ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack (1) Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-27, 12:50

lotten55

Standard resa till iran som kvinna
jag har fått ett erbjudande att följa med en bekant till iran men jag undrar hur det är att åka dit? måste jag bära slöja? hur bli jag bemött som kvinna och västerlänning? finns det nån intressant shopping i teheran? hur är prisnivån?
Svara med citat

Gammal 2007-09-16, 22:44

Gäst

Standard Att fota
Det är riktigt, var försiktig med fotandet. Mest pga deras spion-paranoia. Jag tog bilder vid en (omärkt) nedgång till tunnelbanan i Teheran. Plötsligt var där två polisbilar och ett gäng unga poliser, som tursamt nog mest ville driva lite med mig. Banker skall tydligen inte heller vara lämpliga, och de finns överallt!
Tar man något militärt så kan det bli riktigt otrevligt!!
Svara med citat

Gammal 2008-01-25, 14:35

Gäst

Standard Ingen lägsta brottslighet i världen
Var försiktig och håll din väska hårt. Många tjuvar åker motorcykel och kan lätt ta din väska.

Annars är iranier väldigt varma och trevliga så du kommer att bli väl bemött!
Svara med citat

Gammal 2008-03-16, 14:50

ali

Standard gör inte det
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Var försiktig och håll din väska hårt. Många tjuvar åker motorcykel och kan lätt ta din väska.

Annars är iranier väldigt varma och trevliga så du kommer att bli väl bemött!
Iran är bra för dem som har respekt för mäniskor oavset relijon, ras utsende och tillhorighet och fördomar.
För dig som svensk rekomenderas inte.
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 17:19

jo_fa

Nykomling
jo_fa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Standard
Jag har i skrivande stund aldrig besökt Iran (än) men har sedan några månader en bekant boende i Iran som berättat en hel del.

Det, kombinerat med riktlinjer och reseinformation från Utrikesdepartementet, är vad jag kommer att skriva om;

Iran som kvinna är inte alls så farligt som många svenskar tror. Du måste bära slöja och får inte ha kläder som avslöjar kvinnliga former, med andra ord bör du undvika allt var linnen och kortkort heter.

UD skriver: Iran är ett shiamuslimskt land där sharialag tillämpas. Kvinnor måste täcka håret med en scarf och bör inte bära kläder som avslöjar kroppens former. Detta innebär att man vanligtvis bär en fotsid eller ankellång kappa alternativt knälång jacka och långbyxor. Däremot behöver man inte bära svart även om iranska kvinnor, speciellt utanför huvudstaden, gör detta. Vid besök i moskéer och basarer bör man vara extra noga med sin klädsel för att inte provocera.(1)

I övrigt ska det inte vara några problem, du blir inte sextrakasserad och våldtagen om du bara går utanför dörren. De flesta Iranier är trevliga och gästvänliga, och eftersom det är rätt så ovanligt med västerlänningar i Iran (de flesta är amerikaner, journalister eller kombinerat och inte så trevliga av sig) kan du räkna med att många kommer att ta kontakt med dig, bjuda dig på middag och försöka få en chans att prata med dig. Det är däremot inte många iranier som pratar engelska, så en guide eller en farsi-parlör är en bra idé.

Gällande hotellrum så får två ogifta par inte dela hotellrum, detsamma gäller för två homosexuella män eller kvinnor. Om man är gift ska man ha ett vigselbevis med sig, helst översatt till farsi(2).

Sexuella kontakter mellan två ogifta är förbjudet enligt lag, du kan säkert räkna ut vad som gäller mellan två homo- och/eller bisexuella män/kvinnor. Det är med andra ord ingen bra idé att hångla på stan.

Risken att bli kidnappad ökar ju närmare Pakistan du kommer(!), men så vitt jag förstått det ifrån min bekanta så finns det ingen större hotbild mot västerlänningar än infödda iranier.

Res med huvudet och tänk dig för innan du gör saker som du är osäker på. Tänk på att det rapporteras från länder som Iran, Irak och Afghanistan så gott som dagligen och att alla dessa reportage görs av journalister. Om journalisterna kan klara sig i landet så kan även du göra det.

Hoppas du får det trevligt och kom ihåg att skriva en lång redogörelse i forumet!

