|

2007-10-22, 11:33
|
Reg.datum: sep 2007
Rykte: 0
|
Mauritius 2007
Hej Jag var på Mauritius i februari och hade dessvärre en förfärlig otur med vädret. En kraftig Cyklon drabbade ön och gjorde så att alla utflykter ställdes in sista veckan!! Men här kommer några matnyttiga tips:
- Se till att du har vattenflaska och något att tugga på när ni landat och skall igenom tull och säkerhetskontroll. Det tog jättelång tid.
- Egna små utflykter fixar man och åker med lokalbussen. Det är billigt och enkelt att åka buss. (Kostnad 2 vuxna/2 barn /buss i 45 min; 13 kronor) Med buss åkte vi till många av norra kustens stränder. Favoritstrand blev Mon Choisy. Där står flera husbilar som tillagar hamburgare eller wookat till lunch. För 4 personer kostade lunchen på stranden 45 kronor. (Vi blev aldrig magsjuka) På stränderna kan man åka badring. Pruta! Oprutat får man betala 75 kronor. Vi fick ner priset till 20 kronor.
-Huvudstaden Port Lois besöktes också med buss. (Man skall sitta kvar på bussen tills den stannar då är man framme vid busstationen) Där finns en stor marknad där man kan shoppa kryddor, tyger, t-shirts, och souvenirer. (Pruta Jag köpte en duk som prutades ner med 50%)
- Den enda organiserade utflykten som vi hann med att åka på var en Ö-rundtur med en lokal guide. Då besökte vi bl.a Grand Bassin, Vattenfallen i Charmel med apor, diverse affärer och utsiktsplatser.
Det vi däremot upptäckte är att många försökte sälja olika utflykter till oss via strandförsäljare. Gå på magkänsla och betala inget innan ni vet vad ni får. Det gick rykten om att det fanns oärliga försäljare. Vi träffade en man i Grand Baie som hade en liten rörelse i utkanten av byn. Honom gjorde vi ett jättebra pris med för att åka på utflykt till Ils aux Cerfs, där man snorklar, åker speedboat och tittar på vattenfall. Han tog 800 Mr per vuxen (halva priset för barn) Nu blev det dessvärre inställt men han var supertrevlig och i priset ingick att han skulle komma till vårt hotell (3 mil bort) och hämta oss.
Hoppas denna info är till någon nytta och att ni får tur med vädret.../anki
|
|