ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-09-01, 23:56

Yezzie

Medlem
Yezzie är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via ICQ till Yezzie
Smile Helsingfors
Senare i september ska jag iväg på en kryssning till Helsingfors och kommer då ha stora delar av söndagen att spendera i staden. Jag vet att det inte är den optimala dagen att vara i Helsingfors då de flesta affärer verkar vara stängda. Så, vad kan man hitta på istället? Är det något som är öppet?

Hur är öppettiderna på restaurangerna? Någon speciell ni kan tipsa om?
Sevärdheter?
Svara med citat

Gammal 2007-09-06, 14:46

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard Sightseeing
Citat:
Ursprungligen postat av Yezzie Visa inlägg

Senare i september ska jag iväg på en kryssning till Helsingfors och kommer då ha stora delar av söndagen att spendera i staden. Jag vet att det inte är den optimala dagen att vara i Helsingfors då de flesta affärer verkar vara stängda. Så, vad kan man hitta på istället? Är det något som är öppet?

Hur är öppettiderna på restaurangerna? Någon speciell ni kan tipsa om?
Sevärdheter?
Sant är att söndagar är väldigt lugna i Helsingfors. Är det första gången du är där så ta en sightseeing tur. Då får du se diverse saker och kan hoppa av och på bussar. Tempelkyrkan insprängd i berget är en av mina favoriter t.ex. även om det säkert är gudstjänst en viss tid en söndag.

Du kan också hoppa på en båt ut till Sveaborg - ett världsarv med massor att se. Sightseeingbussarna passerar även en bit av kusten med ett känt fik och utsikt mot Sveaborg där du kan hoppa av ett tag.

Jag kan tänka mig att marknaden nere på Salutorget vid båtarna är öppen för det har den varit när jag varit där en söndag. Annars kanske även Stockmanns varuhus men det är jag mindre säker på.
Svara med citat

Gammal 2007-09-12, 18:39

Yezzie

Medlem

Standard
Jag har varit där förut två gånger, men det var så pass länge sedan att jag inte minns något speciellt. Så sightseeing av något slag vore kanske inte helt fel.

Kollade upp Stockmans och det är tyvärr också stängt.

Tempelkyrkan och Sveaborg känns typiskt turistigt, men under den här säsongen antar jag att det inte är så mycket turister där över huvud taget. Eller är jag helt ute och cyklar?
Svara med citat

Gammal 2007-09-17, 12:12

Gäst

Standard Helsingfors..
Hej, jag bor i Helsingfors och tänkte tillägga att alla butiker är nog stängda på söndagar här.. utom några få matbutiker! Det är nog kanske inte den bästa turistsäsongen nu eftersom vädret är kallt regnigt...

Sveaborg är ju allti trevligt men jag skulle rekommendera att besöka ön på sommaren istället! Kan bli ganska kallt att gå där omkring men är man förberedd på dej så går det väl!

Jag skulle tipsa att istället gå någonstans och äta t.e.x Santa Fe ( helt i centrum nära Stockmann), ett mexikanskt matställe med god mat

Hoppas ni har en trevlig vistelse här!
Svara med citat

Gammal 2007-09-24, 16:58

Yezzie

Medlem

Standard
Är förberedd på både vädret och de stängda affärerna, så det känns okej
Hur har vädret varit sista tiden?

Kollade in Santa Fe på nätet. Såg riktigt mysigt ut + en bra meny med bra priser. Tack för tipset!
Svara med citat

Gammal 2009-11-06, 14:07

tonttu

Nykomling
tonttu är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Standard Helsinki is absolutely värt ett besök!
Helsingfors har faktiskt riktigt mycket att erbjuda. Fazer´s café, party på nattklubb LUX och arkitektur i gamla stadsdelen Puu-Pasila. Bo på hotelli SEASIDE som ligger vid Helsingfors Centralstation och basta i en äka finska bastu med en oslagbar utsikt - say no more!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8