ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-01-21, 12:56

Linn

Medlem
Linn är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Rykte: 0

Standard Damaskus, Syrien?!?
Hej,
Jag undrar om det finns någon därute som varit i och vill berätta om i synnerhet Damaskus men även Syrien i helhet ur ett turistperspektiv? Jag är intresserad av allt; staden, landet, miljön, atmosfären, kommunikationer, mat, stämning, sevärdheter och västerländska möjligheter till underhållning så som biografer m.m.
Vore jättetacksam för alla svar!

/Linn
Svara med citat

Gammal 2008-01-28, 17:30

Gäst Elin

Standard Syrien, Damascus
Hej Linn! Kanske kan hjälpa dig med lite info om damaskus. Nu är det några år sedan jag var där senast men bodde där med min familj under våren 2000 och har sedan varit tillbaka tre ggr. senast 2003. Jag kan med värme i hjärtat säga att det är ett underbart resemål och jag rekommenderar verkligen att åka mot dessa regioner. Själva staden damaskus kan nog vid en första anblick förefalla ganska "skräpig", framförallt dammig eftersom den ligger i öknen och har det inte regnat på ett tag blir gator och byggnader rätt gula... Att ta sig runt som turist kan va både lätt och svårt! Väljer man att åka buss, som är små vita minibussar, kostar det förvisso ingenting (max 2 kr typ) men man kan oxå hamna lite varsomhelst, personligen åkte jag alltid taxi då det inte kostar många kronor mer.. att ta sig fram med engelska funkar ganska bra på sina ställen (ex restauranger och affärer osv) och har säkert blivit ännu bättre än när jag var där senast. däremot tror jag inte att taxichaförerna kan så mkt engelska. Kruxet med att resa inom stan är att de ofta inte har koll på gatunamn osv utan ska man nånstans säger man istället områdets namn och sen får man guida själv, med "sväng höger" osv.. så om du ska ge dig på att lära dig några arabiska ord innan du åker kan Höger, vänster, rakt fram, stanna, vara några bra ord! (obs. om du ska åka taxi som ensam tjej, sitt alltid bak... inte för att det är farligt på något vis utan av respekt för såväl dig själv som för chafören) I damaskus som turist är det främsta absolut att besöka den stora basaren, Soukh al Hamediyah (tror de stavas så) där även stadens mest kända moskée ligger, Omayad mosken! (sägs att johannes döparen är begravd där) basaren är milslång med hundratals smågator och här gäller det att pruta, pruta och pruta! en dag räcker absolut inte för att besöka denna utan ge den 2-3 dagar! ett tips kan vara att söka upp någon av stadens många skräddare och sy upp lite snygga klänningar om tid finns! många skräddare följer tom med till basaren och hjälper till att välja tyger osv!
Ta även en tur upp på berget (har glömt vad det heter just nu tyvärr) som ligger vid staden för utsikt över hela damaskus och närliggande öken! att rekommendera precis innan solen går ner då alla guld och silverklädda moskétak glimmar så vackert i solnedgången!
Staden har även många historiska monument, museer och platser som man kan besöka om man är historiskt intresserad.
Besök oxå deras "hammam" turkiska badhus och skäm bort dig med massage!
Maten är såklart ett måste oxå, mkt kryddor och underbara dofter! från gatustånd där de säljer "Äkta kebab" inte osm här hemma precis, min favorit är "shwarmas" kycklingkebab m mycket vitlökssås för 3-10kr har aldrig lyckats hitta motsvarigheten till denna här hemma... till finare restauranger där man sitter på kuddar med hundra meze på bordet, vattenpipa till efterrätt och magdansöser kring bordet! Nu vet jag inte riktigt hur prisläget är där nere, men deras valuta följer dollarn så förm är det billigare nu än när vi bodde där då dollarn stod i 8-9 kr då.. men en "trerätters" på en finare restaurang med dricka till kanske gick på 100-150 kr...
Människorna som jobbar inom serviceyrken är mkt trevliga och kan somsagt oftast lite engelska! (bered dig på att sitta ner och samtala och dricka mkt sött te innan du får handla nått)! ibland kan människorna oxå kännas reserverade då det är ett muslimskt land med en annan kultur.. kvinnor pratar inte så mkt och man ser dem inte arbeta på så många ställen heller, även om detta nog håller på att förändras! Över lag anser jag dock att människorna är mycket artiga och trevliga!
Vad det gäller underhållning kan jag inte svara på biofrågan då jag aldrig gick på bio där, men tror inte att det skulle vara nån omöjlighet... många av de stora hotellen som sheraton ohc meridien har barer och discon osv, till dessa kan man även åka för att bada i deras pooler om det skulle vara en stekhet dag! dagsinträdet är dock ganska dyrt.. mellan 70-100kr på min tid... dock vill jag rekommendera att gå på barerna i stan hellre än hotellen då de är mkt tråkigare, Mycket dyrare, mer västerländska (ingen arabisk musik alltså) och inte alls samma stämning som på stadens barer. Kruxet att hitta barerna i stan kan vara lite knepigt om man inte vet vart man ska eftersom dom inte direkt skyltar med att "här kan man dricka alkohol" på grund av religionen.. Barer som var riktigt poppis bland lokala befolkning samt även hos alla FN och diplomatfolk som vistas i landet på min tid var bland annat "Tornado" som låg vid rondellen i området "Mazraa", "Underground"..kommer inte riktigt ihåg områdets namn, men låg under en välkänd fin restaurang som hette Gemini. "The Cave" låg i "old town", gamla delarna av damaskus nära basaren och även "Zeituna". För mer kultur kan man lämna staden och antingen ta sig till Palmyra, en av de äldsta ruinstäder som finns kvar i världen eller till Bozra (tror de stavas så). Vill man ha sol och bad, åk upp till Latakia som ligger nära gränsen till turkiet och vid medelhavets kust! Om du har möjlighet tycker jag absolut att du även ska åka över till Jordanien och besöka Petra och Döda havet! En helt oförglömlig resa!
Lycka Till!
MVH Elin
Svara med citat

