ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-05-21, 00:38

andreassofus

Medlem
andreassofus är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Standard Luffa omkring i DAnmark.
hej! Jag och en kompis ska åka till danmark i sommar, åker troligtvis i början på vecka 29. vi tänkte packa ryggsäcken och åka till Göteborg och sen ta båten till fredrikshavn, men där tar också planeringen slut.
Tänkte inte planera eller boka någonting utan bara göra det vi känner för.

saker som jag har tänkt på är att jag i alla fall vill åka till skagen och titta, sen åka utmed västkusten för att se dom vita stränderna och sen över till Aalborg där det ska finnas en stor djurpark tror jag, sen har vi pratat lite om att vi kanske vill åka till köpenhamn också, men som sagt så är inget bokat eller så vart vi åker.

tänkte höra med er hur man lättast åker till dom olika ställena , vi ska inte ha med någon bil, och vart ska man övernatta för att komma så billigt undan som möjligt.

och till sist,, finns det något speciellt som man inte får missa när man åker omkring i danmark som vi ska göra.
vi har inte heller planerat något hemresedatum, vi får helt enkels se hur kul vi har det

kom gärna med tips.

tacksam för svar

/Andreas
Svara med citat

Gammal 2007-05-21, 15:30

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard Re: Luffa omkring i DAnmark.
Citat:
Ursprungligen postat av andreassofus

hej! Jag och en kompis ska åka till danmark i sommar, åker troligtvis i början på vecka 29. vi tänkte packa ryggsäcken och åka till Göteborg och sen ta båten till fredrikshavn, men där tar också planeringen slut.
Tänkte inte planera eller boka någonting utan bara göra det vi känner för.

saker som jag har tänkt på är att jag i alla fall vill åka till skagen och titta, sen åka utmed västkusten för att se dom vita stränderna och sen över till Aalborg där det ska finnas en stor djurpark tror jag, sen har vi pratat lite om att vi kanske vill åka till köpenhamn också, men som sagt så är inget bokat eller så vart vi åker.

tänkte höra med er hur man lättast åker till dom olika ställena , vi ska inte ha med någon bil, och vart ska man övernatta för att komma så billigt undan som möjligt.

och till sist,, finns det något speciellt som man inte får missa när man åker omkring i danmark som vi ska göra.
vi har inte heller planerat något hemresedatum, vi får helt enkels se hur kul vi har det

kom gärna med tips.

tacksam för svar

/Andreas
Man kan åka med både tåg och buss. Kolla in tider här:

www.rejseplanen.dk

Billigt boende finns på:

www.danhostel.dk

Dessa vandrarhem är av varierande kvalitet men de flesta är lika bra som i Sverige.

Det finns ju massor att se i Danmark - är det något särskilt ni är intresserade av?

Om ni vill hålla er till just Jylland så är Jelling i mitten av halvön (vid Vejle, nära Legoland) en av de mest "heliga" vikingaplatserna i Danmark med sin stora runsten och en massa gravhögar. Bland annat ligger Harald Blåtands föräldrar här.

Ribe ännu längre söderut är Danmarks äldsta stad med en storkar, vikingamuseum m.m. och i närheten ligger lilla mysiga Tönder.

Århus har "Den gamle by" som är som Danmarks Skansen. Där finns också ännu ett vikingamuseum och så nattliv förstås.

Förövrigt tycker jag ni ska ta båten till Läsö när ni är i Frederikshavn. Leta bärnsten på de underbara stränderna eller bara cykla över ljunghedarna mellan byarna.

Har ni tänkt ta er vidare mot Köpenhamn till slut så passerar ni ju Fyn och kan lika gärna göra en avstickare till konststaden Fåborg och "Danmarks Alper" där nere. Där kan man även ta båt till Aerö med vackra Aerösköpinge.
Svara med citat

Gammal 2007-05-21, 17:08

andreassofus

Medlem

Standard
tusen tack för hjälpen, väldigt bra tips du kom med tycker jag. vi är väl inte intresserade av något speciellt utan vi vill se och göra lite av varje, vi ska försöka bevisa för våra kompisar att man inte behöver åka till grekland eller nåt för att få en riktig semester.

det där med att leta efter bernsten lät ju roligt, jag vill i alla fall fotografera en del så jag får använning av min nya systemkamera hade tänkt att fota en del naturbilder, gärna sol upp/ner gångar över havet. men vill även testa utelivet i någon "storstad"

angående boendet så behöver inte vara speciellt fint eller elegant,, ska ju ändå bara sova där, knaske rent av tar med oss tält.

hur är det med pengar i danmark,, lönar det att växla till danska kroner i sverige eller är det bättre att ta med sig visakortet?

hur många dagar anser du att man minst behöver för en rundresa i danmark? tar det lång tid att åka igenom danmark?? har fått för mig att det inte är så stort i alla fall.

/Andreas
Svara med citat

Gammal 2007-05-22, 14:19

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av andreassofus

hur är det med pengar i danmark,, lönar det att växla till danska kroner i sverige eller är det bättre att ta med sig visakortet?

hur många dagar anser du att man minst behöver för en rundresa i danmark? tar det lång tid att åka igenom danmark?? har fått för mig att det inte är så stort i alla fall.

/Andreas
Visakortet funkar ju att ta ut kontanter med. Däremot skulle jag inte lita på det som betalkort eftersom Danmark har sitt "Dankort" överallt och därför tar många affärer inte VISA att handla med.

Hur många dagar beror ju på vad man vill se. Från mittjylland till Köpenhamn tar det sisådär tre timmar med InterCity Lyn (lyn=snabb)direkttåg. Ger man sig ut på landsbygden tar det längre eftersom man blir beroende av små privata banor eller av bussar. Det finns också vanliga regionaltåg en hel del sträckor. Precis som i Sverige är Lyn-tågen de dyraste eftersom de är snabbast.
Svara med citat

Gammal 2007-05-22, 14:40

andreassofus

Medlem

Standard
tackar igen! då är det vä'l bäst att växla pengar innan då och ta med visa kortet i reserv. snabbtåg e ju bra men inte nödvändigt . på 3-5 dagar borde man hinna en del tycker jag, men hinner vi inte med allt så är det ju bara att stanna längre
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8