ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-06, 21:13

Lurvasluring

Medlem
Lurvasluring är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av MariaB Visa inlägg

Ett stående skämt i Norge: Dumma svenskar som kommer till Norge för att jobba på fiskfabrik för minimumlöner...

Alltså: dåliga arbetsförhållanden, iskalla lokaler, stinkande fisk, dålig lön. Det enda som jag antar väger upp är att det är lätt att få mycket övertid, och det är därför som folk lyckats spara pengar. Men jag hade ju aldrig gjort det alltså.
Jag som hört att de är så bra betalt för jobba i fiskfabrik i Norge, stämmer alltså inte de? Kan tänka mig att själva jobbet inte är så glamoröst, men är det verkligen så dålig arbetsförhållanden?
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 14:02

nynewe

Medlem
nynewe är inte uppkopplad

Standard ang fiskjobb
Det är dessvärre inte det bäst betalda jobbet alls... däremot är det VÄLDIGT enkelt att få och fabrikerna/fiskföretagen är ofta vana att ta emot mycket folk från olika delar av världen så de har bra system för att det ska funka med skatter, boende osv.

Jobbar man på fiskfabriker el dyl tjänar man oftast mest på att jobba så mycket övertid man bara kan och vara så trött resten av tiden att man inte orkar spendera något.

Sedan varierar väl arbetsförhållandena lite från ställe till ställe men rent generellt så kräver ju fiskhantering kyligare temperaturer för att det inte ska börja ruttna och det är klart att länge i det känner väl alla av lite, och så är det slitigt.

Jag for och rensade krabbor i fem månader. Det var jäkligt hårt, men jag ångrar det inte nu.
Svara med citat

Gammal 2009-12-17, 17:52

Gäst

Standard björn umeå
hejsan ! Jag är en kille på 37 år som skulle vilja börja med att åka ut på sjön och hålla på med fiska fiskresning,undrar om någon vet någon man kan kontakta om hur man kommer in som fiskare eller fiskrensare.
Skulle vara dig evig tacksamt om jag fick ett tips för jag är seriös och har hållit på i många år med fisk.

vänligen seriösa björn från norrbotten

grizzlytool@yahoo.com
Svara med citat

Gammal 2009-12-21, 20:08

KarinGill

Medlem
KarinGill är inte uppkopplad

Standard
Hur mkt tjänar man då som en fiskrensare eller fiskpackare i Norge? Många säger att det är slavlöner iaf för norrbaggar.. Men hur mkt gör man i månaden och hur många timmar räknar man då på?

Vad krävs för att få jobba i Norge? Anställningsbevis osv?
Svara med citat

Gammal 2009-12-21, 20:45

Landsort

Nykomling
Landsort är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Kika in på jobb i Norge .

Det krävs som här i Sverige att man har någon form av matrosutbildning för att jobba ombord på fiskefartyg.
Svara med citat

Gammal 2010-12-23, 15:50

Gäst

Exclamation Goddag!
Jag är, precis som många andra, intresserad av att knega i Norge.

Om ni har tips på arbetsplatser där det är lätt att få jobb och som har hyffsad standar...

Billigt/gratis boende skulle inte heller vara helt fel.
Jag har ingen speciellt utbildning, enbart gymnasie och lite arbetserfarenhet.

Hör gärna av er!

Min mail: anna-christoffersson@hotmail.com

Ha en fortsatt trevlig dag allesammans!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8