|
|

2010-03-24, 13:12
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 0
|
Mexico, men vart?!
Hej.
Jag är ny här, tog mig ca10minuter att lista ut hur man postar ett inlägg*pust* haha
Men iaf;
Jag och sambon skall resa till Mexico i november,MEN vart Cancun- playa del carmen-playacar?!
Vad jag förstår är det väldigt mycke amerikanare i cancun...
Letade och letade men jag skulle vilja höra från någon som faktiskt varit där och inte bara en jädra massa fakta. Vad tyckte ni som varit där om Båda för-nackdelar?
Tack på förhand
|

2010-03-24, 16:09
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Har aldrig varit i Cancun, men om du är bekymrad om för mycket amerikanare kan du glömma Mexiko. Mexiko är det största resmålet för amerikanarna, eftersom det ligger så relativt nära. Oavsett vart du åker i Mexiko kommer du att se mest amerikanare (efter den inhemska befolkningen).
|

2010-03-24, 17:15
|
Reg.datum: okt 2009
|
Tulum är fint!
|

2010-03-24, 18:16
|
|
|
Puerta Vallarta är en riktig pärla, fina stränder och en supermysig liten stad, där har föresten Elisabeth Tailor och Richard Burton var sitt hus med en gångbro emellan "kärlekens bro" kallas den.
|
|
|

2010-04-08, 23:01
|
Reg.datum: apr 2010
|
I Cancun och Cabo finns det gott om amerikaner, men Playa del Carmen har massa europeer.
Folk reser av olika anledningar, för mig var det skönt att slippa se skandinavier.
Har precis kommit hem från Cancun och det kan jag verkligen rekommendera.
I hotellområdet finns det massor av amerikaner, men i downtown Cancun bor det faktisk en miljon invånare och dom är inte amerikaner
Havet längst hotellområdet är otroligt fint, inte ens i närheten av vad Isla Mujeres har att erbjuda. Det är väldigt billigt tyckter jag. Bodde på Hilton och där var allt blilligare än hemma, åker man till Walmart eller Oxxo butikerna får du ölen under 10 sek (jämfört med hotellet 35 sek).
Playa del Carmen är vad Cancun var för 30 år sedan. Man är instängd på ett all inclusive hotell och det är inte rekommenderat att gå ut ensam.
Jag har hört en del av kriminaliteten i Mexico, men jag har varken hört eller sett något den tiden jag varit där.
För övrigt tycker jag att folket i Mexico är mycket trevligare än vad de är runt medelhavet och man får vara i fred om man önskar det.
Kort och gott var det en resa med klass.
|
|
|

2010-04-09, 08:51
|
|
Tack
Citat:
Ursprungligen postat av manuela
I Cancun och Cabo finns det gott om amerikaner, men Playa del Carmen har massa europeer.
Folk reser av olika anledningar, för mig var det skönt att slippa se skandinavier.
Har precis kommit hem från Cancun och det kan jag verkligen rekommendera.
I hotellområdet finns det massor av amerikaner, men i downtown Cancun bor det faktisk en miljon invånare och dom är inte amerikaner
Havet längst hotellområdet är otroligt fint, inte ens i närheten av vad Isla Mujeres har att erbjuda. Det är väldigt billigt tyckter jag. Bodde på Hilton och där var allt blilligare än hemma, åker man till Walmart eller Oxxo butikerna får du ölen under 10 sek (jämfört med hotellet 35 sek).
Playa del Carmen är vad Cancun var för 30 år sedan. Man är instängd på ett all inclusive hotell och det är inte rekommenderat att gå ut ensam.
Jag har hört en del av kriminaliteten i Mexico, men jag har varken hört eller sett något den tiden jag varit där.
För övrigt tycker jag att folket i Mexico är mycket trevligare än vad de är runt medelhavet och man får vara i fred om man önskar det.
Kort och gott var det en resa med klass.
|
--------------------------------------------------------------
Tack alla som har svarit. Jag uppskattade detta jätte mycke, speciellt när ni som svarit på VAR!!! Och inget annat!!
Vi har nu bokat i slutet på november och det blir Tulum. Närmare efter tanke tror jag att semestern blir vad man gör den, och jag håller med ovanstående att man vill komma ifrån dem flesta skandinaver och amerikanare
Manuela: Gjorde ni några utflykter?
Fortsätt att komma med tips, kanske något som inte står med på dem typiska sevärdigheterna osv.
Någon som dykit?? Skulle tydligen vad jag har läst vara väligt fint, men vad ligger kostnaden??
Som sagt, vi uppskattar alla svar som är konkreta otroligt mycke.
Ha en fin dag!
|

