ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-28, 23:46

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard Väder och vind vid Playa del Carmen?
Jag är förvirrad.

Har försökt googla mig fram till klimat och temperaturer i Mexiko och blir faktiskt inte alls så mycket klokare..

Vissa sidor skriver att det är "stormperiod" i aug/sep. Andra att högsäsongen är dec-mars. Andra att det är höst dec-mars och regnperiod i okt/nov.

Finns det någon som VET hur klimatet är i Playa del Carmen/Cancun/Tulum i slutet på november? Regningt? Grumligt i havet? Ja, vad vet jag.. behöver lite vägledning och hjälp!
Svara med citat

Gammal 2010-04-29, 19:17

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Okej, då undrar jag i all enkelhet istället:

Är det nice att vara i Cancun/Playa del Carmen/Tulum i mitten på november?
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 16:11

joslil1

Nykomling
joslil1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till joslil1
Standard Vet inte mycket om vind
Hej!

Jag har varit i Cancun en del under oktober ehh börjar bli några år sen nu och jag måste säga att jag trivdes. Du är inte garanterad sol varje dag hela dagen som du nästan är många månader i det området men chansen till sol är ganska stor ändå och vattnet är ju alltid varmt och gott att hoppa i.

Sist jag var nere just där, hade jag oturen att få lämna Cancun pga orkanen Wilma. Ordentligt med regn och vind var det då... veckan innan hade vi förstås haft perfekt väder. Ingen vet ju egentligen hur vädret kan bli utan det handlar mest om sannolikheter.

Det beror lite på hur länge du ska vara borta. Under en kort tid kan ju tre regniga dagar förstöra en hel resa men om du har gott om tid att stanna så är det ju lugnt.
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 17:02

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Tack för ditt svar!

Vi ska åka den 25:e november till 10:e december, så jag hoppas det blir bra så!
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 17:58

joslil1

Nykomling

Standard
Härligt så det är redan bokat och klart!

Finns inte många vackrare platser i världen än stranden vid ruinerna i Tulum.
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 18:49

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Mjae, alldeles strax är den det, har lite problem att hinna med att skriva i allt innan "tiden går ut" på hemsidorna för resorna x)

Vi bokar flyg för sig och hotell för sig, och just nu fipplar jag lite med flyget, men snart så!

Ser VERKLIGEN fram emot att se Tulum och bada vid "världens vackraste strand", ska även försöka hinna med att besöka de olika öarna som finns, och bada med delfiner såklart! Kommer bli kanon tror jag! Drömmas!

När var du där och vad gjorde ni på resan?

Snorklade ni i "djungelgrottor"?
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 21:28

joslil1

Nykomling

Standard
Kom på att jag visst åkt till Cancun två gånger till och med. Första gången med charter och vanligt hotell och en sväng ner till Tulum och Xel-Ha (som inte var så jättekul tyvärr ) och WetnWild.. en slags vattenpark.

Andra gången åkte jag ner själv faktiskt eftersom jag hade några vänner i Cancun. Hade hur kul som helst, bodde på hostel, gick till stranden på dagarna och till nattklubb på nätterna. Jag tog en tripp till Isla Mujeres, åkte lite golfbil där haha... otroligt fint men väldigt mycket backpackers.

Sen gjorde jag en massa andra saker som var mer .. vanliga..tex spelade basket inne i cancun några kvällar, gick till en äkta mexikansk nattklubb i stan.. Fullt med folk... jag hade grymt kul vad jag än gjorde men sen kom den värsta orkanen någonsin så jag åkte till Merida.

Var meningen att vi skulle åka ut till några "grutas" och bada men allt blev förstört.

Det var fyra eller fem år sen jag var i Cancun nu men nu eftersom jag nästan bor halva året i Mexico City har jag sett några mer mexikanska stränder och det finns inget bättre än Yucatanhalvön! Ska definitivt tillbaks dit igen.
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 22:55

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Finns inget annat speciellt du rekomenderar som man kan göra?

Än så länge har jag "bara" hittat:

- Bada vid Tulum (och se de gamla templen)
- Bada med delfiner
- Snorkla i djungelgrottorna (om jag vågar, jag lider lite av klaustrofobi, så jag hoppas på lite mer öppna grottor..)
- Besöka Isla Mujeres och Cozumel
- Kanske någon djungelexpedition så man kan komma iväg och se lite apor och andra roliga djur

Ja, jag har inte sökt så mycket på vad man kan göra, utan detta är mest saker jag "trillat över" på nätet, så det finns nog MYCKET man vill göra

Men jag funderar på om det inte är "bättre" att bo i Playa del Carmen, då bor man ju mitt emellan Cancun och Tulum. Eller ska man sikta in sig på Cancun tror du?
Svara med citat

Gammal 2010-05-01, 21:37

joslil1

Nykomling

Standard
Hej igen!

