ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-02-29, 05:22

Gäst

Standard Stockholm - Dubai, Oslo - Dubai
Det norska lågprisflygbolaget Norwegian kommer den 26:e oktober 2008 börja flyga från Stockholm, Arlanda samt Oslo, Gardemoen till Dubai. Det kommer bli 3 avgångar i veckan från Stockholm och 2 avgångar i veckan från Oslo. Avgång från Stockholm blir måndag, onsdag och fredag kl. 13.35 och från Oslo torsdag och söndag kl. 13.15. Retur från Dubai kl. 01.50 respektive kl. 01.30 dagen därpå lokal tid. Flygtiden beräknas till ca 7 timmar.

Priset för en enkel resa börjar på ca 999 kr och biljetterna släpps den 5:e mars.

Norwegian börjar flyga frÃ¥n Stockholm till Dubai « Flygnyheter
Svara med citat

Gammal 2008-02-29, 11:15

B747forever

Nykomling
B747forever är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Standard
Jag tror att denna linje kommer att trafikeras av 737-700r
Svara med citat

Gammal 2008-02-29, 18:21

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Norwegian har väl inga B737-700 på beställning, bara -800, eller? Jag tror det är mest troligt att dom kommer få nån extra bränsltank på sina -800 och/eller kanske lite färre stolar för att få ner vikten.
Svara med citat

Gammal 2008-02-29, 22:33

von resen

Medlem
von resen är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 5

Standard
Man kan ju hoppas på färre stolar då för utrymmets skull...
Men är det lågpris är det väl inte sannolikt. Men tar det verkligen sju timmar från Arlanda ? Från AMS till DXB tar det väl ca 6.30, någon 1/2 timme längre från LHR. Så det borde väl vara ca 6 tim från ARN.

Hursomhelst, kalas om det drar i gång....:-)
Svara med citat

Gammal 2008-02-29, 23:59

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Så här skriver norwegian:

"- Ruten skal flys med våre nye Boeing 737-800. Disse flyene har bedre benplass og mer komfortable seter, og vil derfor være veldig behagelig på lange flygninger, sier Skjeldam. "

Vad innebär "bättre benutrymme"? Vad jämför dom med?

Att det är 7-7,5 timmar flygväg ser man i tidtabellen.
Svara med citat

Gammal 2008-03-01, 10:39

B747forever

Nykomling
B747forever är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av von resen Visa inlägg

Man kan ju hoppas på färre stolar då för utrymmets skull...
Men är det lågpris är det väl inte sannolikt. Men tar det verkligen sju timmar från Arlanda ? Från AMS till DXB tar det väl ca 6.30, någon 1/2 timme längre från LHR. Så det borde väl vara ca 6 tim från ARN.

Hursomhelst, kalas om det drar i gång....:-)

Den längre flygtiden kan bero på att linjen kommer att trafikeras av 737-800or, och dessa flyger saktara än 777/747 som används på linjen LHR/AMS-DXB
Svara med citat

Gammal 2008-03-02, 00:33

von resen

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av B747forever Visa inlägg

Den längre flygtiden kan bero på att linjen kommer att trafikeras av 737-800or, och dessa flyger saktara än 777/747 som används på linjen LHR/AMS-DXB
Du har nog rätt...
Någon som vet hur långt det är mellan arn dxb kan ju räkna....

747/400 M0,85
777/300 M0,84
737/800 M0,785
Svara med citat

Gammal 2008-03-02, 00:44

von resen

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Så här skriver norwegian:

"- Ruten skal flys med våre nye Boeing 737-800. Disse flyene har bedre benplass og mer komfortable seter, og vil derfor være veldig behagelig på lange flygninger, sier Skjeldam. "

Vad innebär "bättre benutrymme"? Vad jämför dom med?

