ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-02-28, 13:29

juskus

Globetrotter
juskus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Standard Island
Ingen som varit på Island- har alltid drömt om att åka dit någon gång i livet
Svara med citat

Gammal 2006-02-28, 19:41

inglas

Nykomling
inglas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jan 2006

Standard
Har varit på Island flera gånger - både vinter och sommar. Gillar det landet skarpt. Är det något speciellt du vill veta??? så berättar jag gärna!
Svara med citat

Gammal 2006-03-03, 20:19

Emha0505

Nykomling
Emha0505 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Skicka ett meddelande via MSN till Emha0505
Standard island
Jag skulle verkligen vilja resa till island! är det någon som badat i varma kälorna och i så fall.. var det en spännande upplevelse?
Svara med citat

Gammal 2006-03-05, 00:13

inglas

Nykomling
Medlem

Standard Re: island
Citat:
Ursprungligen postat av Emha0505

Jag skulle verkligen vilja resa till island! är det någon som badat i varma kälorna och i så fall.. var det en spännande upplevelse?
Ja, jag har badat i de varma källorna och det var helt underbart. Strax i närheten av flygplatsen finns Blå Lagunen, med dels ett hotell, spa och restaurang. Man kan också köpa ett dagskort. Tänk bara på att inte ta med din finaste baddräkt eftersom vattnet tär hårt på den.
Reykjavik i sig är en väldigt intressant stad som du naturligtvis ska besöka också!
Svara med citat

Gammal 2006-03-05, 11:09

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Hur är det med språket på island? Går det göra sig förståd på Svenska? Pratar folk engelska i allmänhet? Hur tar man sig enklast runt på Island som turist, är det hyrbil som gäller? Och hur är prisnivån, vad kostar en natt på hotell, en lunch på restaurang, o.s.v? Vad är det man ska se som tursit om man åker dit? Och är det nån tid på året som är bättre eller sämre att åka dit?
Svara med citat

Gammal 2006-03-06, 11:59

Katta

Medlem
Katta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: dec 2005

Standard
Fler frågor;
Tar man sig själv till Blå Lagunen med bil, eller är det busstur som gäller? Är det dyrt?
Någon som kan tipsa om en rolig turridning på island som kan fungera både för nybörjare och mer van ryttare? Vad kostar det?
Svara med citat

Gammal 2006-03-07, 15:30

inglas

Nykomling
Medlem

Standard
Ja, då ska jag försöka bevara er frågor så gott jag kan.

Blå Lugunen är helskön att bada i (se tidigare inlägg) och ligger mellan flygplatsen och Reykjavik stad. Det går bussar dit, men bästa sättet är en hyrbil (ca 500-600 SEK/dag) på vintern måste man ha fyrkjulsdrift. Hyrbil är också bästa sättet att ta sig fram, Jeepturer finns att beställa på hoteller eller någon resebyrå (vi tog en upp till Langjökull) för en heldal. Upp till Langjökull var vägarna rejält skumpiga, men uppe på toppen fick vi åka snöscooter. Att åka runt ön är jobbigt och kan bara göras på sommaren då vägarna kan vara avstängda delvis höst till vår.
Hotellen kostar i Reykjavik allt mellan 600-2000:-SEK, beroende på standard. Det finns gott om hotell i Reykjavik, glest utanför!
En enkel lunch kan man få för ca 150:- Island är DYRT. DYRARE än Norge!

Svenska funkar inte så värst bra, engelska klart bäst, någon gammal kan kanske också danska!

Ridturer bokar man lättast på hotell eller resebyrå.
Ett gott tips. Köp en reseguide och planera i god tid. Det är svårt att rekommendera vad folk ska se. Island har t e x ett mycket spännande nattliv. Stan är tom kl 10-11 på kvällen för att sedan vara proppad fram till morgonen - och det nästan varje kväll på sommaren.
Att resa dit på vintern kan jag inte rekommendera - försommaren/sommaren är klart bäst.
Svara med citat

Gammal 2006-03-15, 14:14

Katta

Medlem
Katta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: dec 2005

Standard
Tack för ditt svar! Då kanske jag vet vad jag ska önska mig i present när jag fyller år i sommar.. :smt040
Svara med citat

Gammal 2006-03-26, 21:48

islandia

Standard is
Jag bor på island just nu är det vår ute. Buskar träd börja slå ut många gräsmattor är gröna ljumit härligt ute.

Så härligt att vara här.

Info om Island är http://www.islandssidan.se/
Svara med citat

Gammal 2006-03-27, 10:04

fjallblomman

Medlem
fjallblomman är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till fjallblomman
Standard
hur tar islänningarna emot turister då?
är de lätta att komma i kontakt med?
för mig är 5sland ett (av många) drömresmål.
Skulle vilja ta mig runt hela ön, antingen med cykel, mc eller bil.
Mest beroende på hur lång tid jag skulle kunna ge mig själv där..
âr det möjigt att bo billigt, eller göra något liknande WOOF:ing?

Trevlig helg!

Gammal 2006-03-27, 22:27

Standard
Flera person per som cyckla o med mc runt ön, men det tar tid.