Gammal 2008-01-28, 18:48

Linn

Medlem
Linn är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Hej Elin,
Tack snälla för alla tips i ditt långa och informativa inlägg!! Alltid roligt med en personlig beskrivning av någon som varit på plats istället för att bara läsa om det på nätet eller i en guidebok. Damaskus låter spännande! Jag har hört talas om basaren, Palmyra och Riddarborgen och andra historiska sevärdheter, det verkar finnas mycket att uppleva förutom själva staden och dess stämning.

Min sambo kommer eventuellt att bli utlandsplacerad inom sitt jobb och då troligtvis i Damaskus. Om så inte blir fallet är vi ändå nyfikna på att åka dit. Vi har tidigare bott i Kairo under drygt ett år så det vore kul att komma iväg igen.

Tack igen!

/Linn
Svara med citat

Gammal 2008-01-28, 23:10

Gäst Elin

Standard
..Om din man blir utlandsplacerad kommer ni nog få det jätteroligt eftersom det då säkert finns kolleger osv som har mer "up-to-date" info än jag! ett tips på område att bo i är "Abu Romaneh" och däromkring. Där ligger bla amerikanska skolan, de flesta utländska ambassaderna, bla svenska och danska ( i området kring svenska ambassanden ligger även en mataffär där ägaren kunde svenska...) Det är ett område där många västerlänningar som är utlandsplacerade bor, mkt lungt och trevligt! Jag tror att ni kommer att finna att damaskus är ganska likt kairo, men mindre och mindre turistit!
Svara med citat

Gammal 2008-03-20, 18:43

Gäst abbe

Standard va i syrien för 1 veckor sen!
hej!
linn om du har frågor o såå kan jag en del! Ska fixa snart en hemsida fakta o m.m om syrien. hur man tar sig bäst i syrien, och vad man ska tänkta på och vad som e värt se
bilder och blogg.
har bilder på olika turist ställen, hur folk bor!

linn om du har frågor m.m. såå ska jag försöka besvara de så gott jag kan!
kan du maila mig på resa_syrien@hotmail.com
Svara med citat

Gammal 2008-03-27, 12:06

Gäst mathilda

Standard
jag är också påväg till damaskus.. abbe, när din hemsida är klar så säg till, verkar hur intressant som helst! om nån sitter inne på nån information om damaskus eller syrien i allmänhet så skriv, vill veta allt!
Svara med citat

Gammal 2008-04-08, 00:45

abbe

Wink
Sidan kommer kanske om 2 - 4 veckor. om priser (bussar, taxi och bilar) och bilder, restauranger, barer/ ute ställen m.m. vad e värt o se som ung o äldre resenär. Bilder o sånt har jag, så om någon har bråttom så kan jag Maila han/hon bilderna/snabb fakta. Men behöver mera fakta så det ser bra ut på sidan.
Och hoppas det ska finnas blogg så om någon reser åker ditt kan skriva va han eller hon tycker och fåt uppleva!

