ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-12, 14:21

Llindaa

Nykomling
Llindaa är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 0

Smile Dubai
efter många om och men funderar vi nu på dubai i höst med min sambo.
Vad ska man tänka på, när man som blond tjej åker dit. Finns det några risker? vad ska man undvika?
Har hittat flyg + boende 7 nätter för 13000 kr för två pers, är det rimligt pris?

Tacksam för alla tips!
Svara med citat

Gammal 2008-08-27, 19:05

Gäst

Standard Tips i Dubai
Hej!

Kul att du tänker åka till Dubai, jag har varit där två gånger. Ena gången tillsammans med en tjejkompis och den andra gången med min sambo. Jag är liksom du en blond tjej och tillsammans med min kompis väckte vi en del uppmärksamhet.

Du ska inte känna dig generad och tro att du t ex klätt dig avslöjande eller gjort något annat "opassande". Det är helt enkelt en annan kultur där nere och eftersom kvinnor i muslimska länder inte bör klä sig utmanande för någon annan än sin make (bakom lyckta dörrar självklart) blir det en liten kulturkrock när västerländska turister kommer med en helt annan inställning till kläder.

Folk kommer troligen att vissla efter dig, säga (troligtvis - vem kan arabiska? -) flörtiga saker och tuta när de passerar dig i bilen. Sannolikheten att det händer är dock betydligt mindre om du kommer och går med din sambo, då är du uppenbarligen redan upptagen... Jämför jag mellan mina två resor blev det betydligt färre komplimanger och biltutande när jag åkte med min sambo.

Oavsett tycker jag att det inte är något man bör ta illa upp för, tvärtom! Njut av att du får sticka ut och att folk tycker att du är vacker! Jag vet att jag kom hem med världens bästa självförtroende efter min tjejresa!

Nu ska det också sägas att Dubai är tämligen modernt och likt västvärldens storstäder, så för att vara muslimskt är det väldigt liberalt och utvecklat! Jag tycker absolut att ni ska uppleva den fantastiska och helt galna staden Dubai!

Hoppas att du får en trevlig resa!

Vänlig hälsning
Emma
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 16:28

Napoleona

Nykomling
Napoleona är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard Ensam tjej i Dubai
Hej jag har bokat en resa till Dubai i juli och jag kommer åka helt själv. Vad finns det och göra där som ensam tjej där man träffar människor och vad ska man undvika?

Ska man boka utflykter hemifrån eller på plats?

Tacksam för svar
Svara med citat

Gammal 2009-09-09, 17:36

Gäst

Standard dubai
Hei !
Jag skall resa till dubai med familjen nu i december, tänkte kolla om nån skulle veta vad en vattenpipa kostar där? är det tillåtet att hämta hem en? tacksam för svar!- M
Svara med citat

Gammal 2009-09-09, 21:13

Gäst

Standard
Ni som funderar på att åka till Dubai. Tänk efter en gång extra! Dubai har målat upp en vacker fasad och vill locka till sig turister. Men faktum är att det finns en mörk baksida av häftiga Dubai. Vilka är det som bygger Dubai? Jo, fattiga arbetare från bland annat asien. Och dessa behandlas mycket dåligt. Medborgarna av Dubai lever i en klass för sig. Sök på Expressen, där finns en artikelserie om dessa förhållanden. Finns mer info att söka på nätet också.
Svara med citat

Gammal 2009-09-09, 21:47

malama

Världsvan
malama är uppkopplad nu
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 3

Standard
Det är helt riktigt att de fattiga arbetare som kommer från (huvudsakligen) Pakistan, Indien och Bangladesh behandlas dåligt, och det i sig själv är negativt och beklämmande. Men man bör inte glömma att samtliga "gäst arbetarna" frivilligt reser till Dubai (och andra platser i området) för att arbeta och tjäna pengar. Och anledningen är mycket enkel: om de hade stannat kvar hemma i Pakistan etc. hade de troligen varit arbetslösa. Så, vilket är bäst:
1 - stanna hemma och vara arbetslös?
2 - resa till annat land, kanske inte behandlas så bra men tjäna pengar som bl.a. kan skickas till familjen i hem-landet?
Lätt att vara kritisk när man bor i det perfekta svenska samhället. Verkligheten är lite annorlunda i många länder, och skall man dra fram det negativa bör man också inse den kanske lite obekväma sanningen att i de allra flesta fall så finns det mycket få negativa förhållanden, som inte också har något positivt.

Gammal 2009-09-13, 16:19

Gäst

Standard dubai-vattenpipa?
Hej!
Jag skall resa till dubai med familjen nu i december, har hört bara gott om landet. Tänkte kolla om nån skulle veta vad en vattenpipa kostar där? är det tillåtet att hämta hem en?
Ge gärna tips om sevärdheter och shoppingcenter som inte får missas!
tacksam för svar!- M
Svara med citat

Gammal 2009-09-24, 14:19

Gäst

Standard Dubairesa
Hej!

Jag ville bara tala om att jag och min sambo åker dit i övermorgon och har oxå betalat drygt 13000:-
Ha det toppen!
Therese
Svara med citat

Gammal 2010-06-26, 13:54

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
@malama
Du har så rätt! Äntligen någon som tänker realistiskt och inte svensk-naivt

Förresten åker jag och flickvännen ner för sammanlagt 4000.- slå det ni!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8