/Johan

1. Sveriges ambassad - Reseinformation
2. A.a.
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 13:01

tasaray

Standard
Iran är förhållandevis säkert, och billigt (Håller själv på att planera en resa dit)

Som kvinna är du enligt lag tvungen att ha en huvudduk, det är inte behövligt med hijab eller abaya utan räcker med en sjal du har över håret, om lite av luggen syns spelar inte någon större roll. Det är viktigare är att du inte har kläder som är tajta, utan lite lös passform samt täcker armar och ben (detta gäller för män också).

Angående säkerheten så har flera som Johan en förkärlek att blanda ihop alla länder i mellanöstern i samma bunt och ge ett samlat reseråd. UD avråder inte från att åka till Iran i dagsläget, man ska dock inte resa till gränstrakterna till Afghanistan, Pakistan och Iraq.
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 13:04

tasaray

Standard
Hah, läste ditt inlägg lite slarvigt Johan, såg att du hade samma syn på resande där som jag =)
Svara med citat

Gammal 2008-07-17, 10:07

jo_fa

Nykomling
jo_fa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard
Jag planerar själv en resa till Iran, och det borde inte vara några som helst problem att vara i Iran så länge man tar det lugnt och tänker till lite.
Svara med citat

Gammal 2008-11-07, 01:06

Gäst

Smile den vackra iran
Att åka till iran ,det är bara kärlek och varme där i landet,självklart lite slöja till kvinnor ska man ha men,iran har mycket kultur platser ,fint natur ,fint väder fina restouranger goda mat, och fina butiker traditionella och både moderna som man kan köpa alltmöjligt billigare än här, dessutom för er finns inga problem ,de är jätte trevliga med främmande människor.
iran är verkligen ett vackert land man ska själv uppleva.
Svara med citat

Gammal 2009-04-04, 10:42

Gäst

Angry
Citat:
Ursprungligen postat av ali Visa inlägg

Iran är bra för dem som har respekt för mäniskor oavset relijon, ras utsende och tillhorighet och fördomar.
För dig som svensk rekomenderas inte.
Och du Ali ska vara en som har respekt för människor oavsett religion, ras och utseende och har inga fördomar? men tillåter dig själv att dra alla svenska över samma kamm?
Svara med citat

Gammal 2009-04-17, 08:37

Gäst

Standard Resa med barn och pojkvän
Jag är också väldigt intresserad av att resa till Iran! Ja har hört att det är ett otroligt vackert land med god mat och mycket historia och kultur. Dessutom har alla som jag har träffat från Iran varit otroligt varma och trevliga människor!

Jag är dock lite osäker, då jag har hört att iran är ett shia muslimsk land och ser väldigt annorlunda på tex homusexualitet, sexualitet och relationer. Hur fungerar det att resa till Iran som ogift fast med barn? Får jag och min pojkvän inte dela hotellrum då?
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 19:02

Gäst

Standard Billigt, spännande och roligt
Jag är själv iranier och Iran är ett mycket vackert land. Om du ska resa till Iran så rekommenderar jag ön Kish, med klarblått vatten och palmträd, eller kanske Isfahan, som har massor av fina moskéer och kyrkor. Att åka skidor i Iran är också kul, pröva att åka till Dizin, där det finns mest turister från hela världen och det är en fantastisk upplevelse, bara 3-4 timmar från Irans huvudstad Tehran. Shiraz är en historisk stad som är mycket vacker den också.

När du reser till Iran ska du komma ihåg att ha en slöja, lite av håret kan synas, det spelar ingen roll, men det ska täcka det mesta av håret. När man badar i Iran kan man inte ha på sig badkläder, slöjan och den långa rocken ska vara på även vid det tillfället.

Bara för att man måste ha slöja i Iran så betyder det ju inte att det bara finns muslimer i Iran, det finns zoroastrer, muslimer, kristna, judar och andra religioner i Iran.
Vissa tror att Iran är ett farligt land, men om man är mot Islam och om man är mot regeringen i Iran så händer det inte så roliga saker. Man ska undvika att kritisera eller att göra brott. Då kan det bli fängelsestraff. Alkohol är också förbjudet, men det finns många som dricker det ändå. Vin producerades förut från Shiraz i Iran, men det produceras inte längre. SÖK PÅ: Isfahan, Kish & Shiraz så får du se på väldigt fina bilder, från det riktiga Iran som många inte har upptäckt än. Sök gärna på Zoroastrism, en gammal persisk religion.

