ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-10-26, 14:00

Gäst TT

Standard Vädret i november
Är det någon som har erfarenhet av hur vädret brukar vara senare delen av november början december på Yucatanhalvön? Vi är ett gäng som åker i mitten på november och är lite ängsliga att regnperioden/orkansäsongen inte hunnit över riktigt. Färska nyheter idag om en orkan som skall slå till mot Yucatanhalvön i veckan. Vore tacksam om någon har några upplysningar om detta.

TT
Svara med citat

Gammal 2011-11-01, 02:45

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard
Vi var där 17:e nov till 3:e dec förra året. Och vädret var KANON!

Det regnade under en dag, det regnet Ö S T E ned under 20 minuter, sen tog det tvärslut och vart fint igen.

Vissa dagar var molninga, inga gråa moln utan bara lite molningt. Vi föredrog dessa dagar framför de dagar som var helt soliga för Mexico är.. VARMT! x)

Vi åker tillbaka i december, Mexico och Yucatanhalvön är verkligen paradiset på jorden - så jag är lite avis på er som åker i nov. Vi kunde inte det i år och kommer alltså vara där när turistsäsongen är igång (dec-april). November var perfekt! Lite turister och bra priser!

Vid intresse: Zarah-Lou » Resor -2010- Mexico

Gammal 2011-11-02, 16:47

Gäst

Standard
Hej,

Jättetack för ditt svar!! Det känns skönt att ni hade så fint (soligt) väder under den tiden.
Har tittat på olika vädersajter och det ser molnigt och regnigt ut just nu iallafall. När det sedan rapporterades om en orkan så blev vi lite oroliga över hur vädret kan vara i november.
Vi får hoppas vi får samma tur som er. Håller med om att lite lätta moln då och då är bara skönt. Det man är rädd för är att hamna i en regnperiod som aldrig går över.
Vi ser fram emot resan och är övertygade om att vi blir helt sålda på detta paradis. Tack igen!
Jag skall titta på länken du bifogade.
Hälsningar
TT
Svara med citat

Gammal 2011-11-02, 20:43

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Vädret såg inte så kul ut i början på nov innan vi skulle åka heller
Hade lagt in Cancun och Playa del Carmen i iPhone-väder-grejjen, hehe

Men det var kanonfint och varmt när vi väl var där

Orkanvarningen som var nu i veckan som var blev det ju inte så mycket av. Den gick från någon klass 3 till "oväder", så det var ju skönt

Gammal 2011-11-03, 14:31

Gäst

Standard
Hej,

Ja som tur är så verkar det inte som att orkanen ¨Rina¨har ställt till med för mycket trassel i Cancun och Playa. Vi får hålla tummarna att vi får samma härliga väder som ni fick förra året. Tittade på din film från Mexico som du lagt ut på din blogg! Vilken härlig film, duktigt du är.
Jättefina miljöer och bra filmat. Blir sugen att åka på direkten...
Har du några tips till oss när det gäller semestern tar vi tacksamt emot dom.
Hälsningar
TT
Svara med citat

Gammal 2011-11-03, 15:58

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Vad vill ni veta?

Jättesvårt för mig att berätta för det finns SÅ mycket att göra och se!

Vi är ju sådana där som inte vill ligga vid hotellpoolen eller gå till närmaste strand när vi rest till andra sidan jorden, så vi gjorde en hel del!
Vi hyrde bil för att hinna se så mycket som möjligt av riviera maya, och när vi åker denna gång ska fokus ligga på det vi gillade bäst - och det vi inte hann med.

Men mina bästa tips är - ISLA MUJERES! Underbara ö!
Hyra golfbil där och ta sig runt själv, ön är bara 8x2 km så det hinner man. Vi åkte över totalt 5 dagar av våra 17, eller hur länge vi nu var där? xD
Färjan gick från Playa Linda och vårt hotell låg precis vid den (icke så roliga) stranden (dock finns det världen mysigaste piratbar + piratskepp vid Playa Linda som rekomenderas!)

