Hej!
rutten ni lagt upp ar okej for tre veckor, men jag skulle nog starta med antingen Tulum, darefter Playa och sist Isla Mujeres, eller tvartom, sa slipper ni aka fram och tillbaka. Mellan isla Mujeres och Playa har ni en bit, och mellan Playa och Tulum mer eller mindre en timme i bil, sa for att slippa odsla en massa tid pa detta skulle jag lagt upp det sa. I Playa finns det gott om boende, det beror helt pa vilken standard ni vill ha. I Tulum rekommenderar jag varmt en hydda pa stranden, det ar supermysigt! Sand mellan tarna direkt nar ni kliver ut.
Prisnivan ar okej, snappet under svenska priser, men jag rekommenderar att ni forsoker halla er borta fran turistomradena - dels for att ni da finner billigare priser, ni kommer narmre den mexikanska kulturen OCH ni ater godare.
Ni kan ta taxi till Playa del carmen om ni vill, men det gar bussar som inte kostar mer an omkring 50 pesos/vag, en taxi gar pa omkring 500 pesos.
Ni kan anvanda er av dollar, men jag skulle saga att ni far ut mer av att anvanda pesos, den ar gangbar pa flest stallen. Om ni anvander dollar far ni ofta tillbaka vaxeln i en dalig kurs.
Shopping ar bast i Cancun, dar finns tva stora center - La Isla och Plaza las Americas. Dar finner ni butiker. I Playa mest turistiga ting, likasa i Tulum och pa Isla Mujeres.
Kulturen maste ni se! I Tulum har ni valdigt vackra ruiner, som ligger precis vid havet - passa pa nar ni befinner er dar! Coba, en mayastad med, en av mina favoriter, tillika Uxmal. Till Uxmal har ni dock en bit att ta er, men har ni mojlighet ar det valdigt vackert. Chichen Itza ar den mest besokta, och har man inte varit dar ar det ett maste, men maste erkanna att av alla de jag namnt ar Chichen den jag gillar minst - just for att det blivit sa exploaterat.
Strander finns har nagra med - Tulumstranden alskar jag - Xpu-Ha ar ocksa en fin en.
Hoppas mitt svar hjalpt er nagot
Mvh Jessica