|
|

2011-08-17, 19:29
|
Reg.datum: jun 2010
Rykte: 0
|
Tulum i feb-2012
Jag och min man åker till Mexiko i feb-12, en resa som jag länge har sett fram emot, har alltid velat till Mexiko! Efter mycket letande och läsande har vi bestämt oss för två veckor i Tulum, vi föredrar att bo på ett ställe men vill gärna göra dagsutflykter. Vi är lite "mesiga" och bekväma av oss så vi åker charter, har bokat med Ving och skall bo på Cabanas Los Lirios, så min första fråga är: 1.Har någon bott där, bra eller?
Vi har inga krav på lyx men att det är rent, trevlig personal och god frukost och så förstås nära till stranden och det vet vi ju att det är.
Vi har förstått att ving inte ordnar några utflykter från Tulum vilket vi tycker är väldigt konstigt, utflykterna utgår bara från Playa del Carmen så vi får ordna våra utflykter själva. Så nu undrar jag:
2. Hur ordnar vi utflykter på bästa och billigaste sättet, genom hotellet eller?
3. Vad ska man se och göra, vi är "lagomt" äventyrliga, vill gärna se och uppleva den mexikanska kulturen, tycker också om att åka båt, så gärna till någon ö.
4. Har förstått att Tulum är väldigt lugnt men finns det gott om restauranger efter stranden och i själva byn? Någon mysig bar efter stranden om man blir sugen på en drink någon kväll?
5. Finns det uttagsautomat i Tulum?
Hoppas vi kan få svar på detta och vi är också tacksamma för annan bra info om Mexiko-Tulum. Kommer säkert på fler frågor, man vill ju att semestern ska bli så bra som möjligt men det är ju ett halvår kvar innan vi far så jag har ju god tid på mig att fundera, det är ju lite av nöjet att vänta, längta och planera  Tack så länge.
|
|
|

2011-11-07, 23:27
|
|
|
Mexico Tulum
Tulum ar ett bra utgangslage for att se sig omkring. Inte langt ifran dar ni bor finns pyramiderna som ligger med utsikt over havet, lagom mycket att se, en jattefin strand o bra fotomojligheter. Ni bor absolut inte missa att se en eller flera cenotes, det finns en mangd olika att besoka, hundratals, en del ar grottoppningar, andra under jord, med kristallklart vatten, snorkling, bad och aven dyk. Kustremsan dar ar bland det finaste i Mexiko, och inte langt ifran ligger ett naturreservat. Det finns sma restauranger och barer, men inte i storre mangd, men 20 min buss, som gar ofta, el bil ligger Playa del Carmen dar ni kan ga omkring kvallstid med hundratals sma stallen av alla slag. Det passar att ta sig dit en heldag, och soka sig till stranden (garna mot Playacar fase1 som ar bredare och mindre befolkad) pa fm, sedan ga pa 5e avenyn under kvallen. Jag rekommenderar en busstur (ca 4, 5 tim, 300 kr tor ca i 1 klass) med overnattning (runt 70 usd) till kolonialstaden Merida, med fin arkitektur, billigare, kultur, torg, folkliv, marknader, hantverksbutiker, regionalt kok, och fina gamla haciendor att besoka, fler cenotes, flamingos vid havet, saltbassanger, fiskebyar, och manga mindre byar pa vagen dit att se, atminstone om ni hyr bil och kan stanna efter vagen. Rekommenderar haciendan Sotuta de Peon, dar man far se processen med tillverkning av sisalsnore, mm. Att resa pa Yucatanhalvon ar sakert och relativt enkelt med manga busslinjer. Vad det galler oar, ar det Cozumel dit ni kommer med bat fran Playa, en ganska stor turisto med bra dyk, Isla Mujeres dit nisnabbt o enkelt kommer fran Puerto Juarez utanfor Cancun, mindre o med bra strander pa norra delen, samt kanske on Holbox, som ligger lite langre bort intill Gulfkusten. Det ar enkelt att hitta ordnande turer, mycket kan man klara pa egen hand, men det kan vara skont med transport o annat ordnat om man inte ar van att ordna sjalv. Sedan finns Xcaretparken, Xel Ha, m fl, som de flesta tycker att sevarda, dock dyra entreavgifter sa passa pa att utnyttja dagen. Det finns manga andra sevarda pyramider sasom Coba och Chichen Itza. utanfor Coba finns en intressant cenota att klattra ned i. Det finns uttagsautomat o bank i Tulum. I Tulum hittar ni de fina stranderna, men vill ni uppleva Mexikansk kultur o vardagsliv far ni ta er mot Merida vilket jag rekommenderar med en eller helst ett par overnattningar. Jag har bott 7 ar i Cancun, 3 i Playa del Carmen, samt nu i Merida, arbetat inom turism och sett mycket har, och hitar standigt nya och intressanta stallen att besoka och uppleva. Lycka till!
|
|
|