Iran har också ganska billiga saker, billigare än Sveriges affärer i alla fall.
Och persisk kebab/kabab är mycket gott, med ris, lite saffran och grillade tomater. Mums!
Svara med citat

Gammal 2009-12-13, 23:56

Gäst

Standard Svensk som varit två gånger i Iran
Det stämmer att kvinnor måste bada med kläder och sjal, men det gäller endast på de gemensamma badstränderna där män och kvinnor badar tillsammans och män kan bada i badbyxor. Det finns särskilda avskärmade badplatser för endast kvinnor där bikini, badräkt eller till och med endast underdel är tillåtet eftersom det endast finns kvinnor. Det finns på kvinnostranden kvinnliga vakter som ser till att ingen har med kamera eller mobil med kamera.
Jag har bara badat i Kaspiska havet, men stränderna är kilometerlånga med mycket fin sand och mycket liten trängsel där du kan få en egen del av stranden själv vissa tider och dagar. Stranden i Bandar-e-Anzali är fin och trevlig och avslappnad stämning.

Var inte rädd för att åka till Iran. Jag brukar säga att det enda jag är rädd för i Iran är trafiken.

Jag skriver mer om mina upplevelser av Iran på min blogg där det finns en del bilder och tips:
Iran resa
Svara med citat

Gammal 2009-12-31, 16:30

Sarac1

Medlem
Sarac1 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Du behöver inte ha slöja för att resa till Iran. Men om du skulle vilja "smälta" in i mängden så kan du ha en sjal lite löst över huvudet och runt halsen.
Ha inte heller för åtsittande, tajta kläder eller visa mycket hud på gatorna och marknade, men på stranden exempel går det bra såklart.
Just nu är det väldigt ostabilt i landet av politiska orsaker.
Då bör man vara extra försiktig för vakter och militären som är lite här och
där.

Men det beror på vart i iran du kanske ska resa till. Har vänner som är från iran och dom är hur trevliga som helst.
Svara med citat

Gammal 2010-04-12, 10:57

Gäst122

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sarac1 Visa inlägg

Du behöver inte ha slöja för att resa till Iran. Men om du skulle vilja "smälta" in i mängden så kan du ha en sjal lite löst över huvudet och runt halsen.
Ha inte heller för åtsittande, tajta kläder eller visa mycket hud på gatorna och marknade, men på stranden exempel går det bra såklart.
Just nu är det väldigt ostabilt i landet av politiska orsaker.
Då bör man vara extra försiktig för vakter och militären som är lite här och
där.

Men det beror på vart i iran du kanske ska resa till. Har vänner som är från iran och dom är hur trevliga som helst.
Det där är ren lögn, det är slöjkrav i Iran oavsett vad du säger och att bada med bikini på en strand tillsamans med män det vill jag inte ens kommentera hur dumt det låter! Jag kom precis tillbaks från Iran, tillbringade 1,5 månad där och jag kan garantera att det blir problem om en kvinna skulle ta av sig slöjan. Jag undrar var du har fått det ifrån att man kan välja om man vill bära slöja eller ej?
Svara med citat

Gammal 2010-06-05, 13:45

MaryCaroline

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst122 Visa inlägg

Det där är ren lögn, det är slöjkrav i Iran oavsett vad du säger och att bada med bikini på en strand tillsamans med män det vill jag inte ens kommentera hur dumt det låter! Jag kom precis tillbaks från Iran, tillbringade 1,5 månad där och jag kan garantera att det blir problem om en kvinna skulle ta av sig slöjan. Jag undrar var du har fått det ifrån att man kan välja om man vill bära slöja eller ej?

Jag säger som du, det är ren lögn. Det är slöjkrav för alla tjejer och kvinnor, oavsett varifrån man kommer och oavsett religion. Ta av dig slöjan eller gå utan och du riskerar att få en batong i huvudet! Nej tack! Men jag måste dementera detta med solandet och badandet. Det finns ställen där man kan sola och bada som i Sverige, utan problem. Badplatser för både män och kvinnor. Min pojkvän kommer från Iran (och han borde ju veta) och jag ska själv snart åka dit. Och jag skulle också vilja veta hur man får för sig att det är okej att gå utan slöja? Det är ju lag på att man ska ha det.
Svara med citat