jag ska själv åka ner till syrien me kanske 10-15 kompisar o deras tjejer så vi kommer va nån slags grupp från sverige stockholm

frågor o så: resa_syrien@hotmail.com
annars via denna forum.
Svara med citat

Gammal 2008-04-08, 21:45

Gäst mathilda

Standard
härligt, skriv ett litet inlägg när sidan kommit upp så man kan gå in och kika!
Svara med citat

Gammal 2008-04-15, 00:52

abbe

Standard
NÄr Ska Du Åka? Mthilda`?
Svara med citat

Gammal 2008-04-18, 21:53

Gäst mathilda

Standard
jag vet inte än! min pojkvän kommer från damaskus och hans familj bor kvar där så vi pratar om att åka ner och hälsa på.. vet dock inte när, kanske i höst nån gång! har aldrig varit i syrien förr och damaskus verkar otroligt häftigt att se..
Svara med citat

Gammal 2008-04-22, 15:38

Gäst

Talking jag är från syrien!
fråga mig vad som helst
Svara med citat

Gammal 2008-04-25, 12:22

Gäst

Smile hejsan
Citat:
Ursprungligen postat av Linn Visa inlägg

Hej,
Jag undrar om det finns någon därute som varit i och vill berätta om i synnerhet Damaskus men även Syrien i helhet ur ett turistperspektiv? Jag är intresserad av allt; staden, landet, miljön, atmosfären, kommunikationer, mat, stämning, sevärdheter och västerländska möjligheter till underhållning så som biografer m.m.
Vore jättetacksam för alla svar!

/Linn
hej asså jag kan säga en sak bara att åker du ditt då kommer du inte att vilja komma tibax till sverige det e jätte fint länd finns gott om platser som man kan besöka, matten där hittar du verkligen den godaste matten som finns..om du vill så kan du kontakta mej på min meil så kan jag berätta mer...

momo2004_6@hotmail.com

och förresten jag ska åka ditt under sommaren så vi kanske kan flygga tillsamans..mvh momo
Svara med citat

Gammal 2008-05-03, 14:57

tokfia

Smile Åker på torsdag
Till damaskus, ska kolla jobb där Spännande!Stannar en vecka för att sen åka hem o fixa för en tillbakaresa förhoppningsvis
Svara med citat

Gammal 2008-05-03, 17:45

abbe beta sidan uppe nu

Standard www.resortillsyrien.se
beta sidan uppe nu
Untitled Document
ser ut som fan klaga om ni vill men! hoppas den riktiga kommer snart
nästan inget klart!
Svara med citat

Gammal 2008-05-05, 16:18

Gäst mathilda

Standard
tokfia: spännande, vad ska du jobba med där?

ska kolla sidan!
Svara med citat

Gammal 2008-05-17, 23:52

abbe

Talking resortillsyrien.se
nångång nästa vecka kommer den nya sidan vara klar hoppas jag! så om någon e intresserad kolla upp den kolla då. just nu e det mest bilder o små fakta om allt men när jag har mera tid kommer jag skriva upp allt man bör se o tänka på (hotell, restauranger, barer, nattklubbar, teater och biografer, simhallar, olika aktiviteter och sevärdheterosv. /abbe Untitled Document
Svara med citat

Gammal 2008-06-04, 12:32

Gäst

Thumbs down hej
akta dej för männen i Syrien dem är äckliga....
Svara med citat

Gammal 2008-06-15, 10:53

BraBal

Nykomling
BraBal är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Exclamation syrien?
Åk ALDRIG till någon muslimskt land, själv har bott bland muslimer i 18 år kan deras mentalitet in & ut, speciellt när det gäller kvinnosynen. Kom ihåg att inte har någon service inriktade kunskap. Man ser bara $$$ tecken i deras ögon inte minst ser på alla kvinnor som sexobjekt & inget mer!
Svara med citat

Gammal 2008-06-23, 20:00

Gäst

Smile paradis
syrien är ett underbar land där alla folk tycker om varandra och de är mycket hjälpsamma.
syrien är det vackraste landet i hela världen.om man åker engång så vill man åka mer och mer. Det vackraste i syrien är att promenera och koppla av från alla bekymer man har. hur mycket man än talar om det, så är det ingenting jämfört med det man åker och ser själv.
Ghada
Svara med citat

Gammal 2008-06-26, 19:24

Gäst

Exclamation Syrien !!!
Hej,
Tycker det är för djävligt att ljuga om så mkt om Syrien ( Ghada ).
Eller så tycker du har aldrig någon annan stans än sk. Syrien.
Du ( Ghada ) BÖR resa till något annat land, eller kanske du är regimens underhuggare!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8