör billiga flyg dit, för det är väl ingen av de dyrare bolagen som kör Kiev från Arlanda?

Det kan ju också ligga något i att WizzAir Ukraine har egna ukrainskreggade flygplan som sköter alla flyg från/till Ukraina och de helt enkelt inte räcker till att bemanna alla de linjer de har?
Senast redigerad av sebbivism den 2011-11-12 klockan 23:44.
Svara med citat

Gammal 2011-11-13, 00:20

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Ukarainska bolaget Aerosvit flyger från Kiev till Arlanda. Affärsmannen som äger Aerosvit är samma person som köpt Skyways, City Airline och Cimber och nu håller på att skapa ett starkt nordiskt flygbolag.
Svara med citat

Gammal 2011-11-13, 00:24

sebbivism

Medlem

Standard
Aah okey! Aerosvit glömde jag faktiskt bort att de fanns!

SPännande med nytt nordiskt flygbolag, de behövs fler! Det bästa nordiska just nu enligt mig är Norwegian... Hoppas det här nya kan flyga från Skavsta!
Svara med citat

Gammal 2011-11-13, 00:25

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Du kan nog glömma Skavsta. Aerosvit är ett nätverkesbolag och Arlanda kommer vara en av deras hubbar.
Svara med citat

Gammal 2011-11-13, 01:11

sebbivism

Medlem

Standard
Jo det förstår jag ju också att man kan glömma det! Dessutom är Skavsta en rätt sunkig flygplats, jag gillar Skavsta enbart pga avstådet härifrån. Det är närmare (och billigare i transport) härifrån till Skavsta än till Arlanda, så det är trist att inte fler flygbolag flyger därifrån.

Däremot flyger jag hellre med flygbolag som trafikerar Arlanda (Norwegian, Germanwings, Air Berlin t.ex) och huvudflygplats är alltid bäst.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8