ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-29, 14:49

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard Rånade i Mexiko (Cancun)?
Är lite nyfiken.

Vi åker till Cancun & Playa del Carmen i November. Igår fick jag höra en historia från min mammas väninna som berättade om en bekant som hade blivit pistolrånad i Cancun förra året.

Finns det fler här på forumet som har varit med om liknande händelser i Cancun?

Har hört från flera att "Mexiko är farligt", men jag har så svårt att tro på det.. känns som att det kanske var så för flera år sedan, men fortfarande? I semesterorterna?

Ska man vara försiktig med att ha med sig sin systemkamera ut och sådana grejjer?

Vill gärna höra lite hur ni upplever Mexiko (och då främst Cancun/Riviera Maya, förståss)
Svara med citat

Gammal 2010-05-29, 16:05

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
Att vara försiktig är väll alltid bra men det är ju inte värt det om det ska gå ut över semestern heller. Ska man gå runt och oroa sig kan man ju lika gärna stanna hemma. Försök att använda er av lite "common sense" så ska ni se att det hela går bra.
Svara med citat

Gammal 2010-05-29, 16:21

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag tror risken att bli rånad är inte så mycket större än andra ställen. Självklart ska man aldrig vifta med pengar eller dyr elektronik.

Sedan tror jag att brotsligheten är högre i staden Cancun och dess "bakgator", än t.ex. Playa del Carmen som är en ren turistort och egentligen bara består av hotell.
Svara med citat

Gammal 2010-05-29, 17:28

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
Och andra sidan drar ju turism ofta till sig kriminalitet.
Svara med citat

Gammal 2010-05-30, 19:09

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Absolut använder man sunt förnuft, men jag var ändå nyfiken på hur andra upplevt det i just Mexiko.

By the way så hörde jag inte helt rätt när de berättade, det var alltså 3 olika familjer/sällskap från samma hotell den veckan som blivit KNIVrånade (inte pistolrånade) varav en i det ena sällskapet blev knivstucken och hamnade på sjukhus.
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 10:08

Gäst

Standard Cancun
Vi var ett sällskap på fyra personer som vi i både Cancun och Playa del Carmen för två år sedan. Jag får säga att jag kände mig väldigt trygg på båda ställena. Sen är ju Cancun en stor stad och det finns en hel del mörka bakgator och förmodligen en hel del kriminella men det ska nog inte vara några problem att undvika om man tänker sig för lite.
Vill också passa på att rekomendera Tulum som ligger söder om Playa del Carmen. Det var ett riktigt paradis. Ett lungt och otroligt vackert ställe. Hoppas ni får en bra semester!
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 10:12

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Nu är det väl 9-10 år sedan jag var i Playa del carmen och Cancun men jag kände mig säker hela tiden. Och jag kan hålla med föregående talare att Tulum är ett mysigt ställe väl värt ett besök.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8