Själv gillade jag att bo i Cancun men eftersom jag inte bodde i Playa del Carmen så vet jag inte. Det är inte dumt att göra som du säger, vara mitt emellan. Det går nog många bussar i timman mellan städerna så det är egentligen inget stort problem. Nu vet jag inte vart busstationen ligger i playa del carmen men tar ni tex en ADO buss till cancun kommer ni in till själva stan men sen kan ni ta en stadsbussen som går några kvarter bort och ut till hotell och strandområdet och hela avenida kukulkan för några pesos så det är smidigt.

Eftersom ni är tidigt ute kan ni också undersöka hur ni billigt kan ta er ut till tex Isla Mujeres. Jag tror inte att min båtbiljett dit ut gick på mer än 70pesos dit + 70pesos hem. Alla inträden på arkeologiska ställen är också väldigt billiga oftast under 100 pesos.
Svara med citat

Gammal 2010-05-01, 23:21

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Vi bokade äntligen flyg idag!
6000.- per skalle, tur och retur. Har även tittat på billiga hotell i både Cancun och Playa del Carmen och allt som allt kommer flyg + hotell gå på 8000.- per skalle, det är ju jättebilligt! Speciellt när vi tittade på all inclusive först (20 000 per skalle......) och jag vet inte om jag vill "sitta fast" på ett hotell i två veckor, det är ju bara kul att besöka olika restauranger varje dag och SE mer, än att äta samma mat varje dag på hotellet. Men det är vi det Förhoppningsvis kan man hitta mycket bra restauranger som inte ligger på turistgatorna, då får man nog både riktigt bra och billig mat!
Men vi har än så länge inte bestämt oss för något av hotellen. Vi funderar även på att boka typ 5 dagar i Cancun, 2-3 dagar på Cozumel 5 dagar i Playa del Carmen och kanske 2 dagar på Isla Mujeres. Eller så åker man bara på dagsutflykter, allt verkar ju vara så nära!

Det enda som ligger långt bort som jag vill se är.. ja, vad hette det nu igen? Gamla "Mayaruiner" inne i djungeln, ligger typ 15 timmar med buss från Cancun, allt annat vi vill se ligger nära kustremsan

Menar du att man ska boka båtbiljetter och biljetter till sevärdheter redan nu? Eller missförstod jag? x)
Svara med citat

Gammal 2010-05-02, 02:03

joslil1

Nykomling

Standard
hej igen!

Nej inget behövs bokas i förväg men antagligen kommer säljare locka med dyra biljetter till olika saker och om man vet priserna i förväg kan man lättare pruta lite, eller fixa turerna på egen hand.

SUPERbra pris på flyget. Hur fick ni till det?
Svara med citat

Gammal 2010-05-02, 02:21

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Ah, tack för tipset!

Jag har jagat flygbiljetter i några dagar nu, först höll jag lite koll på flygresor.se men hittade till MrJet och där hittade vi billiga flygresor, men man ska hålla koll på förmiddagarna, för så som jag upplever det så verkar det bästa komma in då, och på kvällarna är dessa resor alltid borta! Men man får räkna med flera byten om man ska komma billigt undan! Vi har exempelvis 3 byten när vi åker dit, men det är värt det
Sedan är det så skönt att kunna boka själv, för då får man precis så många dagar man vill. För oss blir det 17 dagar i Mexiko, men det blir ju 15 hela dagar och 2 resedagar (dag 1 kommer vi fram 21.50 och åker hem dag 17 kl 07.00, så de dagarna hinner man ju inte så mycket)

Vi hittade ännu billigare resor, låg på 5300.- per skalle, men då var det ett stopp i New York och BYTE AV FLYGPLATS och det skulle man hinna på 3 timmar! Kändes lite läskigt, men tillslut hittade vi för 700.- till per skalle utan byte av flygplats
Man skulle ju ta sig själv från flygplatsen oxå, så vi intalar oss själva att vi hade fått punga ut så mycket på egen hand där i mellan x)
Svara med citat

Gammal 2010-06-19, 01:24

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Vi blev av med våra flygbiljetter då ett flyg blev inställt som vi skulle byta till i USA.

Men vi hittade nya, de var tom. billigare än de förra, för att inte tala om att det blir 2 extra dagar i Mexiko!

Är mer taggad än någonsin, nu är det ju faktiskt bara 148 dagar kvar! *LOL*
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8