ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-02-23, 22:56

hea

Medlem
hea är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Rykte: 0

Standard Reseberättelse: Vår resa till Legoland; Billund
Tidigt på morgonen den 24 maj 2001 tog jag och mina barn bilen och åkte till Legoland. Efter färjan Helsingborg-Helsingör och en massa bilåkande med bla Bältbron var vi äntligen framme.
Vi checkade in på Hotell Legoland och redan vid entrèn möttes vi av en legofigur. Barnen fick var sitt plasthalsband med en Legofigur och rumsnummer så de skulle kunna hitta till rummet eftersom alla avdelningar var märkta både med namn och Legofigurer! Praktiskt för ej läskunninga!
När vi kollat vårt rum begav vi oss ut i parken. Vi hann inte många meter innan sonen på 7 år stannade och tittade storögt och utbrast:- Mamma titta vad fint och det är gjort av legobitar-vad jobbigt att bygga allt det!
Det var strålande sol och varmt och barnen var på toppenhumör. Vi vandrade runt i parken och de provade olika karuseller bla Duploflygplanen.
[pic:881936ca05]331[/pic:881936ca05]
Efter det såg de två duplofigurer som var äldre och vi hade roligt åt att mormor och morfar var där.
Det var gott om folk i parken men inga längre köer till karusellerna vilket var skönt då barnen ville prova det mesta. En kul sak som hände när de åkte sjörövartunnor var att en pirat hoppade omkring och viftade med en sabel mellan tunnorna. Mycket spännande tyckte 7-åringen som aldrig sett en pirat förr. Man blir hungrig av äventyr och vi var en bra bit in i parken när vi stannade för att äta. Barnen trodde först jag skojade när jag beställde oxfilè till oss alla men det visade sig att den var inte dyrare än hamburgare i barnavdelningen (Duplodelen) av parken. Vi åt en härlig måltid utomhus i vackert väder men ganska fort, för barnen hade sett en häftig karusell de ville prova. Det var en slags båt som man styrde i sidled och försökte undvika vattenstrålar. Dottern på 11 år visade sig vara en hejare på att köra och fick vid andra turen se till att lillebror fick vatten på sig - det fick ju så många andra tyckte han!
Det fanns massor att titta på och vi funderade på hur lång tid det tagit att bygga tex zebrorna och girafferna vid zookarusellen.
Sonen stannade ofta och var imponerade av allt och försökte gissa hur många legobitar som gått åt till olika saker.
Jag hade svårt att ge svar på hur många som gått åt till ett hövdingansikte tex men kunde hålla med om att det var duktigt gjort att bygga det.
[pic:881936ca05]332[/pic:881936ca05]
Barnen åkte kålmask och legohelikopter bla. det var kul att helikoptern fanns kvar för den åkte jag som barn och tyckte den var jättekul.
Vi mötte en Star Wars figur nära entrèn som höll på att skrämma slag på sonen som inte såg den utan bara hörde den. Sen fastnade vi vid Legolands hamn så länge att när vi skulle köpa mat höll parken på att stänga. Vi fick traska till hotellet utan mat men gick sen till en bensinmack i närheten och barnen plockade diverse godsaker. Sonen vägrade äta på hotellet och ville mest in och leka bland alla roliga saker i hotellets lekhörna och struntade nästan i godis och annat också. Jag var jättetrött och gick till rummet och vilade medan barnen lekte och hade jätteroligt tills jag hämtade dem och tvingade dem i säng.
Morgonen där på åt vi en rejäl frukost på hotellet och sonen hade svårt att välja mellan alla godsaker som fanns. I god tid innan parken öppnade hade vi checkat ut och stod vi hotellets speciella ingång till parken.
Barnen var lika fascinerade denna dag och ville åka så många karuseller som möjligt. Vi åkte bla båt mellan slott och sjörövare och de åkte Duplos pariserhjul.
En liten orkester byggd av Duplo som spelade i ett litet tält var kul och de glömde nästan äta sina glassar när vi satt där och tittade och lyssnade.
Att åka båt var kul men det var mycket att titta på runt banan så man behövde åka 2 turer minst för att inte missa något! Det var många hus med snirkliga tak!
[pic:881936ca05]333[/pic:881936ca05]
Sonen var lite ledsen för att han ej förstod danska och inte kunde ta körkort men blev lite gladare när han fick leka i en polisbil byggd av lego.
Att titta på olika hus och städer gjorda av lego var ett kul sätt att upptäcka hur olika länder ser ut.
Något som förbryllade sonen var hur sjöodjuret kunde vara byggt i vatten när vi var på väg till en karusell. Det spelade ingen roll vad jag sa han fick det inte att gå ihop- han brukade ju inte bygga lego i badkaret tex!
Det var väldigt varmt och vid ettiden ville jag vi skulle fundera på att åka hem. Jovisst om de bara fick åka fyrtornet först. Det var en karusell där man för hand drog sig upp och kunde se ut över parken! Jag köpte en dricka och satt mig och tittade på dem och undrade hur de orkade i värmen. När vi sen gick till bilen var det två nöjda barn som genast frågade när vi skulle åka hit nästa gång. Hela vägen hem pratade de om vad de sett och gjort men det roligaste var när sonen berättade för grannarna när vi kom hem att han varit på Legoland och ätit oxfilè.

Det var en resa som var värd varenda krona även om jag tyckte att det var lite läskigt att köra över Bältbron hem då det blåste en del.
Svara med citat

Gammal 2006-02-24, 06:14

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Denna reseberättelse är godkänd och belönas med en biobiljett.

Författaren har även chans att vinna rese-presentkortet på 5000:- Läs mer om tävlingen här: http://www.reseforum.se/forum/bonus-...-kr-vt574.html

Komplettera gärna era berättelser med (egna) bilder, det ökar chansen att vinna!

Glöm inte att maila era adresser till reseforum@gmail.com när ni tjänat ihop till era belöningar.

Olov
Svara med citat

Gammal 2007-02-27, 20:00

bellis

Standard
Jätteroligt att få läsa din "nöjda" reseberättelse eftersom jag håller precis på att boka en resa till Legoland i juni. Jag ser verkligen fram emot den nu
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8