ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-03, 17:49

Tussan

Cool Tulum eller Playa del carmen?
Hej, funderar på att resa till Mexico nästa vinter och har kommit fram till att de bästa platserna för mig att åka till är Playa del carmen eller Tulum.

Reser tillsammans med min pojkvän och vi vill absolut inte åka till något överbefolkat område men samtidigt vill vi gärna kunna åka på många utflykter, äta på olika ställen på kvällarna och kanske gå på någon nattmarknad. Vi vill alltså inte bara ligga på stranden hela resan.

Så vi undrar ifall Tulum är för stillsamt ställe för oss? Finns där alls något liv mot kvällen och aktiviteter på dagen?

Eller är Playa del carmen fullt med turister på stranden så att man inte alls får någon lugn och ro?

Mycket tacksam för råd
Svara med citat

Gammal 2008-03-04, 08:15

Linda-Marie

Nykomling
Linda-Marie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard
Hej! Jag var till Mexiko i januari i år. Den bästa semester jag haft! Jag var där med en kompis och ingen pojkvän. Vi bodde i Playa Del Carmen. Kanon-god mat, underbara stränder. Fantastiskt vänliga människor. Mycket turister. Många Amerikanare och Canadensare. På stränderna där får ni inte vara ensamma.
Mitt intryck av Tulum var att det var VÄLDIGT lugnt. Man kan lätt ta sig från Playa Del Carmen till Tulum med buss (tar ca 1 tim). Där finns (utsedd av Dagens Nyheter) världens vackraste strand som ni måste besöka. "El Paraiso". En helt fantastisk strand som är väldigt lugn, där får ni vara själva!
Ni måste även bada med delfiner. Ett minne för livet!
Lycka till, ni har en underbar semester att se fram emot!
Svara med citat

Gammal 2008-03-05, 12:17

Gäst

Standard
Var i Mexico tre veckor i februari förra året. Vi var både i Playa del Carmen och Tulum och gillade båda även om de är mycket olika. Utifrån de olika utlyktsmålen som kan tänkas intressanta så spelar de nog ingen större roll vilken ort man väljer. Cenoter finns på vägen mellan orterna, Xcaret ligger en bit utanför Playa men mot Tulum hållet, Citzen Itza kan man åka till från båda orterna bland annat.

Valet av ort kanske snarare beror vad ni söker där ni bor. I Playa del Carmen är det mycket turister, mycket folk på stranden, många resturanger att välja bland och många affärer. Tulum är mycket lugnare. Man kan antingen bo inne i Tulum by eller ute vid stranden. Det är några km emellan och det är lätt att få tag i taxi som inte kostar mycket. Jag tror det är mer party inne i Tulum på kvällarna. Vi bodde vid stranden och vårt hotell hade en bar, happy hour, biljardbord mm men vi var inte så sena så vet ej om det var nått håll igång.

Kan varmt rekommendera Yucatan, ett härligt resmål!!
Hälsningar Pernille
Svara med citat

Gammal 2010-02-18, 21:36

På väg

Standard Mexico
Kan verkligen tipsa om Tulum. Kolla in vår reseblogg för mer info om Mexico.

PÃ¥ väg – en blogg om resor
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 09:38

milys

Nykomling
milys är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Smile
Direktlänken till själva inlägget om Mexicoresan är:
Resa till Yucatánhalvön i Mexico

Det har tillkommit en del inlägg sen dess
Senast redigerad av milys den 2011-03-08 klockan 10:20.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8