Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
tack så mycket för alla svaren  . det tar alltså så lång tid med båt till holbox, trodde det låg närmare. jag kanske är lite nojjig nu, men det är alla fördomar från filmer och media antar jag. men ska man akta sig för att åka taxi ? finns det nån speciell taxi så man ska åka med ? det finns inga gangsters som kör iväg än och rånar en ?  :P. kan man använda dollars över allt btw ?
|
Båten tar som sagt ca 15-20 min, är det lång tid? Vill du kunna vada över?

Till Cozumel och Isla Mujeres tar det dubbelt så lång tid, iaf till Cozumel. Då kanske ni ska stanna på fastlandet och göra massa grejjer där istället?
Jag som tänkte komma med tipset Isla Mujeres, men dit tar det istället runt 30 min med båt.. det har helt klart blivit vår stora favorit efter 2 år till Mexico.
Isla Contoy är en annan riktigt mysig utflykt, men båt dit från Cancun tar 2 timmar, så det kan jag inte heller rekomendera då, haha!
Att åka taxi är jättelugnt. Kan dra ett exempel för dig ang. kriminaliteten i Cancun.. vi huserade ofta vid en lite piratbar som står öppen på nätterna, det enda som de låser in är spriten och att de låser kylarna - med små hänglås.
Hade du kunnat låsa in alkohol på samma sätt i sverige under en natt?
Jag har lämnat min dyra kamerutrustning (kameraväska) på flera olika stränder när vi badat, utan uppsyn. Även iPhone och plånböcker har legat kvar i badväskan på stränderna när vi badat - aldrig har något varit borta!
Det känns så ENORMT överdrivet, allt detta om att mexico är "sååå faaaaarligt"! Framförallt när det kommer till Riviera Maya, för det är görlugnt! Och då har vi ändå huserat i Cancun som är det största turiststället.
Det finns resemål där du inte ens bör gå ut när det är mörkt, men i Cancun kan du ramla gatorna fram utan problem. Folk är otroligt vänliga och trevliga!
Självklart kan man råka vara vid fel plats vid fel tidpunkt även här. Men det kan du ju även hemma i sverige eller var som helst.. Men vi har då ALDRIG känt oss rädda eller hotade. Jag var mer rädd på JFK's flygplats när vi mellanlandade där och försökte hitta en restaurang som var öppen på flygplasen mitt i natten i fredags.... heh......