ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-15, 06:57

Panika

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av samarkand

beror lite på var i marocko du reser
är du i marrakesh, agadir etc ser du förmodligen fler västerlänningar än marockaner, men reser du på landsbygden bör du tänka på ett och annat. Klä dig diskret och var artig mot folk, men var inte för godtrogen heller - det finns en och annan skum fisk även om de allra flesta är underbara och mycket gästvänliga människor - och du kommer ha en fantastisk tid i det otroliga Marocko.
Hej.
Jag har varit i Marocko två gånger, en gång på charter till Agadir och en gång men hippiebuss, typ...
När jag åkte omkring i Marocko, i bergen och på landsbygden, träffade jag de mest fantastiska människor!!!!
Men ja, absolut så klädde jag mig korrekt - det anser jag att man borde göra , av ren respekt...
Och visst fanns det en del märkliga typer - men alla andra okända runtomkring skyddade oss, ens utan att prata med oss...Helt undetbart...
Skulle vilja se det hända här i Sverige...
Det var mer uppe i Norr, Tanger speciellt, där nån gatans lag gällde...men det är också uppe vid gränsen i ett land där folket hålls instängda, så det är inte konstigt att desperata människor samlas där...
Men jag har rest på åsna i tre veckor, två tjejer - i atlasbergen på landsbygden - och att Marocko skulle vara jobbigt för kvinnor att resa till....
Jag tycker det är betydligt värre att besöka ett diskotek i Sverige!
- Så åk du och ha det helt underbart!!!
I år åker jag till Tunisien för andra gången...Underbart!
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 07:34

pysen73

Standard marocko
På nya, svenska sidan trivago hittar man all info man kan tänka sig. Alla typer av hotell med bilder och recensioner, restauranger och sevärdheter..
Ta en titt!!
www.trivago.se/marocco-101
Svara med citat

Gammal 2007-09-06, 12:08

Gäst

Question marocko 6 månader
Jag funderar på att åka med min franska pojkvän till Marocko efter jul. Jag undrar om det är nån här som har erfarenhet av att ha jobbat i Marocko? Går det att få tag i nåt "småjobb" eller så, om man är 25 år, blond och svenska?? Jag är gymnasielärare, men antar att det kan vara ännu svårare att hitta nåt inom skolan? Tacksam för tips!
Svara med citat

Gammal 2008-01-08, 18:44

Gäst darjo

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av elianne Visa inlägg

Funderar på att resa till Marocko. Har tidigare varit i Tunisien (3 ggr) som ensam tjej och det funkande bra. Någon som har bra erfarenheter av Marocko ? Tips... tack.
hej.vi åker till moroco[agadir] den 24 01 2008 jag o min tjej mama kommer från moroco om du vil du kan komma med oss mitt nr 0737-20 4191 från gbg
Svara med citat

Gammal 2008-01-09, 10:36

Ellinor

Globetrotter
Ellinor är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Rykte: 0

Standard
Citat:
TYCKER INTE ATT DU BORDE ÅKA TILL ETT ARAB LAND SJÄLV
JAG MENAR JAG VAR I EGYPTEN MED MIN FAMILJ OCH DE KUNDE INTE HÅLLA SIG BORTA FRÅN MIG, SÅ TÄNK DIG ATT ÅKA DIT SJÄLV

REKOMENDERAR VERKLIGEN INTE DET
FÖR RISKABELT!
Att åka till ett "arabland" är en upplevelse, precis som när man åker till vilket annat land som helst! Så mkt att se o utforska, så mkt att uppleva o ännu mer att lära. Det uppstår meningsskiljaktigheter. Som kvinnlig turist blir du 'objektiferad', o får därmed en mängd negativa tillskrivelser. Man skall nog mkt väl vara medveten om detta, men samtidigt (beroende på land) inte låta sig hindras. Jag tillbringade en längre period i Egypten själv. Det var en otrolig upplevelse o det var enormt roligt! Visst märkte man av en del gliringar, men i mångt o mkt beror det ju också på hur du själv agerar. En viss förståelse för olikheter i kulturer är nödvändig o absolut en visad hänsyn till dessa, t.ex. genom klädsel.
Senast redigerad av Ellinor den 2009-03-22 klockan 11:36. Anledning: stavfel
Svara med citat

Gammal 2008-06-01, 23:49

Gäst

Exclamation Ärlighet
Marockanerna - Jo, vart ska man börja, marockanerna är jätte trevliga, gästvänliga, barnkära mm.. Men, men, men, som ni vet så är marockanerna ett av världens största ficktjuvarfolk och 90 % av all hasch i Europa kommer ifrån Marocko, själva landet Marocko är mycket fint och om ni åker dit kommer ni att njuta, men håll ögonen öppna, och åk aldrig svart taxi, var aldrig ute på kvällen i storstäderna, undrar ni något mer? HOTMAIL : Youzii-@hotmail.com

PS. Är man på sin vakt är det ingen fara, jag är marockan och åker till Marocko varje år, inget har hänt mig, turister, var inte rädda!
Svara med citat

Gammal 2008-06-26, 20:24

Gäst

Smile svar på en ensam tjej till marocko.
hej!

