ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-12-03, 08:00

isabella84

Nykomling
isabella84 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2010

Rykte: 0

Standard Mexico TIPS TACK!!!!
Hej jag och min sambo och ett par vänner har bestämt oss för att resa till mexico i tre veckor i feb/mars har köpt flygbiljetter till cancun för att därifrån resa runt längst kusten blir ÖVERLYCKLIG för alla tips jag kan få målet med resan är självklart sol och bad men jag vill absolut få uppleva mexico!! fantastisk natur o djungel vattenfall o floder o mysiga byar å paradis stränder ja allt jag kan hinna med.. än så länge har vi kollat lite på isla de mujeres, isla de holbox, tulm, playa del carmen, funderar lite över att ta sig vidare till belize caye culker e de värt att ta sig dit?? någon som varit el hört något om platserna? blir överlycklig över alla tips på platser dolda pärlor utflykter , varningar allt jag kan få TACK
Svara med citat

Gammal 2010-12-13, 04:23

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard
Läs gärna min blogg från vår Mexikoresa, kom hem för 2 veckor sedan

Ni åker till paradiset på jorden!!

Zarah-Lou » Resor - 2010 - Mexico
Svara med citat

Gammal 2011-10-31, 21:48

Gäst

Smile Mexico
Hej.
Vi (jag och min man) var i Mexico 15 dagar i mars i år. Det var ett fantastiskt land. Vi var en vecka på Isla del Holbox och den ön var helt fantastisk. Där lever man ett riktigt barfotaliv, vill man ha total avkoppling kan jag verkligen rekommendera detta. Den andra veckan var vi i Playa del Carmen, och det är ett typiskt semesterparadis med massor av turister. Vi gjorde en utflykt till Chitzen Itza och det var riktigt intressant, var även inne i själva Playa del Carmen några kvällar, men jag har inget större behov av att handla när jag är ute och reser, så vi flanerade bara runt lite och tittade på vimlet. Vi bodde på ett stort hotell Riu Yukatan, det var väldigt "lyxigt" och det fanns precis allt där.
Vi sitter nu och planerar nästa resa, och det blir not till Mexico igen, men den här gången ska vi nog bo i Akumal.
Svara med citat

Gammal 2011-11-06, 20:56

Gäst

Smile Allt var det du sa
Jag gillar Mexico väldigt mycket, människorna, naturen- vilket land. Inget land kan göra Margaritas som dom. En sådan och sen är förfesten fixad för de är gigantiska.
Gillar deras musik också som är väldigt speciell och underhållande. All info var efterfrågat och jag tycker du ska ta en titt på denna reseberättelse:
Färdmedel i världen: Mexico | Reseberättelse

Ha så roligt på resan
Svara med citat

Gammal 2012-01-01, 17:39

Gäst

Red face Varning!
Varningar eftersöktes också av trådstartaren... Gör research noga, även om vissa resmål toppar amerikanska sajterna som mest populära resmål så är det inte säkert att just det passar en själv. Mexiko är ett fantastiskt resemål men vissa är mer som kanarieörna är det genuina Mexiko som man kanske är ute efter:
Puerto Vallarta | Mexiko
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 12:16

Gäst

Standard hur tar man sig ifrån cuncun till playa del carmen och holbox, lättast ?
hur tar man sig ifrån cuncun till playa del carmen och holbox, lättast ?
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 12:33

Gäst

Standard ehh
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Taxi så klart är lättast,billigt och smidigt
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 20:46

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Citat:

Från Cancun till Playa är buss verkligen att rekomendera! Kostar typ 10-15 kronor om jag minns rätt. Medan en taxichaufför tar ungefär 500 pesos (hårda drag: 250 kronor ungefär), visst går det att pruta ned det. Vi fick ned det till 350 pesos från cancun till playa förra året, men det är inte värt det ändå med tanke på hur billiga bussarna är! (Vilket vi alltså fick erfara när vi skulle hem sen...)
Moderna bussar med AC och oftast visar de film. Mer än vad man kan säga om sveriges bussar

Till Holbox från Cancun ville taxichaufförerna ha 1000 pesos (runt 500 kronor [enkel väg]), men när vi fick tips om att inte åka dit över dagen så skippade vi Holbox i år. Annars ska det gå direktbussar till Chiquila (där färjan till ön går) från Cancun. Tar ca 2-3 timmar (båt, ca 15 min).

Gammal 2012-01-08, 17:32

Gäst

Standard tack
tack så mycket för alla svaren . det tar alltså så lång tid med båt till holbox, trodde det låg närmare. jag kanske är lite nojjig nu, men det är alla fördomar från filmer och media antar jag. men ska man akta sig för att åka taxi ? finns det nån speciell taxi så man ska åka med ? det finns inga gangsters som kör iväg än och rånar en ? :P. kan man använda dollars över allt btw ?
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 17:49

Gäst

Standard aktiviteter/sevärdigheter
är det nått ställa man verkligen måste se eller besöka eller göra ? i tex. holbox, playa del carmen. nån utflykt lr något.
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 20:42

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Citat:

tack så mycket för alla svaren . det tar alltså så lång tid med båt till holbox, trodde det låg närmare. jag kanske är lite nojjig nu, men det är alla fördomar från filmer och media antar jag. men ska man akta sig för att åka taxi ? finns det nån speciell taxi så man ska åka med ? det finns inga gangsters som kör iväg än och rånar en ? :P. kan man använda dollars över allt btw ?
Båten tar som sagt ca 15-20 min, är det lång tid? Vill du kunna vada över?
Till Cozumel och Isla Mujeres tar det dubbelt så lång tid, iaf till Cozumel. Då kanske ni ska stanna på fastlandet och göra massa grejjer där istället?

Jag som tänkte komma med tipset Isla Mujeres, men dit tar det istället runt 30 min med båt.. det har helt klart blivit vår stora favorit efter 2 år till Mexico.

Isla Contoy är en annan riktigt mysig utflykt, men båt dit från Cancun tar 2 timmar, så det kan jag inte heller rekomendera då, haha!

Att åka taxi är jättelugnt. Kan dra ett exempel för dig ang. kriminaliteten i Cancun.. vi huserade ofta vid en lite piratbar som står öppen på nätterna, det enda som de låser in är spriten och att de låser kylarna - med små hänglås.
Hade du kunnat låsa in alkohol på samma sätt i sverige under en natt?

Jag har lämnat min dyra kamerutrustning (kameraväska) på flera olika stränder när vi badat, utan uppsyn. Även iPhone och plånböcker har legat kvar i badväskan på stränderna när vi badat - aldrig har något varit borta!

Det känns så ENORMT överdrivet, allt detta om att mexico är "sååå faaaaarligt"! Framförallt när det kommer till Riviera Maya, för det är görlugnt! Och då har vi ändå huserat i Cancun som är det största turiststället.
Det finns resemål där du inte ens bör gå ut när det är mörkt, men i Cancun kan du ramla gatorna fram utan problem. Folk är otroligt vänliga och trevliga!
Självklart kan man råka vara vid fel plats vid fel tidpunkt även här. Men det kan du ju även hemma i sverige eller var som helst.. Men vi har då ALDRIG känt oss rädda eller hotade. Jag var mer rädd på JFK's flygplats när vi mellanlandade där och försökte hitta en restaurang som var öppen på flygplasen mitt i natten i fredags.... heh......

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8