Hringvegurinn som går runt Island är ca 1406 km lång
Så då vet du cirka hur lång tid det kan ta plus en massa stopp på vägen.

Många öppna slätter, alls man ser bara vägen rakt fram i kilometer känsla som när man ser på tv bilder från australien. Men tyvärr kör allt för många för fort å när du far av vägen så finns bara sten så många dör per år i såna olycker.

Folk är vänligt många förstå skandinavska o engelska. Dom flesta efter vägen få sitt leverbröd genom turister så man är välkommen.

Men det är säker bättre med Mc än cyckel pågrund alla backar på öst o norr sidan.

Inte billigt att bo så många ta tält med sig av dom som far runt ön.
Men du måste tälta på bestämda platser.
Svara med citat

Gammal 2006-03-31, 12:44

saraaa

Medlem
saraaa är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till saraaa
Standard
Är det mycket dyrare än i Sverige?
Svara med citat

Gammal 2006-03-31, 22:36

Standard islandia
bero på vad du ska köpa visssa saker är biligare än sverige.
Men gå ut äta är dyrt att bara köpa en 12 tum pizza kosta mellan 80 till 100 kr. Lägga på mellan 10 till 20 kr mera på hamburgere. Men man kan gå handla billigt på bonus också. Du räkna med allt är några kr dyrare. Dyraste är nog att växla över till våran valuta. För isl kr är starkare.
Buss tur kosta ca 250 isl kr. nästa som 25 sv.
Bröd cocc cola annat slisk är ungefär som i sverige. Man ska bara handla i rätt affär.

Fruk o kött är dyrt här. ej kakor

Men i R-vik går det lätt att vandra runt mellan olika se värheter promenera är ju billigt :P

Räkna att mycket saker är några kr dyrare. Men det är inte så farligt.
OBS Dyrt att gå ut och äta :wink:

biligt vandrahem kosta 170kr natt eller ett hotel för 1000 kr :roll:
Svara med citat

Gammal 2006-04-01, 09:45

saraaa

Medlem
Medlem

Standard
ok... så frukt och kött är det bäst att ta med sig hemmifrån

tack för svaret!
Svara med citat

Gammal 2006-04-01, 21:13

islandia

Standard
:? jo men tullen på island är VÄLDIGT sträng här kommer inga frukt mjölk eller kött produckter in. Sträng lag på det Ingen mat. Då smugglar du :P :P

Pågrund ut av dom vill skydda sitt :P :P
Svara med citat

Gammal 2006-04-02, 09:49

Lilitu

Medlem
Lilitu är inte uppkopplad
Medlem

Standard Re: is
Citat:
Ursprungligen postat av islandia

Jag bor på island just nu är det vår ute. Buskar träd börja slå ut många gräsmattor är gröna ljumit härligt ute.

Så härligt att vara här.

Info om Island är http://www.islandssidan.se/
Jag har hört att det inte finns några träd på Island, men det var kanske en myt?
Svara med citat

Gammal 2006-04-02, 09:50

Lilitu

Medlem
Lilitu är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av islandia

:? jo men tullen på island är VÄLDIGT sträng här kommer inga frukt mjölk eller kött produckter in. Sträng lag på det Ingen mat. Då smugglar du :P :P

Pågrund ut av dom vill skydda sitt :P :P
Nu kom inte det sista av meningen med... Blev nyfiken på varför de är så hårta på att ta in frukt och kött.
Svara med citat

Gammal 2006-04-02, 18:48

islandia

Standard
frukten odla dom själv här o vill värna om den. Dom har super stora o många växthus.

Kött samma sak dom vill att deras super go kött sälj i första hand. Här är allt så ren o naturligt. Inte som resten av värden där man trycker i djur skitfoder annat skit.

Här går fåren ute året om o äter gräs o lavan som finns i naturen sen drivsdom ihop o slaktas vissa släpps ut igen. Så det är verkligen kvalete på maten här.

Så vill dom inte risker dra in nå bakterier eller virus. Hästar få ej importeras. Katt hund fågel måste sitta i karantän. Dom kör mycket själv avel.
Importer dom så är det lätt få inte nåt som kan slå ut deras djur bestånd.
Allt är så mycket känsliga här. Du få inte ta in växter hur som helst heller.
Svara med citat

Gammal 2006-04-03, 10:24

saraaa

Medlem
Medlem

Standard
ok... jag betalar mer men får bättre kvalite. Smakar det bättre då? har hört att vattnet på island ska vara ljuvligt att dricka?
Svara med citat

Gammal 2006-04-03, 23:04

islandia

Standard
Nog är det gott allt :P :P Flera som jag har träffat som tex tycker får kött är super äckligt men efter smacka isländsk variant MUMS.

Även jag tycket tex svensk va bläääää.....men här :P :P

Vattet är gott omd et är kallt. Men sätter man på varmvatten så lukte det gamal ägg o svavel. Lite taskigt smack när man bortsatänder i varmt.
Både hund o hår känns annorlunda.

För dom som har exem eller andra hudsjukdomar så är det toppen för dom tex att bada eller fara till blue lagoon.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8