Ja, då ska jag försöka bevara er frågor så gott jag kan.
Blå Lugunen är helskön att bada i (se tidigare inlägg) och ligger mellan flygplatsen och Reykjavik stad. Det går bussar dit, men bästa sättet är en hyrbil (ca 500-600 SEK/dag) på vintern måste man ha fyrkjulsdrift. Hyrbil är också bästa sättet att ta sig fram, Jeepturer finns att beställa på hoteller eller någon resebyrå (vi tog en upp till Langjökull) för en heldal. Upp till Langjökull var vägarna rejält skumpiga, men uppe på toppen fick vi åka snöscooter. Att åka runt ön är jobbigt och kan bara göras på sommaren då vägarna kan vara avstängda delvis höst till vår.
Hotellen kostar i Reykjavik allt mellan 600-2000:-SEK, beroende på standard. Det finns gott om hotell i Reykjavik, glest utanför!
En enkel lunch kan man få för ca 150:- Island är DYRT. DYRARE än Norge!
Svenska funkar inte så värst bra, engelska klart bäst, någon gammal kan kanske också danska!
Ridturer bokar man lättast på hotell eller resebyrå.
Ett gott tips. Köp en reseguide och planera i god tid. Det är svårt att rekommendera vad folk ska se. Island har t e x ett mycket spännande nattliv. Stan är tom kl 10-11 på kvällen för att sedan vara proppad fram till morgonen - och det nästan varje kväll på sommaren.
Att resa dit på vintern kan jag inte rekommendera - försommaren/sommaren är klart bäst.