ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-30, 21:20

emmasmed

Nykomling
emmasmed är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Smile Prisnivå?
Sitter och kikar lite på Mexiko, främst Playa Del Carmen då. Jag undrar lite hur mycket fickpengar ungefär man bör ha med sig.

Vad kostar det ungefär att käka däromkring? Jag antar att vi inte kommer vandra iväg allt för långt utan äta på turistställen.

Sen kanske 1-2 utflykter eller så.

Shoppar gör vi inte direkt, men visst vill man kunna handla något linne, shorts eller så!

Tänkte vara borta 2 veckor. Är van vid Thailand då vi inte gör av med mer än ca 10.000 på 2 veckor men jag har förstått att prisnivån är något dyrare i Mexiko

Ser hemskt fint ut så är verkligen sugen på att åka dit men man lockas ju ändå av Thailands låga priser. Både på resor och leverne...

Tacksam för lite prisförslag På ett ungefär i alla fall!
Svara med citat

Gammal 2011-02-01, 20:11

1Lundell

Nykomling
1Lundell är inte uppkopplad

Standard Matpriser etc
Det finns så stora pris-skillnader beroende på vad och var du vill äta generellt kan man väl säga att på dem dyraste krogarna kostar det ungefär som i sverige fast i Pesos alltså ca40%billigare.
En mexikansk dagen på enkel restaurang kostar typ 45-55pesos ca25-30kr
o interantionella dagens75-100pesos. Öl ca30pesos

I snabbköp kostar mjölk ca14pesos coca cola burk 8pesos chocklad15pesos cigarett-paket 28pesos cohiba-cigartter ca45pesos romeo o julia 38pesos.

1pesos ca 55öre

När det gäller Utflykter rekomenderar jag ju som sagt
CENOTE AZUL EXCURSIONES RIVIERA MAYA som finns på facebook se tidigare tråd "tips Playa del carmen"

Jag bor till och ifrån själv i Playa del carmen så det hade varit kul med svenska fans på deras facebook-sida.

Fråga gärna om det är andra priser ni undrar över.
Senast redigerad av 1Lundell den 2011-02-01 klockan 22:50.
Svara med citat

Gammal 2011-02-01, 21:23

emmasmed

Nykomling

Standard
Låter som man inte behöver ruinera sig med andra ord! Kan man klara sig med ca 1000-1500 pesos per dag på två personer? Eller blir det snålt?

Hur är det om man vill shoppa då? Priser på kläder osv? I både vanliga butiker och turist-shoppingstånd.

Prutar man eller anses det ofint?

Vad tar arrangören du rekommenderar för priser för sina utflykter typ? Gick in på facebook men förstod inte så mycket.. hehe

Känns töntigt att fråga om priser på allt men man vill ju veta hur mycket fickpengar ungefär man bör spara ihop =)

Hur är vädret i april förresten, lite OT, men lika bra att passa på med frågorna :P
Svara med citat

Gammal 2011-02-01, 23:06

1Lundell

Nykomling
1Lundell är inte uppkopplad

Standard
Hej Igen du kan maila cenote azul travel agency på engelska och fråga precis allt om utflykter och priser deras mail-adress finns på deras facebook sida där skall även komma upp lite priser och info på engelska så småningom. Men Tex Chichen Itza tar dom 48usd ca 316kr för en heldag med inträde till chichen itza guide på engelska hotell-pickup buffe,bada i cenote besöka kolonial-staden valladolid på vägen tillbaka

Kläder kan man ju hitta billgt på Zara i cancun eller bershka och pulll and bear i paseo del carmen i början av 5eavenyn i playa del carmen.
Annars så är dem mäste märke-kläder faktiskt dyrare än i Sverige specillt för vi har så många reor i sverige.

Pruta kan man igentligen bara göra med gatuförsäljare som tex säljer souvenier men nästan alla butiker har fasta priser när det gäller souvenier så handlar det väl mycket vad man själv tycker är relevant och vad du tycker den saken kan vara värd för dig eller dina älskade tex en handgjord väska av maya indianer ifrån chiapas tar dem kanske 300pesos för men istället för att pruta kan man ju betala dem 400pesos om man känner för det om du förstår vad jag menar det är dyrt för dem oxo att leva kläder mat prata i mobil sjukvård etc är mycket dyrt i mexico.
Men visst någon som kanske säljer en pirat-fotbolls tröja och vill ha 500pesos kanske man kan pruta ner till 250pesos osv

Vädret i April är förhoppningsvisst perfekt inte så het som det kan bli på sommar-månaderna.
Senast redigerad av 1Lundell den 2011-02-02 klockan 15:06.
Svara med citat

Gammal 2011-02-02, 20:25

emmasmed

Nykomling

Standard
Tack så mycket för svar! =)

förstod att man såklart inte kan pruta i riktiga butiker och affärer
Svara med citat

Gammal 2011-02-11, 20:31

smajk

Standard
Jag o min flickvän kom precis hem från playa. Helt underbart ställe Vi gjorde av med ca 35 000 kr på tre veckor. Låter kanske mycket men varje morgon åt vi en väldigt god frukost som kostade ca 300-400 pesos, vi drack mycket cocktails och öl om dagarna. Vi badade med delfiner, åkte till isla mujeres, chitzen itza, coba, bada i cenote, åkte till cancun o shoppade och åkte till tulum ett par gånger. Åt goda middagar varje kväll både billiga och dyra.

Det går att leva billigt om man vill, vi hade säkert klarat oss lätt med 20-25 tusen men vi åkte inte dit för att snåla.

Fråga gärna om du undrar över nåt. Vi ska definitivt tebax
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8