Annars badade vi med sjölejon, sjökor och delfiner på Dolphin Discovery på Isla Mujeres. Vi var till "vattenparken" Xcaret (rekomenderar inte att simma med delfiner där, såg så litet och "hemskt" ut för dem........)

Akumal har rolig snorkling, massor av havssköldpaddor bara ett 50 tal meter ut, stingrockor och annat kul. Håller man avståndet är det ju lugnt

Tulum är såklart ett megamåste!

Playa del Carmen och Cozumel hann vi bara med vår sista dag, men vi ska utforska dessa platser mer nu i december.

Carlos'n'Charlies restaurang i Cancun är verkligen ett MÅSTE! Latinsk humor när det är som bäst! God mat!
Mextreme är en annan bra restaurang.

hm..
Playa Tortugas är Cancuns mysigaste och finaste strand - av de vi var till. Vi var väl bara på 3-4 av Cancuns alla stränder men Tortugas var den mysigaste!

Det vi ska hinna med denna gång är Isla Holbox, Isla Contoy, försöka hitta någon som kan ta oss till mantor så att man kanske kan få se dem och snorkla lite med dem, Chichen Itza (som vi inte hann med sist, PINSAMT av oss!)

Måste rusa nu men har du frågor finns jag här (eller i bloggen)

Gammal 2011-11-03, 19:44

Gäst

Thumbs up
Hej!!

Håller verkligen med TT, allt du skrivit och fotat på din tidigare resa var jätteproffsigt gjort!!
Vilka härliga bilder och filmen likaså. Man blir som sagt riktigt taggad att resa dit efter din beskrivning. Det har ju tyvärr varit märkbart tyst på forumet när det gäller Mexico!!

Åker föresten i samma resesällskap som TT och jag känner att denna resa kommer att bli toppenbra.
Roffe
Svara med citat

Gammal 2011-11-03, 22:55

Gäst

Smile
Jag håller med, vi är just nu i Playa för tionde gången och vi har alltid varit där under November månad. Visst kan det vara några dagar med mulet väder och några kortare regnskurar men de går oftast över snabbt. Eftersom det är så varmt kan det vara skönt med någon lite sämre dag mellan varven.

Ha en skön resa!
Svara med citat

Gammal 2011-11-04, 11:35

Gäst

Standard
Tack för alla tips!

Vi är ju nybörjare på Mexiko men känner redan oss hemma!
Det är ju trevligt att varva lata dagar på stranden men lite utflykter! Jag tror det är ganska lätt att själv ta sig runt med buss och båt till många av de ställen som verkar intressanta.
Cozumel och Isla Mujeres är väl 2 ställen man gärna besöker.
Vi ser fram emot att landa i Cancun om några veckor.

TT
Svara med citat

Gammal 2011-11-05, 02:59

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Ni kommer ha det fantastiskt tror jag
Nästan så jag vågar garantera det, hehehe

Drömmen är ju att kunna öppna ett litet hotell och få bo i Mexico 6 månader om året (efter att ha fått allt att rulla på!) slippa det värsta klimatet i sverige mellan sep-mars/april!
Har varit i kontakt med lite svenskar som haft företag/jobbat i Mexico och tyvärr är det inga roliga berättelser (mest ur synpunkter hur mexikanarna ser på oss "gringos", att vi alltid är rika och därför är det svårt att hitta "rätt" människor när man vill/behöver hjälp), så drömmarna är mest drömmar just nu.

Men Mexico och riviera maya är verkligen en plats jag skulle kunna bosätta mig på, utan tvekan

Hoppas ni hinner uppleva och se så mycket så möjligt när ni är där!

Gammal 2011-11-05, 10:46

Gäst

Smile
Ja nog kan man drömma alltid!
Tanken har även funnits hos oss många gånger!! Tänk ett litet ¨bed and breakfast¨någonstans. Det krävs ju lite mod och en stor gnutta tur, och naturligtvis hårt arbete!! Men drömma kan man alltid....
Vi ser nu fram emot vår första tripp till Mexiko, hela gänget skall träffas ikväll för att riktigt ladda inför vår resa!
Tack för all din hjälp
TT
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8