ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-18, 01:58

hell-man

Nykomling
hell-man är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard Input inför Norgeresa
Hejsan!

Vi är några kompisar som till nästa sommar skissar på en bilresa modell större. Vi tänker oss att utgå från Kalmar, och sedan bila upp till Nordkap, huvudsakligen genom Sverige, men sluttampen innan Norge tänker vi oss att ta genom Finland.

Därefter tänker vi oss helt enkelt att "runda" Norge hem. Alltså att köra genom hela Norge, främst kring kusten men inte nödvändigtvis enbart, tills vi är tillbaka vid den svenska västkusten.

Vi räknar med att detta blir en resa på i runda slängar 700-800 mil. Fokus handlar om att se och uppleva extravaganta grejer, såsom höga berg, udda berg, klippor, vattenfall, annat vattenrelaterat (vatten är viktigt), kufiska platser, och så vidare.

Därav några frågor:

* Vilka platser i Norge bör man inte missa om man har den inriktning vi har på resan (gärna med en motivering varför)?

* Hur är det med vägtullar i Norge? Jag känner till att de använder sådana klart mer frekvent än i Sverige, men egentligen vet jag inte så mycket mer än just det. Var kan man se var det finns vägtullar? Och var kan man se vilka avgifter det handlar om?

* På en del platser ser och gissar jag att det blir aktuellt med färjetransport. Var finner man information om norska färjelinjer? Jag tänker mig då tidtabeller, priser och andra praktiska detaljer.

* Har ni något annat att rekommendera/tipsa oss om?

* Norska vandrarhem, finns det någon speciellt bra sida för sådana? Eller är det de internationella sidorna som gäller, som hostel.com m.fl.?

Det bleven del frågor, men detta var nog allt för tillfället.
Svara med citat

Gammal 2009-10-20, 22:30

krzni

Nykomling
krzni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Det var många frågor på en gång.

För några år sedan var vi på en bilrundresa i västra Norge.
Vi körde från Oslo mot Ålesund.
Sedan mest intressant var för oss:
Briksdalsbreen, Geiranger, Preikestolen.
Vi fick inte tid att komma på Kjerag - och det var synd.
Svara med citat

Gammal 2009-10-23, 13:42

hell-man

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av krzni Visa inlägg

Det var många frågor på en gång.

För några år sedan var vi på en bilrundresa i västra Norge.
Vi körde från Oslo mot Ålesund.
Sedan mest intressant var för oss:
Briksdalsbreen, Geiranger, Preikestolen.
Vi fick inte tid att komma på Kjerag - och det var synd.
Tack för svaret! Jodå, det är en del frågor, men man kan ju som du välja vilka man vill och kan svara på. :-)

Av det du nämner är Kjerag och Preikestolen redan högprioriterade av oss. Briksdalsbreen hade jag inte koll på innan, men efter lite googlande inser jag att det verkar klockrent. Geiranger känns också väldigt intressant.

Andra spektakulära platser/naturupplevelser i Norge? Ju "fläskigare" och ju mer extravagant, desto bättre. Några förslag?

Andra får gärna fylla på. Tråden har inte direkt sjudit av liv, men min nyfikenhet består. Några tips? Idéer?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2009-10-23, 16:49

krzni

Nykomling
krzni är inte uppkopplad

Standard
Övernattning:
Vi hade tur med vädret så kunde vi tälta en del.
Annars såg vi sommarstugor ("hytter") som kostade 350NOK. Då var det inte dyrt för hela stugan.
Ang. programmet så gäller det först och främst hur mycket tid har ni å köra rund.
Vi hade ganska snabb rundresa. Men vi såg väldigt mycket från bilen.

Gammal 2009-10-26, 23:09

Gäst

Standard
Atlanderhavsveien får ni inte missa Atlanterhavsveien - Norge - ferie och resguide - visitnorway.com
Helt spektakulärt och otroligt vackert. På Visitnorways sida hittar ni säkert många tips i tillägg

Sen beror det på hur ni tänkt åka då..

Vägtullar är det på de stora vägarna och det är svårt att ta sig runt utan att betala. Det är bara att lägga in i kalkylen. Ang bompenger och var de finns - det är möjligt att du får en översikt här AutoPASS Iallafall många nog. Vi som bor här och passerar ofta har en dosa i bilen och vi kör på Autopass. Andra får betala per gång. Möjligt att de skickar faktura i posten numera då de tagit bort väldigt många bemannade stationer i det sista.

En sak ni måste vara obs på är att hålla hastigheten och akta er för kameror, här är en översikt över var de är Ny type fotoboks på vei - DinSide Motor
och böterna är SVINDYRA!! Hittar ingen översikt - men det handlar om många tusenlappar 5-6000 kr. Ha en trevlig tur!
Svara med citat

Gammal 2009-10-26, 23:16

Gäst

Standard
Såg att du hade fler frågor som jag missat så jag fortsätter jag...

Norska vandrarhem - ungefär som svenska Norske Vandrerhjem
Finns stugor att hyra på campingar. Vi hyrde en stuga i en äppelträdgård med en vidunderlig utsikt över Sognefjorden.

Den bästa boken om resa i Norge är egentligen den som NAF ger ut.
Bilferie - NAF
Här har du några turförslag som du kan lasta ner iallafall NAF Turforslag - NAF
och sen de nasjonale turistveierne Nasjonale turistveier - NAF med fantastiska rastplatser

Färjor hittar jag inte så mycket info om, men de kostar pengar - de är inte gratis som i Sverige.

