ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-10-08, 14:59

Kickit

Nykomling
Kickit är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Rykte: 0

Smile vad ska man se i mexiko/prisnivå/säkerhet/karibiska öar??
Hej

Vi är två par som tänkte åka ca tre veckor i januari 2012. Vi funderar på mexico, blanda sol, bad snorkling med utflykter så att man får se landets historia plus ev någon ö i karibien.
Finns det nån här som har tips på vart i mexiko man ska åka, ställen man inte får missa. Vi vill se lite mayaruiner och älskar att snorkla

Hur är säkerheten i mexico? Kan man som turist åka runt själv i landet utan fara eller är det bättre att boka utflykter hemifrån sverige? Finns det många seriösa researrangörer på plats som kan ta en på tex utflykter till mayaruiner och i så fall vad hur ligger prisnivåerna på tex en dagsutflykt?
vi har endast vart runt ett par svängar i asien och där finns det ju en hel del arrangörer på plats som hjälper en med olika utflykter till sevärdheter.

Hur är det med prisnivån på hotellrum och mat? Vi vill helst bo på hotell med någolunda standard ingen lyx men rent i alla fall Mat tycker vi är kul att äta på gatustånd och enklare lokala restauranger. Vi har tänkt en resebudget på totalt 20-25000 per person inkl allt, är det i över eller underkant?

Har någon nått tips på någon fin ö i karibien som man kan kombinera med? Gärna någon som inte ligger för långt ifrån mexico då vi endast har ca 3 veckor på oss. Vi har tänkt upplägget ungefär såhär: Åka runt i mexico och titta på landet/ ruiner mm knappt en vecka, sola bada snorkla i mexico ca en vecka + någon ö i en vecka, kanske Cuba??

Är väldigt tacksam för tips och råd då vi är helt borta gällande denna delen av världen men skulle vilja hinna se så mycket som möjligt på de tre veckorna vi är borta.

Kicki
Svara med citat

Gammal 2011-10-22, 04:42

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Skrev nyligen ett långt svar om detta här http://www.reseforum.se/forum/mexiko...-november.html

Har även lagt upp en hel del info och bilder (däribland mat) från 2 månader i Mexico på
En kul Hemul: Mexico
Senast redigerad av tasaray den 2011-10-22 klockan 04:51.
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 19:31

Kickit

Nykomling
Kickit är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard
tackar tackar för tipsen kul att läsa ,,, nu har vi ändrat oss lite i resplanerna så jag tänkte slänga ut en ny tråd... vi ska resa runt på bara yucatan halvön å resan är boookad jippii
Svara med citat

Gammal 2011-11-01, 02:47

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard
BRA VAL! Yucatanhalvön är TOPPEN!

MASSOR att göra och se!!

Vi var där förra året, och i år när vi åker tillbaka kommer vi att göra det vi inte hann med under våra 3 veckor förra året

Lätt att hitta billiga resor!

Vår resa förra året: Zarah-Lou » Resor -2010- Mexico

Gammal 2011-11-07, 15:36

milys

Nykomling
milys är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Standard
Undvik Cancun om du kan. Läs gärna vår reseberättelse på resespanarna.se
Svara med citat

Gammal 2011-11-07, 21:51

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard
Eller så åker ni till Cancun och bildar er egen uppfattning.

Gammal 2011-12-29, 19:45

Texmex

Nykomling
Texmex är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Smile Resa från Peten i Guatemala till Cozumel
Är det någon som vet hur man lättast och hyfsat billigt mellan Peten och Cozumel? Och hur är säkerheten för en ensam turist på denna tur?
Vet inte riktigt om jag kom rätt med min tråd men jag är ny i detta forum.
Svara med citat

Gammal 2011-12-29, 22:10

tasaray

Medlem
tasarays avatar

Standard
Citat:
Är det någon som vet hur man lättast och hyfsat billigt mellan Peten och Cozumel? Och hur är säkerheten för en ensam turist på denna tur?
Vet inte riktigt om jag kom rätt med min tråd men jag är ny i detta forum.
Misstänker att du underförstått menar Flores/Santa Elena i Peten (Guatemala). Du kan antingen åka den geografiskt närmaste vägen med buss från Flores till Belize City (Belize), där byter du buss för en buss mot Chetumal (Mexico), väl framme i Chetumal tar du en "ADO"-buss till Playa del Carmen där det går det färjor flera gånger dagligen till Cozumel.

Annars kan du ta buss från Flores till Palenque(Mexico), väl där tar en buss till Chetumal eller Playa del Carmen direkt och tar dig till Cozumel på samma sätt som ovan.

Det finns också tydligen direktbussar från Flores till Chetumal som ska ta ca 9h. Kolla mer här Mexican, Caribbean, Central and South American bus schedule

Kom dock ihåg att det finns flera saker att se oberoende på vilken väg du väljer. Från Belize City är det enkelt att ta sig till Caye Caulker och Ambergris Caye där du kan snorkla, dyka och äta god mat(hummer) samt hänga med rastafaris. I Palenque har du en av de mest berömda mayaruinerna och några natursköna vattenfall.

Säkerhetsmässigt är största delen helt okej med undantag för Belize City, ta det väldigt försiktigt där. Försök planera så mycket resor som möjligt dagtid och du ska säkerligen inte ha några större problem.
Senast redigerad av tasaray den 2011-12-29 klockan 22:20.
Svara med citat

Gammal 2012-01-01, 04:41

Texmex

Nykomling
Texmex är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Standard
Tack så mycket för tipsen!! Å visst har du rätt i att jag kommer åka från Santa Elena. Min tanke är att göra en direkt resa därifrån till Cozumel.
Har du eller kanske nån annan någon aning om cariser på dessa bussturer??
Svara med citat

Gammal 2012-01-01, 14:08

tasaray

Medlem
tasarays avatar

Standard
Texmex: På de lite mer bekvämare (och säkrare) direktbussarna kostar biljetterna vanligtvis någonstans mellan 20-30 US dollar resan (ca 130-200 SEK).

Bra företag att använda

Guatemala
Autobuses del Norte
Linea Dorada

Belize/Mexico
ADO
Svara med citat

Gammal 2012-01-03, 23:03

Gäst

Standard
Vi åker till Cancun den 18 januari. Aldrig varit i Mexico tidigare, så det blir intressant. Vi skall bo på Cancun Luxury Hotel | Cancun Luxury Accommodations | Mexico Boutique Hotel vi köpte till all inclusive och havsutsikt. Bokade våran första utflykt idag, den går till Chichen Itza & Ek Balam. Sen blir det nog en tripp på havet med djuphavsfiske. Även en tripp till Tulum är bestämd oxå.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8