ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-05, 19:21

Pseudoanonym

Nykomling
Pseudoanonym är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard Att jobba på Kibbutz
Såhär i höstmörket känner jag för att fly landet ett tag, kanske för att jobba på en Israelisk Kibbutz. Skulle vara kul om någon som faktiskt arbetat och bott på en kibbutz kunde delge mig sina erfarenheter från området.
Det jag undrar är:
1. Hade ni kul?
2. Åkte du med en kompis eller ensam?
3. Hur tog ni er dit? Genom Svekiv, förmedling i Tel aviv eller tog ni er helt sonika dit och frågade om lediga jobb på plats? Vad är att föredra?
4. Vilken Kibbutz var ni på?
Svara med citat

Gammal 2009-11-09, 12:44

Pseudoanonym

Nykomling

Standard
ingen som vet något?...
Svara med citat

Gammal 2009-11-10, 09:26

Gäst

Standard
Hej!

Jag och min väninna ska ner i februari och vi reser med svekiv.
Har du beställt resa ännu?

Om du inte redan varit där inne så finns det på resedagboken.nu en massa resedagbøcker om folk som bott på kibbutz Kanske får du lite tips och motivation där.
Jag har en kompis som är jude och han bodde på kibbutz før 2 år sedan genom svekiv, och han har berättat att det var det roligaste han nånsin gjort! Och att Tel Aviv har världens bästa klubbliv (vi jobbade ihop som bartenders).
Så jag tror nog Israel är ett land där dem har något før alla

Ha det gott!
/Denise
Svara med citat

Gammal 2009-11-10, 12:00

Pseudoanonym

Nykomling

Standard
vad kul! Nej, resan är inte beställd ännu. Jag ska ordna fram ett läkarintyg och lite sånt innan. Fick precis reda på att man måste HIV-testa sig också.
Svara med citat

Gammal 2010-01-17, 17:40

Gäst

Standard kibbutz
att jobba på kibbutz kan vara kul och du träffar mkt. annat folk, du har möjlighet att lära dig hebreiska (kostar dock en liten summa för att få lärare)
ersättningen du får är dock låg, och på de kibbutz jag varit på så kan de som har hand om själva verksamheten (administratörerna) verka ganska snåla ibland, vänta med att ge ut ersättning etc.
Israeliska collegestudenter (som bor på kibbutz nära universiteten) har oftast klagat på att kibbutzägarna(de som är stamboende) inte lever upp till vad de lovat.
själva kibbutzfolken är annars väldigt trevliga människor, man kommer varandra väldigt nära och man välkomnas allt som oftast med öppna armar. man kan oftast bada i poolen varje dag (i stort sett varje kibbutz har pool)
tänk på att israel kan vara ganska dyrt, ibland lika dyrt som sverige. i vissa fall är det .t.om. dyrare, exempelvis vad gäller utelivet, går du på krogen i städerna och SPECIELLT i Tel Aviv, förväntar sig bartenderna att man ska ge dem dricks, en bartender VÄGRADE ge mig min drink om jag inte betalade 15 shekel i dricks (30 kr.) iofs. fick jag en gratis shot senare av samma bartender, men ändå...
barerna i kibbutzerna brukar dock vara mysigare, och de tvingar dig inte med dricks, men man kan ju alltid ge dem några extra kronor...
restaurangerna kräver också mellan 15 till 30% dricks, det står inte i priset när du beställer, men glömmer man att betala dricks kan personalen springa efter dig och inte släppa dig förrän du betalat dricksen, de är noga med att man betalar exakt.
detta för att många servitörer endast får sin lön i dricks, något som egentligen är förbjudet i israel, men eftersom arbetslösheten är så hög så utnyttjar krögarna detta och erbjuder bara jobb med dricks som lön. grisigt, men så¨är det....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8