2010-04-10, 01:58
|
|
Hej aaliyha
Ja, några utflykter blev det. Chichen Itza, båttur till Isla Mujeres och Swim with dolphins...
Turen till Chichen Itza gick på 1000 sek för en heldag, inte världens billigaste.. Delfinerna kostade 'bara' 700 sek  och båtturen till Isla Mujeres där snorkling, mat + dricka obegr. och shopping ingick för ca 350 sek.
Hade velat göra fler utflykter och besökt fler platser, men jag ska tillbaka i november med en våghals, då tar jag igen allt jag missat
Men som du säger, semestern blir vad man gör den till.
Nu ska jag själv forska lite i hur vädret är i november.. resten kommer av sig själv 
Förresten, hur ska ni flyga? Hittat något billigt flyg?
|
|
|

2010-04-10, 09:46
|
|
Citat:
Hej aaliyha
Ja, några utflykter blev det. Chichen Itza, båttur till Isla Mujeres och Swim with dolphins...
Turen till Chichen Itza gick på 1000 sek för en heldag, inte världens billigaste.. Delfinerna kostade 'bara' 700 sek  och båtturen till Isla Mujeres där snorkling, mat + dricka obegr. och shopping ingick för ca 350 sek.
Hade velat göra fler utflykter och besökt fler platser, men jag ska tillbaka i november med en våghals, då tar jag igen allt jag missat
Men som du säger, semestern blir vad man gör den till.
Nu ska jag själv forska lite i hur vädret är i november.. resten kommer av sig själv 
Förresten, hur ska ni flyga? Hittat något billigt flyg?
|
Hej igen 
Chichen Itza hade vi oxå tänkt ta oss till, redan förbokad här hemifrån haha Sen hade vi tänkt göra dom sakerna du skrev oxå. Priserna verkar variera från bolag till bolag, åkte du förresten med charter?
Fick ni simma med delfin i havet? För jag läste att det fanns nåt naturpark oxå, där man kunde simma/leka med dem.
Btw så betalde vi resan igår  i slutet av november bär det av *wohooo*
Läste att vädret i november kunde vara mellan 30-32c dagtid, ca 24c nattetid, 24 i vatten Och 9timmar soltid
Vi hade säkert kunnat komma undan billigare men vi är lite för bekväma  Men jag var inne på olika sajter och "fejkade" lite bokningar så hade vi kanske tjänat 5-10 000kr beroende på hotell och så...
Oj då resa med en våghals men det kan ju bli hur spännande som helst. Hur länge tänker du vara nere då?
Kommer du på något bra, sevärdiheter eller något guldkorn så hör av dig, vore super kul att hör.
Än en gång tack för all infomation, är så j*vla taggad nu. Låter helt sjukt haha
Ha det så gött
Det är ju det som gör att man minns sin semester, allt galet och roligt så då får du säkert massor med fina minnen när ni 2 reser
|

2010-05-02, 11:54
|
|
Hej!
Ja, priserna varierar duktigt. Vi bokade först med F.resor, 3*hotell och flyg för 17500 kr. Sen forskade jag lite och bokade reguljärflyg och bodde på Hilton, då gick kalaset på 13000 kr. Skillnaden mellan hotellen var som dag och natt, jag är sååå glad att jag inte hamnade på första hotellet vi bokat.
Vi åkte till Isla Mujeres och simmade med delfiner i havet. Jag tror det var 45 min i havet, men vi var 8 personer på två delfiner så tiden gick fort. Det verkar finnas massor av delfinutflykter i området.
Efteråt såg jag att man kunde få simma ensam med en delfin, tillsammans med en instruktör en hel timme, hade hellre gjort det.. men det kostade också lite över 3000 kr :/
Där fanns också sköterskehajar som man kunde hålla om och ta bilder med, det var ganska coolt
Ni kommer ha nära till Cozumel, där finns ju allt man kan tänka sig. Jag minns att det gick massa utflykter till Cozumel från Cancun, så det borde vara något.
Vi kommer vara borta hela november, men där finns så många platser jag vill besöka så jag tror inte jag kommer hinna åka tillbaka till Cancun. Jag tänkte något i stil med Miami, Curacao, Guadeloupe, Trinidad.. Barbados.. St Maarten, Cuba, Venezuela, Puerto Rico, Grenada, St Barth
Haha, en månad räcker nog inte, men vi får se vad det blir.
Vad skönt att ni köpt resan, nu är det bara att räkna ner.
Ha en riktigt trevlig resa och som sagt, kommer jag på något så skriver jag
Ciao
|
|
|