2011-11-08, 19:05
|
|
Tusen tack för mycket bra info! Detta fick mig att längta ännu mer, "bara" 3 månader kvar. Hur är klimatet i februari? Behöver man lite varmare kläder mot kvällen, en kofta eller så?
|
|
|

2012-01-16, 23:57
|
|
|
Tulum
Jag bodde på Los Lirios i mars förra året, och det var riktigt trevligt. Enkelt men rent och snyggt, rymliga rum med balkonger! Frukosten är helt ok, men annars skulle jag avråda från att käka middag där, det finns massor med små restauranger utmed stranden, de kan vara lite kluriga att hitta, men de finns. Går man ner på stranden och står mot havet, har stället precis till vänster om Los Lirios riktigt bra mat! Vill man ha fine dining finns ett ställe en bit bort som heter Be Tulum, lyxigt och lite dyrare. Annars är det bara att ta en taxi ner till byn, det tar ca. 20 min och kostar inte så mycket, där finns allt möjligt. Ett tips är att äta tacos från gatuförsäljarna! Det kanske låter läskigt, men det är väldigt fräscht och billigt, det är så Mexikanerna själva äter! Annars måste ni ta er till Tulumruinerna, ta gärna med badkläder, det finns en fin strand! Det ligger nära Los Lirios, men taxi är att föredra, det är för långt att gå. Åh, vad underbart, Tulum har den vackraste stranden jag sett, och jag har rest över hela världen och sett måånga stränder. De är kritvita, vattnet är superklart och det är inte mycket folk alls, helt perfekt! Hoppas ni får en trevlig resa!
|
|
|

2012-01-17, 00:01
|
|
|
Glömde..
Glömde svara på att det finns uttagsautomater inne i byn, och bank. Men det finns inte vid hotellområdet vid stranden där ni ska bo, det kan vara bra att tänka på. Los Lirios anordnar även utflykter om ni är sugna på äventyr. Återigen, ni har gjort helt rätt val!
|
|
|

2012-01-17, 19:13
|
|
Åh, tusen tack för bra info, nu känns det lite bättre, har läst om Los Lirios på en del forum och några har klagat på dåliga rum med mögellukt bland annat, så det känns kul att ni var nöjda och vi är heller inte så kräsna, bara det är rent, trevlig personal och bra frukost. Dessutom har jag förstått att läget på den fina stranden är perfekt. Det är inte långt kvar nu tills vi åker, bara tre veckor och jag längtar verkligen!! Tack för tips på restauranger också, jättekul, det tar jag med mig. MVH Gunsan
|
|
|

2012-03-15, 14:04
|
|
Hej! Nu är vi hemma igen efter en helt underbar semester i Tulum och allt du sa stämde!! Hotellet Los Lirios var helt okej, rent och rymligt, god frukost, kanske inte så stora variationer men god omelett!, vi åt bara middag där en gång och det var första kvällen då vi inte orkade leta efter någon annan restaurang och det var nog enda gången på hela semestern som vi inte var nöjda med maten. Däremot den restaurang som låg bredvid vårt hotell som du rekommenderade blev en av våra favoriter, vi åt ofta lunch där och och även middag några gånger när vi inte orkade åka in till centro, jättegod mat och supertrevlig personal. Stranden vi bodde på var sagolikt vacker och vi blev helt frälst i Tulum och Mexico. vi brukar sällan åka tillbaka till samma ställe då vi gärna vill resa runt och uppleva nya resmål men efter den här resan så känns det som att vi bara måste tillbaka och gärna till Tulum igen. Finns massor kvar att uppleva. Vi hade verkligen glädje av dina tips...tack
|
|
|

2012-04-26, 15:56
|
Reg.datum: feb 2012
|
Vad roligt att ni hade glädje av tipsen och att ni hade en fin semester!  Vi kände likadant efter vår första vistelse, vi åker sällan tillbaks till samma ställe, men vi gjorde en resa tillbaks i år igen! Och det kan nog till och med bli fler tillfällen!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|