Hälsningar Monica
Svara med citat

Gammal 2009-10-26, 23:33

krzni

Nykomling
krzni är inte uppkopplad

Standard
Å ja! BOMSTASJON - det viktigaste ordet på norska.
Vi har inte kollat alla möjliga bomstationer så var vi en gång helt överraskade - det var inte från början av vägen utan mitt i vägen - det var för sent och för långt att åka tillbaks.
Ofta behövde vi kontant - mynt.

Gammal 2009-10-30, 11:06

hell-man

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Atlanderhavsveien får ni inte missa Atlanterhavsveien - Norge - ferie och resguide - visitnorway.com
Helt spektakulärt och otroligt vackert. På Visitnorways sida hittar ni säkert många tips i tillägg

Sen beror det på hur ni tänkt åka då..

Vägtullar är det på de stora vägarna och det är svårt att ta sig runt utan att betala. Det är bara att lägga in i kalkylen. Ang bompenger och var de finns - det är möjligt att du får en översikt här AutoPASS Iallafall många nog. Vi som bor här och passerar ofta har en dosa i bilen och vi kör på Autopass. Andra får betala per gång. Möjligt att de skickar faktura i posten numera då de tagit bort väldigt många bemannade stationer i det sista.

En sak ni måste vara obs på är att hålla hastigheten och akta er för kameror, här är en översikt över var de är Ny type fotoboks på vei - DinSide Motor
och böterna är SVINDYRA!! Hittar ingen översikt - men det handlar om många tusenlappar 5-6000 kr. Ha en trevlig tur!
Lysande inlägg! Tack. Atlanterhavsveien ser ju helt fantastisk ut. Hade jag aldrig hört talas om innan. Kanon!
Svara med citat

Gammal 2009-10-30, 11:08

hell-man

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Såg att du hade fler frågor som jag missat så jag fortsätter jag...

Norska vandrarhem - ungefär som svenska Norske Vandrerhjem
Finns stugor att hyra på campingar. Vi hyrde en stuga i en äppelträdgård med en vidunderlig utsikt över Sognefjorden.

Den bästa boken om resa i Norge är egentligen den som NAF ger ut.
Bilferie - NAF
Här har du några turförslag som du kan lasta ner iallafall NAF Turforslag - NAF
och sen de nasjonale turistveierne Nasjonale turistveier - NAF med fantastiska rastplatser

Färjor hittar jag inte så mycket info om, men de kostar pengar - de är inte gratis som i Sverige.

Hälsningar Monica
Mycket bra. Tack för hjälpen!
Svara med citat

Gammal 2009-10-30, 11:09

hell-man

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av krzni Visa inlägg

Å ja! BOMSTASJON - det viktigaste ordet på norska.
Vi har inte kollat alla möjliga bomstationer så var vi en gång helt överraskade - det var inte från början av vägen utan mitt i vägen - det var för sent och för långt att åka tillbaks.
Ofta behövde vi kontant - mynt.
Åfan, kan absolut vara bra att veta. Tack.
Svara med citat

Gammal 2009-11-07, 12:35

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Jag kan bara tipsa om ett fantastiskt fint litet ställe med stor omgivning. Eidfjord - Längst in vid Hardangerfjorden. Det är bara att dra rett over Hardangervidda och sen slingra sig ner i helvetiska spiraltunneller så är man snart där
Svara med citat

Gammal 2009-11-23, 01:50

hell-man

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av El Menchia Visa inlägg

Jag kan bara tipsa om ett fantastiskt fint litet ställe med stor omgivning. Eidfjord - Längst in vid Hardangerfjorden. Det är bara att dra rett over Hardangervidda och sen slingra sig ner i helvetiska spiraltunneller så är man snart där
Ahh, låter lysande. Ska jag notera på "tipslistan". Tack!
Svara med citat

Gammal 2010-03-11, 15:12

Gäst

Thumbs up norgeresa
vi är några husbilar som ska åka dit i sommar vår resa blir enl.följande:

Vi börjar i Flåm med en tågresa på Flåmsbanan sedan genom världens längsta tunnel 25km. Lerdalstunneln,vidare mot Dalsnibba (utsikt ner mot Geiranger) ner till Geiranger upp till Trollstigen vidare ut till Ålesund därefter Atlanthavsvägen -Kristiansund-Trondheim resan är beräknad till ca 2veckor.. Är de någon som vill hänga på så hör av Er till
torbjorn.zetterlind@telia.com
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 12:25

tokfrans

Medlem
tokfrans är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard
Nu är väl resan kanske redan gjord men jag vill tipsa om:

Saltstraumen utanför Bodö... världens starkaste malström!

Lite längre söderut finns Svartisen som är en stor glaciär.
Svara med citat

Gammal 2010-07-22, 10:09

Gäst

Standard
Hej!

Ja, resan är säkert gjord men jag skulle ändå vilja skriva om en jättefin tur som jag gjorde för ca två veckor sen i Norge.

Vi startade i Oslo och tog tåg till Domsås och därifrån Raumabanen mot Åndalsnes. Raumabanen kan varmt rekommenderas då den passerar Trollveggen, Trollstigen mm och man får se galet vacker natur! Från Åndalsnes åkte vi buss till Ålesund där vi övernattade. Dagen efter tog vi Hurtigruten in i Geirangerfjorden t o r, också väldigt mäktigt. Man känner sig lite på jorden... Ålesund är en mysig stad men det känns som att staden bara innehåller turister. Väldigt god sjömat Från Ålesund tog vi Hurtigruten till Bergen över natten. I Bergen var vi sen under två dagar och så flög vi tillbaka till Oslo. Har hört av norrmän att man får med sig mycket på en sånn tur. Perfekt

//Ulrika
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8