ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-14, 23:32

agalf

Nykomling
agalf är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard Qatar eller Oman
Har lite funderingar på att åka till Qatar eller Oman på höstsemester. Men är det någon som kan berätta lite om "hur det är"? Prisnivåer, gästfrihet, hur är det att hyra bil och ta sig runt på egen hand och så vidare. Sammanfattningsvis skulle vi vilja höra lite av era erfarenheter av dessa länder.

Qatar är det som lockar mest då det finns direktflyg...
Svara med citat

Gammal 2009-10-14, 23:36

chrloc

Medlem
chrloc är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Jag är också nyfiken på Qatar eftersom det finns reguljärt direktflyg dit.
Vad jag förstått hittills är det kanske inte så utvecklat för turister, bad, shopping etc som t ex Dubai, men jag vill gärna veta mer från någon som kan.
Svara med citat

Gammal 2009-11-26, 09:13

agalf

Nykomling
agalf är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Puttar upp denna tråd lite.

Antar att det är mest turism i Qatar, men hur mycket turister är det där? Vill helst slippa alltför många turister såsom det är i t.ex. Tunisien.
Svara med citat

Gammal 2010-01-15, 22:47

Gäst

Standard Qatar
Jag har varit i Qatar två gånger för fyra år sedan då min pappa jobbade åt Qatar Airways ett tag. När jag var där var det INGEN turism och det tvivlar jag på att det är nu heller. (kanske lite mer) men landet är definitivt värt ett besök. Stränder och så finns det inte! Man får istället betala in sig på hotell för att ligga vid deras pooler eller som sheraton som har en ENORM strand med palmer och poolområden vid stranden. Vet inte vad dessa dagskostnader ligger på riktigt. Taxi och mat är enormt billigt men finns inga fake-marknader i Qatar utan allt är äkta vara och mycket lyx (gucci, dior o.s.v.) Elektronik och så kan man få billigt ute i slummen (suqe) som det kallas har jag för mig. Det är fortfarande mycket konservativt så man bör respektera att man klär på sig skapligt speciellt som kvinna. Varje söndag tror jag det är flyr hela Qatar in i moskeerna och man hör bönerna från böneutroparna över hela staden. Men som sagt ett jätteintressant land och gästvänligt enligt mig. Kanske inte som andra länder men man slipper ju alla som ska ha in en på resturanger o.s.v.

Om det är något specifikt ni vill veta bara skriv å fråga
Svara med citat

Gammal 2010-01-15, 22:55

Gäst

Standard Måste tillägga
Måste bara tillägga (skrev inlägget ovan) att när jag pratar om taxi och mat som billigt så talar vi alltså om taxiresor för 10 sek genom hela staden och en middag falafel för ungefär samma peng. Det beror på om man är i de nya eller gamla delarna samt de gamla eller nya taxibilarna. Araberna lever gott medan alla immigranter jobbar för 10 spänn i timmen typ (ENORMA KLYFTOR)

Hoppas ni åker till Qatar!
Svara med citat

Gammal 2010-02-12, 22:22

Glumsten

Medlem
Glumsten är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard Qatar eller Oman
Jag har varit i Oman flera gånger och vet inget bättre resmål. Vänliga människor, inget tiggeri, vacker natur, oändliga sandstränder och billigt. Flög med Turkish Airlines från Göteborg i höstas för 3500:- med mellanlandning i Istanbul. Hyrbil billigt med Thrifty om man inte kör mer än 20 mil om dagen. Bensinen kostade 2:50 litern. En vecka i Muscat med omgivningar, sedan inrikesflyg med Oman Air till Salalah i söder. Såg valar, vargar och äggläggande havssköldpaddor. När jag var i Oman sex år tidigare kostade flyget över 7000:-, dvs mer än dubbelt upp!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8