Citat:
Ursprungligen postat av davkei
Hej
Jag har varit i Damaskus och vad gäller visum så senaste jag åkte räcker det i cirka tre månader får du från Syriens ambassad. Glöm inte att besöka Souk Alhamaje (världens äldsta) glöm inte pruta dock dem lägger på massor om du är turist. Min fru och hennes bror (förut bosatta i Damaskus) fick gå dagen efter själva och handla efter jag pekat ut vad jag ville ha då får dem handla för lokala priser  .
Umayyadmosken är helt enorm missa inte att besöka den heller.
Att du är vegan/vegetarian är inga problem det finns många vegetariska rätter samt handla grönsaker i souk eller supermarket är billigt. Hmm bada i Damaskus blir nog besöka hotell eller badhus i gamla stan finns ingen strand där. Man kan klä sig ganska vanligt dock långärmat och byxor är att rekommendera slöja inget krav utom i moske.
Har du fler frågor om Damaskus eller Syrien så kan jag svara så gott det går eller fråga fru min.
Vill ni göra utflykter rekommenderar jag Tartus och Palmyra. Tartus = bad Palmyra = historia, upplevelse.
|
Hej och tack för ditt svar.
Jag kommer vara där i 7 månader om det blir av så jag gissar att man lär sig gällande ev prutning och att det blir bättre och bättre ju mer arabiska man lär sig. Men jag trodde inte det skulle vara så fasligt med den biten då de inte fokuserar så mycket på turister?
Kan man få nytt visum där nere? Jag borde prata med ambassaden direkt eg.
Vart ligger Souk Alhamaje?
Gällande kläder tycker jag det verkar rätt strikt om man ska ha långärmat och byxor, något jag aldrig har i Sverige. Från april någongång går jag bosatt i shorts till typ november och långärmat har jag typ aldrig, åtminstone har jag tshirt under.
Jag har fått uppfattningen att byxor kan vara bra men shorts längre än knäna inte stör och att tshirt är helt ok. Jag har inte hört något om linne så jag gissar att det inte är så rekommenderat. Det läses väl av hur det är där nere sen (men hellre luftig omlottskjol än byxor för min del) men jag gissar att det är striktare på universitet.
Vad är effekterna om man inte går klädd så? Dvs hur mycket stör det folk?
När var ni där senast?
Så vegetariska/vegansk mat är inga problem?

Jag utgick från att vegetariskt fungerade egentligen, men inte alls vegansk.
Hur är det med dricks och liknande? I bulgarien sa alla att man skulle ge men folk vart mest förvånade/tog illa upp så vi slutade illa kvickt med det.