2010-05-02, 14:41
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 3
|
Citat:
Hej!
Ja, priserna varierar duktigt. Vi bokade först med F.resor, 3*hotell och flyg för 17500 kr. Sen forskade jag lite och bokade reguljärflyg och bodde på Hilton, då gick kalaset på 13000 kr. Skillnaden mellan hotellen var som dag och natt, jag är sååå glad att jag inte hamnade på första hotellet vi bokat.
Vi åkte till Isla Mujeres och simmade med delfiner i havet. Jag tror det var 45 min i havet, men vi var 8 personer på två delfiner så tiden gick fort. Det verkar finnas massor av delfinutflykter i området.
Efteråt såg jag att man kunde få simma ensam med en delfin, tillsammans med en instruktör en hel timme, hade hellre gjort det.. men det kostade också lite över 3000 kr :/
Där fanns också sköterskehajar som man kunde hålla om och ta bilder med, det var ganska coolt
Ni kommer ha nära till Cozumel, där finns ju allt man kan tänka sig. Jag minns att det gick massa utflykter till Cozumel från Cancun, så det borde vara något.
Vi kommer vara borta hela november, men där finns så många platser jag vill besöka så jag tror inte jag kommer hinna åka tillbaka till Cancun. Jag tänkte något i stil med Miami, Curacao, Guadeloupe, Trinidad.. Barbados.. St Maarten, Cuba, Venezuela, Puerto Rico, Grenada, St Barth
Haha, en månad räcker nog inte, men vi får se vad det blir.
Vad skönt att ni köpt resan, nu är det bara att räkna ner.
Ha en riktigt trevlig resa och som sagt, kommer jag på något så skriver jag
Ciao 
|
Åh, minns du några namn/platser på vart man fick bada med delfiner i havet (på Isla Mjueres, namn på platsen på ön)? 
Och var det samma plats att bada 1 person med instruktör? 3000.- låter ju helt klart värt det! 
En sak jag bara SKA göra när jag är där! men än så länge har jag "bara" hittat "bada med delfiner" i ekoparkerna Xcaret och Xel-Ha
(åker oxå i november, börjar dock bli lite orolig över oljekatastrofen......)
|
|
|

2010-05-02, 18:37
|
|
Jag har för mig att det fanns hur många ställen som helst där man kan bada med delfiner. Vi åkte med Dolphin Discovery fr Cancun och simma utanför Isla Mujeres.
Utflykten en timme med en delfin heter The One, jag tror faktiskt det är fler som har det, bl.a. någonstans vid ekoparken, så du har nog hittat rätt.
Prova delphinusworld.com, jag vet att dom har det
När vi åkte på delfinutflykten fick vi också bada med sjölejon eller manater (tror jag det heter på svenska). Sjölejonet var faktiskt mycket roligare än delfinerna. Dom har mer personlighet och får en att skratta. Dom stackars delfinerna får nog inte mat förrän det är dags för uppvisningarna med turister.
Jag hoppas dom får styr på katastrofen snart, men det borde inte vara problem 
Oh, nu blir jag så sugen på att åka tillbaka gggrrrrrrrr
|
|
|

2010-05-02, 22:45
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 3
|
Citat:
Jag har för mig att det fanns hur många ställen som helst där man kan bada med delfiner. Vi åkte med Dolphin Discovery fr Cancun och simma utanför Isla Mujeres.
Utflykten en timme med en delfin heter The One, jag tror faktiskt det är fler som har det, bl.a. någonstans vid ekoparken, så du har nog hittat rätt.
Prova delphinusworld.com, jag vet att dom har det
När vi åkte på delfinutflykten fick vi också bada med sjölejon eller manater (tror jag det heter på svenska). Sjölejonet var faktiskt mycket roligare än delfinerna. Dom har mer personlighet och får en att skratta. Dom stackars delfinerna får nog inte mat förrän det är dags för uppvisningarna med turister.
Jag hoppas dom får styr på katastrofen snart, men det borde inte vara problem 
Oh, nu blir jag så sugen på att åka tillbaka gggrrrrrrrr
|
Än så länge blåser oljan upp mot USA från Mexiko, så att säga, så vi får väl se hur detta slutar =/
Åh! Vad kul och spännande! Har aldrig funderat på att bada med sjölejon, men det kanske kan vara något det oxå? Måste undersökas! 
Tack för tipset!
Du har inga andra roliga tips på vad man kan göra? 
Det enda vi planerat är att bada med delfiner, snorkla i djungelgrottor och åka och se på gamla tempel (och sola och bada förståss)
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|