Att det är 7-7,5 timmar flygväg ser man i tidtabellen.
Ja..man kan undra vad de jämför med. Dessutom är det väl så att "benutrymmet" beror väl helt på vilken konfiguration som köparen väljer. Typen har inte "automatiskt bättre benutrymme"
Man kanske har förutfattade meningar men LCC brukar vara lika med trångt, som jag ser det....
Det man förlorar på kamelerna tar man igen på äpplena....eller hur det nu var.....;-)
Svara med citat

Gammal 2008-03-05, 19:45

von resen

Medlem

Standard
Var in och kollade lite priser i okt-januari på Norwegian.
Några få 999.- på utresan och jag lyckades inte hitta någon 999:- hemresan..
Visst billigare blir det än ex KLM eller BA. Men om priset hamnar på runt 3500.- för att åka 737 i 7 tim. Då är frågan om inte det är värt att lägga på nån tusenlapp...:-s

Det blev lite antiklimax tycker jag, hade nog räknat med att det skulle var lite lättare att hitta en ToR för 2000:-. Väldigt synd...

Antar att det blir många billiga avgångar till sommaren 2009. Men att åka till Dubai på sommaren finns inte.....Egypten är ju som en ljum vind i jämmförelse...;-D
Svara med citat

Gammal 2008-03-05, 20:39

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Hemresorna kostar i dagsläget från ca 2000 kr ja. Lite fult att marknadsföra biljetter för 999 när priset bara gäller utresan. Visst kan man åka med KLM via Amsterdam men då flyger du iaf en 737 till amsterdam och åt fel håll dessutom. Både Norwegian och FlyNordic skriver i sina pressmeddelanden att det kommer vara glesare mellan stolarna så jag gissar på 32" vilket är samma som nästan alla bolag har på sina långdistansplan. Att då flyga omvägen via Amsterdam för mer pengar, längre tid och samma benutrymme blir nästan dumt.

Återstår att se hur priserna utvecklas med tiden och när det kommer mer besked från Norwegian om planet som ska flyga sträckan.
Svara med citat

Gammal 2008-03-05, 20:51

von resen

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Hemresorna kostar i dagsläget från ca 2000 kr ja. Lite fult att marknadsföra biljetter för 999 när priset bara gäller utresan. Visst kan man åka med KLM via Amsterdam men då flyger du iaf en 737 till amsterdam och åt fel håll dessutom. Både Norwegian och FlyNordic skriver i sina pressmeddelanden att det kommer vara glesare mellan stolarna så jag gissar på 32" vilket är samma som nästan alla bolag har på sina långdistansplan. Att då flyga omvägen via Amsterdam för mer pengar, längre tid och samma benutrymme blir nästan dumt.

Återstår att se hur priserna utvecklas med tiden och när det kommer mer besked från Norwegian om planet som ska flyga sträckan.
Ja, det är ju en smaksak...men hur som haver får man käk och kan kolla på film om man flyger med ex KLM. Mat kanske ingår i norwegian också?
Flygtiden från AMS till DXB är runt 6,5 och har man dessutom tid för en pilsner på Shipol efter turen från Sverige då "vette sjutton"......om det ändå inte är värt nån tusing till :-)
Dessutom, hur är det med ankomst och avgångstider...?
KLM har jag åkt med till DXB och ankomst var vid 22 och avresa vid 00.00 och hygglig ankomst tid till Europa. Har också flygit till DXB med Turkish, det var 737 stockholm-ankara-dxb, det gör jag inte om. De hade också väldigt taskiga avgångstider. Har också åkt med austrian även det med trång 737, men åtminstone var det hyggliga tider.

Men jag hoppas naturligtvis det kommer fler 999:- då det definitvt blir ett attraktivt pris till Dubai.
Senast redigerad av von resen den 2008-03-05 klockan 23:45.
Svara med citat

Gammal 2008-03-11, 20:54

darlingen

Nykomling
darlingen är inte uppkopplad

Standard
Detta låter himla intressant! Men när jag kollar runt lite på hotell i Dubai så verkar ju allt vara rena rama überlyxen... så det man tjänar in på flygbiljetten går ju raskt åt till hotellet. Nån som har tips på billigare hotell i Dubai kanske??
Svara med citat

Gammal 2008-03-11, 23:03

von resen

Medlem

Standard
Bla här kan du leta:

OnLine Hotel Reservations

och här:
Hotels of Selected Destination
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8