ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-05-15, 22:31

KarinN

Standard Jobba i Norge
Jag ska till Norge och jobba i sommar, vet dock inte så mycke och skulle uppskatta om någon hade lite info, tex vart man vänder sig ang. jobb och bostad. Någon som varit där och jobbat?
Svara med citat

Gammal 2006-05-16, 13:52

Hemulia

Nykomling
Hemulia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Hemulia
Standard Hej Karin!
Har varit i Oslo och jobbat i två omgångar och ska flytta dit nu om två veckor igen. Man hittar det mesta på nätet när det gäller jobb, bostad och andra saker som måste fixas. Norska arbetsförmedlingen på nätet heter www.aetat.no, där finns massa jobb. Men om du kommer dit utan jobb så uppsök bemanningsföretagen. vet inte om du ska va i Oslo, men där finns massa jobb jämt. Adecco, Manpower och Grata är tre som snabbt förmedlar jobb, även om detta då oftast bli tillfälliga, men det är alltid bra om man inte får något jobb direkt.

Om det är typ fiskrensning och sånt du vill jobba med kan jag tyvärr inte hjälpa dig. de flesta jag vet som gjort det har helt enkelt flyttat norrut eller så har de haft kontakter genom andra som jobbat där.

Vanliga lägenheter som hyrs ut i andra och första hand hittar du på www.finn.no. Letar du efter rum i kollektiv eller en s.k hybel (rum eller lägenhet på bottenvåningen i någons hus) så gå in på www.hybel.no. Den är kanonbra.

Har du några mer frågor ska fortsätt fråga så kan jag se om jag kan hjälpa dig! Är ju själv mitt uppe i fixandet! (=

Mvh/Emilia

Gammal 2006-05-24, 23:48

jake

Medlem
jake är inte uppkopplad
Medlem

Standard
här kan du läsa lite mer.
http://www.start.no/jobb/
Svara med citat

Gammal 2006-05-29, 18:47

fjallblomman

Medlem
fjallblomman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Skicka ett meddelande via MSN till fjallblomman
Standard
Jag är ganska van vid att jobba i Norge, har haft de flesta av mina anställningar här. Har du redan jobb eller ska du leta när du åkt till Norge? Vilket område är aktuellt för dig?
Är din svenska kommun granne med den norska kommun du ska jobba i kan du vara gränsgångare, då skattar du till Sverige och kan bla. göra avdrag för dubbelt boende.
Så innan du börjar jobba måste du gå på Likningskontoret och få ett norsk D-nummer (som personnummer ungefär), annars kan du inte öppna bankkonto osv.

Gammal 2006-07-11, 19:10

83:an

Standard
Jag har nu sökt en massa tjänser inom pedagogik i Norge, men utan något napp. Är nyutbildad lärare och vill såå gärna iväg till norge och jobba på nån barnehage där...Men det är omäjligt att få nått. Har du nå tips på hur man kan göra för att ev få ett pedagogjobb i norge?
Har sökt via erbetsförmedlingen här hemma och i Norge, utan resultat! ;(
MVH//83:an
Svara med citat

Gammal 2006-07-25, 17:09

jake

Medlem
jake är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Ge inte upp, utan fortsätt söka bara. Ett tips kan vara att resa dit några veckor om du har råd, för att söka på plats och lära dig språket bättre.
Eller varför inte gå en folkhögskolekurs i norge och söka jobb under tiden.
lycka till.
Svara med citat

Gammal 2006-07-26, 17:30

Standard
Jaaa, idag vart jag erbjuden en tjänst! Äntligen! Man ska inte ge sig!! Tack för svaret..//83:an
Svara med citat

Gammal 2006-07-26, 20:47

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Vad var det för jobb du fick? Hur gick du tillväga för att få det?
Skulle vara kul att veta!
Svara med citat

Gammal 2006-07-31, 15:41

Standard
Hej! Det var ett jobb på en barnehage som det heter i Norge...alltså en förskola! Har sökt en massa tjänster på norges arbetsförmedlings sida, och även på våran svenska. OCH efter ett par månaders sökande så ringde de upp mej efter att läst den CV som jag skickat in..
Men har nu beslutat mig för att stanna hemma ett halvår till och fortsätta på det arbete jag har just nu. Skulle det inte dyka upp nån lärartjäns inom detta halvår så åker jag iväg till Norge för att jobba!
bara å´ fråga om du har några flera funderingar..//Helene
Svara med citat

Gammal 2007-02-06, 01:36

Standard
hur gick det med jobbet? vad ligger en lärarlön på? är sugen själv på att sticka över och jobba som lärare, är det nått man ska tänka på?
Svara med citat

Gammal 2008-03-02, 20:23

Gäst

Standard svar
Jag har gjort en site som tar upp några av de frågor som du har kring jobb i norge, personnummer, skattekort och boende. Kolla gärna in den på Jobba i Norge - Gratis guide
Har också lagt till lite om Oslos uteliv vad man bör tänka på när man skriver CV i NOrge.
Svara med citat

Gammal 2011-09-20, 11:04

Gäst

Standard Jobba i Norge
Om du är svensk och vill jobba i Norge bör du registrera en profil på Sverige-Norge.se. Då blir du synlig för norska arbetsgivare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8