ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-26, 13:53

wickz

Nykomling
wickz är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard Damaskus under en längre period
Hej, jag är väldigt sugen på att åka till Damaskus och plugga i 7 månader, men skulle gärna få veta lite om staden, landet av er.
Allt jag hört är positivt, när ni säger negativa saker förklara. Säg inte att de är muslimer, att de tafsar osv utan förklara mer isåfall.

Vad vill jag veta? Allt...
Hur bor man? Vad kostar det?
Jag ska dit och läsa arabiska så det borde ju underlätta vistelsen mer och mer.
Jag ska dit med min familj (man och dotter på 3 år), hur ficar man någonstans att bo och vad kan det kosta?
Vad kostar maten? Både ute och laga själv?Jag är vegan/i sämsta fall vegetarian och dottern är vegetarian med, hur enkelt är det att hitta?
Finns det någonstans att bada där? Vart åker man annars för det? (jag gissar att min man och dotter gärna badar när jag pluggar).
Något man bör tänka på speciellt?
Hur "kan" man gå klädd? Dels vid universiteten, vad är accepterat, och allmänt?
Svara med citat

Gammal 2010-03-26, 14:16

wickz

Nykomling
wickz är inte uppkopplad

Standard och visum
och hur fungerar det med visum?
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 14:09

wickz

Nykomling
wickz är inte uppkopplad

Standard
ingen som varit där?
Svara med citat

Gammal 2010-04-02, 12:02

davkei

Medlem
davkei är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Hej

Jag har varit i Damaskus och vad gäller visum så senaste jag åkte räcker det i cirka tre månader får du från Syriens ambassad. Glöm inte att besöka Souk Alhamaje (världens äldsta) glöm inte pruta dock dem lägger på massor om du är turist. Min fru och hennes bror (förut bosatta i Damaskus) fick gå dagen efter själva och handla efter jag pekat ut vad jag ville ha då får dem handla för lokala priser .
Umayyadmosken är helt enorm missa inte att besöka den heller.

Att du är vegan/vegetarian är inga problem det finns många vegetariska rätter samt handla grönsaker i souk eller supermarket är billigt. Hmm bada i Damaskus blir nog besöka hotell eller badhus i gamla stan finns ingen strand där. Man kan klä sig ganska vanligt dock långärmat och byxor är att rekommendera slöja inget krav utom i moske.

Har du fler frågor om Damaskus eller Syrien så kan jag svara så gott det går eller fråga fru min.

Vill ni göra utflykter rekommenderar jag Tartus och Palmyra. Tartus = bad Palmyra = historia, upplevelse.
Svara med citat

Gammal 2010-04-02, 22:12

wickz

Nykomling
wickz är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av davkei Visa inlägg

Hej

Jag har varit i Damaskus och vad gäller visum så senaste jag åkte räcker det i cirka tre månader får du från Syriens ambassad. Glöm inte att besöka Souk Alhamaje (världens äldsta) glöm inte pruta dock dem lägger på massor om du är turist. Min fru och hennes bror (förut bosatta i Damaskus) fick gå dagen efter själva och handla efter jag pekat ut vad jag ville ha då får dem handla för lokala priser .
Umayyadmosken är helt enorm missa inte att besöka den heller.

Att du är vegan/vegetarian är inga problem det finns många vegetariska rätter samt handla grönsaker i souk eller supermarket är billigt. Hmm bada i Damaskus blir nog besöka hotell eller badhus i gamla stan finns ingen strand där. Man kan klä sig ganska vanligt dock långärmat och byxor är att rekommendera slöja inget krav utom i moske.

Har du fler frågor om Damaskus eller Syrien så kan jag svara så gott det går eller fråga fru min.

Vill ni göra utflykter rekommenderar jag Tartus och Palmyra. Tartus = bad Palmyra = historia, upplevelse.
Hej och tack för ditt svar.

Jag kommer vara där i 7 månader om det blir av så jag gissar att man lär sig gällande ev prutning och att det blir bättre och bättre ju mer arabiska man lär sig. Men jag trodde inte det skulle vara så fasligt med den biten då de inte fokuserar så mycket på turister?

Kan man få nytt visum där nere? Jag borde prata med ambassaden direkt eg.
Vart ligger Souk Alhamaje?

Gällande kläder tycker jag det verkar rätt strikt om man ska ha långärmat och byxor, något jag aldrig har i Sverige. Från april någongång går jag bosatt i shorts till typ november och långärmat har jag typ aldrig, åtminstone har jag tshirt under.
Jag har fått uppfattningen att byxor kan vara bra men shorts längre än knäna inte stör och att tshirt är helt ok. Jag har inte hört något om linne så jag gissar att det inte är så rekommenderat. Det läses väl av hur det är där nere sen (men hellre luftig omlottskjol än byxor för min del) men jag gissar att det är striktare på universitet.
Vad är effekterna om man inte går klädd så? Dvs hur mycket stör det folk?

När var ni där senast?
Så vegetariska/vegansk mat är inga problem? Jag utgick från att vegetariskt fungerade egentligen, men inte alls vegansk.

Hur är det med dricks och liknande? I bulgarien sa alla att man skulle ge men folk vart mest förvånade/tog illa upp så vi slutade illa kvickt med det.
Svara med citat

Gammal 2010-04-03, 20:37

davkei

Medlem
davkei är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av wickz Visa inlägg

Hej och tack för ditt svar.

Jag kommer vara där i 7 månader om det blir av så jag gissar att man lär sig gällande ev prutning och att det blir bättre och bättre ju mer arabiska man lär sig. Men jag trodde inte det skulle vara så fasligt med den biten då de inte fokuserar så mycket på turister?

