ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-07-12, 20:36

bettina1337

Nykomling
bettina1337 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Standard safari
Hello !

Vi ska åka till Kenya någon gång i slutet på januari/början på februari. Stannar 2-3 veckor.
Jag undrar nu, om ni varit på Safari i Kenya så;

¤Hur länge bör man vara på det för att se allting ?
¤Pris ? Hört att det är sjukt dyrt
¤Vad fick ni se ? djur, nationalaprk etc
¤Vart bokade ni det ?

Har ni gjort andra saker som var spännande så skriv om dem också ! Vi vill upplve allting under de veckorna.

Tacksam för svar !
Svara med citat

Gammal 2011-07-12, 21:17

Gäst

Standard
Vi var på 1 v safari i Kenya+1 v i Mombasa i vintras och det var den mest fantastiska resa man kan tänka sig.
Vi fick se alla djur som man kan tänka sig och djur som man knappt visste fanns. Och även big 5, t o m leopard alltså men det är ju ingen garanti.
Vi åkte med Solresor och allt fungerade perfekt och vi hade en helt otroligt rolig och kunnig guide.
Man kan säkert ordna safaris på eget sätt men vi har rest så pass mycket på egen hand tidigare så nu var det väldigt skönt att slippa allt bokande och fixande själv. Dessutom är ju en safariresa lite speciell.
Tycker nog att en vecka räckte bra, det är ju inte precis någon vilosemester utan det är tidig uppstigning varje dag. Sen var det skönt att pusta ut på stranden och smälta alla intryck.
Det finns en ganska informativ sida, Safari i Kenya och Tanzania med Safari Patrol och dom ordnar även egna resor.
Svara med citat

Gammal 2011-07-12, 21:27

bettina1337

Nykomling

Standard Ingen resebyrå
Hej och tack för ditt svar !
Vi tänkte åka med Apollo eller dylikt, 3 v med hotell+safari 2 pers 40.000....vi har därför hittat ett hus som vi hyr och tänkte arrangagera allting på egen hand. Därför undrar jag om safarin kostar lila mycket om man bokar privat än om man ordnar det hos resebyrån.
Svara med citat

Gammal 2011-07-12, 21:45

Gäst

Standard
Fördelen med att åka med en svensk arrangör är ju att man har en svenskspråkig guide men det är ju en smaksak. I alla fall så använde sig Solresor av ett lokalt företag, så vi hade alltså både en svensktalande guide och sen engelsktalande chaufförer/guider. Googla på africanhorizons så hittar du vilka Solresor använde sig av. (Verkar inte som man kan länka till www-sidor här, reklam kanske). Hittade du något på den andra sidan, savannen, som jag tipsade om? Om inte annat så finns mycket spännande läsning där.
Fråga gärna om du vill veta mer, jag blir alldeles uppfylld av reseminnen från safarin när det kommer på tal igen. Verkligen en oförglömlig resa.
Svara med citat

Gammal 2011-07-12, 21:48

Gäst

Standard
Jag tror vi betalade strax under 30tusen per person, men då ingick ju det mesta. Helpension under safarin, flyg till o ifrån Mombasa och halvpension där.
Dessutom kostar det en hel del att köra in i en del parker men allt detta ingick i vårat pris.
Svara med citat

Gammal 2011-07-13, 11:06

bettina1337

Nykomling

Standard
Ja jag var inne på den sidan tidigare, fast inte kollat igenom utan bara lusläst lite. Vi kommer med sannolikhet att köra på flygstol, hyra ett hus där och sedan fixa egen safari. Apollo ville ha 20.000 pers person, 3 veckor UTAN safari. Vi kommer kanske fixa allt detta på egen hand för max 15.000 .
Det ska bli väldigt spännande, vill uppleva allting där borta =)
Svara med citat

Gammal 2011-07-13, 12:05

Gäst

Standard
Menar du att ni ska åka på 3 v safari och totalt betala 15tusen? Inkl flyg, boende, mat, safariguider, inträde i parker? I så fall önskar jag dig verkligen lycka till.
Svara med citat

Gammal 2011-07-13, 12:17

bettina1337

Nykomling

Standard
Nej nej så bra är det inte ! 1 vecka safari men vi är i Afrika totalt 3 veckor, ringde till den där hemsidan som du länka och han sa att vi ska fixa allt på plats istället, så sa han att ett företag tar 1000 dollar (6500 kr) +flyg och boende
Svara med citat

Gammal 2011-07-13, 13:25

Gäst

Standard
Ok, då är jag med. Men jag tycker vi fick mycket bra valuta för vad vår resa kostade, har sett betydligt dyrare alternativ. Och vi bodde ganska lyxigt, både under safarin och vid stranden.
Hur som helst så har ni en superskoj resa framför er, för det var verkligen häftigt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8