Gammal 2010-10-20, 03:40

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sarac1 Visa inlägg

Detta är inte alls lögn som ni påstår. Det går alldeles utmärkt med en sjal löst över huvudet, som väldigt många bär i Iran. Slöja är något helt annat, var vänliga och informera er om vad en slöja är innan ni anklagar någon annan för att ljuga.
Svara med citat

Gammal 2010-11-19, 19:23

fardknapp

Standard
Såhär ligger det till: du måste, och det är det lag på, täcka ditt hår. Om du gör det med en slöja eller en helt vanlig sjal över håret spelar ingen roll, men om du inte täcker håret (och vad som menas med att "täcka" skiftar beroende på var du är i landet - i Teheran har tjejerna sina sjalar nästan nere i nacken, i konservativa Mashhad vill man nog gärna pilla in luggen) så kommer polisen (uniformerad eller den religiösa "frivilliga polisen") att säga till dig. En batong i huvudet låter däremot mycket osannolikt, iranier är hårt bundna av sin tradition av gästvänlighet.
Du bör dessutom ha en tröja/jacka som inte är åtsittande och som går under rumpan (återigen, halvvägs ner på låret är bra i Mashhad, i Teheran räcker det med strax under rumpan).

Vad gäller hotellrum. Alla iranier jag känner har sagt till mig att jag och min pojkvän inte kommer att få sova i samma rum. Det kanske gäller i teorin, men i praktiken har ingen frågat oss. Inte en enda gång, inte på ett enda hotell. Detsamma hör jag från andra resenärer jag träffar hela tiden.

I övrigt är det som någon sa, det enda du behöver vara rädd för är trafiken. Åk åk åk! Jag rekommenderar det varmt!

Bloggar på färdknäpp | öster, väster, öster! om min resa (men bloggen ligger lite efter så just nu "är" jag fortfarande i Turkmenistan).

//Linnea
Svara med citat

Gammal 2010-11-23, 16:36

shouloulou

Nykomling
shouloulou är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Smile Iran är otroligt vackert
Citat:
Ursprungligen postat av lotten55 Visa inlägg

jag har fått ett erbjudande att följa med en bekant till iran men jag undrar hur det är att åka dit? måste jag bära slöja? hur bli jag bemött som kvinna och västerlänning? finns det nån intressant shopping i teheran? hur är prisnivån?
Hej. Jag tycker helt klart att du ska följa med. Jag är själv halviranier och har varit där 3 gånger. Det är underbart fint och otroligt vackert. Många har fördomar om iran men människorna som bor där är så otroligt trevliga och gästvänliga. Slöja måste du ha som du säkert har förstått av alla svaren, jag hade rekommenderat att ha en ordentlig sjal som du har långt fram så du inte visar mycket hår alls och en lös kappa, på det sättet kan du omöjligt få några problem med din klädsel. Jag tycker om du får möjlighet att du borde åka till Isfahan, det är jättevackert, speciellt det stora torget. Pröva saffransglass och iransk kebab! Hoppas du får det superbra! Mvh Shirine
Svara med citat

Gammal 2011-02-11, 09:14

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av fardknapp Visa inlägg

Vad gäller hotellrum. Alla iranier jag känner har sagt till mig att jag och min pojkvän inte kommer att få sova i samma rum. Det kanske gäller i teorin, men i praktiken har ingen frågat oss. Inte en enda gång, inte på ett enda hotell. Detsamma hör jag från andra resenärer jag träffar hela tiden.
//Linnea
Känns lite sådär att dela rum som ogift i ett land som styrs av Sharia lagar, tycka vad man vill om det, men det är trots allt en lag.
Sedan är det givetvis ett individuellt val om man väljer att bryta mot den och hoppas att inte bli upptäckt eller inte. Men straffen för utomäktenskapliga förbindelser i Iran hade gjort att iallfall jag hade varit väldigt försiktig.
Oavsett hur trevliga och gästvänliga Iranierna än är och hur lite de tycker om sin regim så gör konsekvenserna att det inte är värt det, oavsett hur liten risken att åka dit än är.

Kan förstå att detta kan tyckas märkvärdigt för ett sambopar som bott ihop i 20 år och har flera barn tillsammans, men alla länder har inte samma syn på förhållandet man-kvinna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reseforum.se/forum/mellanoestern/13091-resa-till-iran-som-kvinna.html
Postat av For Type Datum
Billiga flyg till Iran This thread Refback 2007-10-02 12:11

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8