Kan man få nytt visum där nere? Jag borde prata med ambassaden direkt eg.
Vart ligger Souk Alhamaje?

Gällande kläder tycker jag det verkar rätt strikt om man ska ha långärmat och byxor, något jag aldrig har i Sverige. Från april någongång går jag bosatt i shorts till typ november och långärmat har jag typ aldrig, åtminstone har jag tshirt under.
Jag har fått uppfattningen att byxor kan vara bra men shorts längre än knäna inte stör och att tshirt är helt ok. Jag har inte hört något om linne så jag gissar att det inte är så rekommenderat. Det läses väl av hur det är där nere sen (men hellre luftig omlottskjol än byxor för min del) men jag gissar att det är striktare på universitet.
Vad är effekterna om man inte går klädd så? Dvs hur mycket stör det folk?

När var ni där senast?
Så vegetariska/vegansk mat är inga problem? Jag utgick från att vegetariskt fungerade egentligen, men inte alls vegansk.

Hur är det med dricks och liknande? I bulgarien sa alla att man skulle ge men folk vart mest förvånade/tog illa upp så vi slutade illa kvickt med det.
Även om fokus inte läggs på turister så märker dem direkt när någon inte är lokal invånare och slänger på mer än va det kostar. Vi va där för fyra år sedan men min svärfar åker en gång om året så man håller sig uppdaterad om vad som händer och sker där nere.

Visum kan du förlänga där nere minns dock inte riktigt den tid som utfärdat visum gäller om 3 eller 6månader. Som sagt kontakta Syriens ambassad i Sverige.

Souk Alhamaje ligger väldigt centralt i Damaskus den är så pass stor att du kan inte missa den. Man fråga vem som helst alla vet vilken du menar. Jag får dra i svågern om bättre lokalisera den.

Kläderna var mer en rekommendation då det beror på hur mycket stirrande du klarar av. Du kan klä dig i shorts det kan störa någon möjligt men mer uppmärksamhet än störa skulle jag säga. Som sagt strikt i moske samt Universitet ja.

För vara klarare skulle jag nog säga vegetariskt om man äter ute handla själv så finns möjligheter till veganism.

Dricks ska du bara ge på hotell om dem bär dina väskor och på resturang annars inte.

Ett tips (detta bör dock inte förekomma men man vet aldrig) om ni fastnar vid utcheckning på flygplatsen. Dem påstår att passet inte stämmer och dem börjar dribbla med er så lägg mellan 100 till 200 syriska lira i passet och ge passet igen. Men det skall inte förekomma längre men bara ett heads up.

Billigast att ta sig runt är i små minibussar som kallas fox ungefär som dolmus i Turkiet fungerar på samma sätt.
Svara med citat

Gammal 2010-04-05, 01:39

wickz

Nykomling
wickz är inte uppkopplad

Standard
Souk Alhamaje verkar inte vara så lätt att missa i sådanafall, speciellt inte på en långvistelse där.

Stirrande beror nog på typ. Jag är van att folk stirrar till vis del i Sverige med men jag väljer ju ändå mer kläder i Syrien än här. Men när jag är på universitet så blir det ju klart striktare än annars (vilket jag inte applicerar i Sverige). Vad kan det krävas där? Långärmat eller kan tshirt duga? nåväl, det märks

Misstänkte att det var så gällande vegetariskt/veganskt. Att hitta mat som är vegansk ute är allmänt svårt, speciellt för att folk inte vet vad det innebär. Gällande vegetariskt så kan man iallafall alltid köpa typ omelett eller macka av något slag (bara man skippar all form av skinka).

Hur mycket dricks på restaurang? Gäller det även enklare restauranger?

Hur fungerar minibussar (aldrig varit i Turkiet)? Gissar att de avgår när de är fulla?

Låter lite läskigt ang. flygplatsen. Om det inte är det som de menar....

Citat:
Ursprungligen postat av davkei Visa inlägg

Även om fokus inte läggs på turister så märker dem direkt när någon inte är lokal invånare och slänger på mer än va det kostar. Vi va där för fyra år sedan men min svärfar åker en gång om året så man håller sig uppdaterad om vad som händer och sker där nere.

Visum kan du förlänga där nere minns dock inte riktigt den tid som utfärdat visum gäller om 3 eller 6månader. Som sagt kontakta Syriens ambassad i Sverige.

Souk Alhamaje ligger väldigt centralt i Damaskus den är så pass stor att du kan inte missa den. Man fråga vem som helst alla vet vilken du menar. Jag får dra i svågern om bättre lokalisera den.

Kläderna var mer en rekommendation då det beror på hur mycket stirrande du klarar av. Du kan klä dig i shorts det kan störa någon möjligt men mer uppmärksamhet än störa skulle jag säga. Som sagt strikt i moske samt Universitet ja.

För vara klarare skulle jag nog säga vegetariskt om man äter ute handla själv så finns möjligheter till veganism.

Dricks ska du bara ge på hotell om dem bär dina väskor och på resturang annars inte.

Ett tips (detta bör dock inte förekomma men man vet aldrig) om ni fastnar vid utcheckning på flygplatsen. Dem påstår att passet inte stämmer och dem börjar dribbla med er så lägg mellan 100 till 200 syriska lira i passet och ge passet igen. Men det skall inte förekomma längre men bara ett heads up.

Billigast att ta sig runt är i små minibussar som kallas fox ungefär som dolmus i Turkiet fungerar på samma sätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8