ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-03-17, 20:28

ziempre

Nykomling
ziempre är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Standard Köpenhamn, bortglömt?
Var i Danmark för några veckor sedan, Köpenhamn.

Känns som denna stad är lite bortglömd. Den är trots allt, om man jämför med Stockholm, en riktig storstad med det mesta som man kan önska.

Nyhamn exempelvis, skridskorbanor i parkerna. Satt på en uteservering i Nyhamn och drack kaffe i vårsolen, långt bort från kylan i Sverige. Det känns ändå som man lätt glömmer alla resor som ligger nära till hands, eller?
Svara med citat

Gammal 2006-03-17, 21:06

anko

Medlem
anko är inte uppkopplad
Medlem

Standard absolut
Du har helt rätt.
Jag bodde 2 år i Malmö och innan jag flyttat dit skröt man med hur nära man skulle få till Köpenhamn, jotack, jag var där en gång!
Det är en tydlig skillnad på våra huvudstäder och Köpenhamn känns klart mer "sydlig". Överhuvudtaget är Danmark ett härligt land man lätt glömmer bort. Varför inte ta sig genom landet på en härlig gammal husvagnssemester? Röd Pölse och Tuborg, Skagen och Legoland. Det finns mycket att upptäcka hos våra grannar!

Gammal 2006-03-21, 17:46

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Ha ha. Jag har bott i Malmö i 11 år.. Har inte varit i Köpenhamn mer än en handfull gånger på den tiden. Jag tyckte precis likadant när jag precis flyttat hit - wow vad nära till Köpenhamn.. Sedan när bron kom och tågen började gå tänkte jag - wow bara att sätta sig på tåget. Av någon märklig anledning funkar det inte så. Det är nog FÖR nära, hmmm.

Köpenhamn är väl en 4 gånger större än Stockholm eller något sån´t. Och det är en underbar stad.

Nä, nu känner jag att jag får nog skärpa till mig och börja åka över oftare. (Egentligen är det fullt möjligt att ta med tjejgänget dit om lördagkvällarna oxå. Köpenhamnska pubar vid hamnen..)
Svara med citat

Gammal 2006-03-31, 10:28

Lilitu

Medlem
Lilitu är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Håller helt med. Ock det roliga är att Köpenhamn känns så mycket "utomlands" trots att det bara är några mil från Sverige. Jag gillade framförallt utbudet av kläder och mode!
Svara med citat

Gammal 2006-03-31, 12:37

saraaa

Medlem
saraaa är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till saraaa
Standard
Finns så mycket fina saker i Köpenhamn! Kläder, smycken och porslin.. Dansk design är underbar!
Svara med citat

Gammal 2006-04-02, 17:32

Cory

Medlem
Cory är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Standard
Det bästa jag kan säga om Stockholm är att där är rent... men i Köpenhamn finns gemytet. Det har inte förändrats och moderniserats på samma sätt vilket jag tycker om.

Gammal 2006-04-03, 10:28

saraaa

Medlem
saraaa är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till saraaa
Standard
vad menar du?
Svara med citat

Gammal 2006-04-13, 12:23

ammi

Medlem
ammi är inte uppkopplad

Standard varierar
Det beror nog lite på var i Sverige man bor. Själv bor jag i Göteborg och då är det lätt att ta en helg i Danmark. Köpenhamn är kanske inte det vanligaste visst händer det att man åker dit.
Svara med citat

Gammal 2006-05-04, 16:51

eilemE

Medlem
eilemE är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Jag älskar Köpenhmn!
Åker ofta dit någon dag varje år under sommaren och bara suger in den härliga atmosfären.
Att sitta nere vid hamnen och dricka något samtidigt som man ser båtarna tuffa förbi, alla människor som går omkring med stora strutar och ha alla de vackra husen omkring... det är grejer de!
Svara med citat

Gammal 2007-01-23, 15:23

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodrottningen

Ha ha. Jag har bott i Malmö i 11 år.. Har inte varit i Köpenhamn mer än en handfull gånger på den tiden. Jag tyckte precis likadant när jag precis flyttat hit - wow vad nära till Köpenhamn.. Sedan när bron kom och tågen började gå tänkte jag - wow bara att sätta sig på tåget. Av någon märklig anledning funkar det inte så. Det är nog FÖR nära, hmmm.

Köpenhamn är väl en 4 gånger större än Stockholm eller något sån´t. Och det är en underbar stad.
Nä, nä, nä! Köpenhamn är inte så mycket större än Stockholm. Fast enligt media kanske det blir det om de snart får räkna Malmö som Storköpenhamn

Det är nära till Köpenhamn. Jag pendlar varje dag och det tar en timme dörr till dörr. Alltså går det snabbare för mig än det gör för mina kollegor som bor i Hilleröd och Köge att ta sig till Nyhavn.
Svara med citat

Gammal 2007-01-23, 18:02

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
Köpenhamn ? det åker man bara "igenom" på väg till Løkken där va jag och polarna på sommrarna och partaya när ja va :roll: yngre och törstigare.. det måste upplevas vilken mysig liten "by" hyrde ett sommarhus uppe på sandbanken så man hade utsikt ut över havet med dom väldiga vågorna när man satt på altanen på kvällarna... och vilket drag det va sommartid(vet ej hur det är nu) sen ska man inte tala om den mils långa sandstranden man får köra bil på och lägga sig vid en gammal bunker med ett gäng iskalla carlsberg och en halv grillad kyckling med pommer och grov havssalt på.. vilka minnen.. sånna glömmer man inte ..
ska nog bila ner dit igen och uppleva detta någon sommar
/Tom
Svara med citat

Gammal 2007-01-23, 21:36

Feliice

Globetrotter
Feliice är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Skicka ett meddelande via MSN till Feliice
Standard
Har bott i Køpenhamn i drygt tre månader ..

Bara ælskar staden !!

Ær ingen storstadsmænniska och står aboslut inte ut i Stockholm .

Men jag kan inget annat æn ælska køpenhamn, attityden hær ær bara underbar . . .

Kænns långt ifrån sverige och ændå tar det bara dryga halvtimmen till malmø Centrum .. kan inte bli bættre !!!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8