Nu är inte jag någon tjej men jag är en kille som kommer från Marocko o det enda du kan oroa dig för är att killarna kommer att vilja ha dig o flörta med dig o så... mer än vad svenska killar gör här i Sverige men folket är helt underbara trevliga o hjälpsama...tog med tjejen till Marocko o dom var som galna i henne fast än jag var med hela tiden...men Agadir o Marakech o cazablanca o Rabat till ex är såna städer som är mycket civiliserade och mycket likt sthlm fast ännu bättre när det gäller infrastruktur o bra människor...sen när du ska handla så måste du verkligen dra ner på priserna o förhandla o alltid halvera priset på varan du ska köpa o ser du att dom går med på det direkt så ska du försöka pruta ännu mer....för dom är bra på att blåsa utlänningar på pengar...annars kommer du njuta av din semester i Marocko för det är så härligt där....lycka till nu då.. har du frågor till mig el om du undrar över något..så kan du nå mig på facebook Anass Allil heter jag där...kram
du behöver inte oroa dig för något...bli inte kär bara =)
Svara med citat

Gammal 2008-07-05, 01:26

$ fest Gäst

Standard fickpengar
Marockaner är inget "ficktjuvarfolk" utan i allmänhet mycket ärliga, respektabla och gästvänliga människor. De enda ställena där det kan finnas ficktjuvar är i de turistfulla medinorna i marrakesh, fez och tanger där rika turister sölar omkring med sedlar och kameror. Vill man se fler ficktjuvar ändå är det bara att resa till nordstan i göteborg.
Svara med citat

Gammal 2008-08-02, 13:10

Sea

Nykomling
Sea är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Jag var till Tanger på en dagsutflykt från Spanien. Jag reste ensam, men dock var det en bussresa så vi var ju en grupp. Vi kollade ju de typiska turistställena men fick även egen tid att gå runt lite. Och jag hade inga problem. Många kom o ville prata med mig, speciellt när de märkte at jag pratade spanska (ganska vanligt i åtminstone norra Marocko). men det var inte på nåt sätt obehagligt. De försökte varken antasta mig eller pracka på mig nåt.
Sen att de sa att jag borde ha en arabisk man, för de är de bästa är ju en annan sak... =) Men det var ju mest lite kul. Speciellt som jag nu är tillsammans me en kille från marocko

Men självklart måste man ju ha lite sunt förnuft när man reser till Marocko, precis som man måste vart man än reser i världen.
Jag tror inte att Marocko är farligare än något annat land. T.ex. jobbiga killar som hänger efter blonda tjejer är ett storre problem i t.ex. Spanien och Italien.
Svara med citat

Gammal 2008-10-05, 12:08

Ronnie79

Medlem
Ronnie79 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Skicka ett meddelande via MSN till Ronnie79
Smile Norra Marocko
Bilade ner till Gambia genom Morocko 2006 och tyckte det var väldigt mycket påflugna försäljare och folk som ville lura med oss och höll på att bli rånade utanför Ceuta men vi var på våran vakt. Det var inget trevligt första intryck av Afrika och arabvärlden! Ett vänligt men mycket bestämt nej funkar bra och man blir bättre och bättre på att hantera det.
Bara några mil söderut var det en helt annan sak och ute på landsbyggden trivdes vi mycket bra! Dom värsta ställerna enligt oss var nog Tanger, utanför Ceuta ner till Tetoan och även Cassablanca. I övrigt var Marocko bara en positiv upplevelse.
Ska tilläggas att vi inte är några stadsmänniskor.

Skulle jag flyga ner så skulle jag nog satsa på Agadir.

I December i år kommer vi att köra ner till Ghana via Marocko och tillbringa extra tid i Marocko, Atlasbergen för att vi gillade det så mycket sist. Vill ni så kan ni läsa mer på våran hemsida 4x4 Overland - Äventyrsresor med 4wd bil till bla Turkiet och safari i Afrika

Gammal 2008-10-05, 12:16

Owe sandal

Globetrotter
Owe sandal är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Ja, det tåls nog för dig att fundera på faktiskt, man hör alltför ofta att yngre turisttjejer råkar illa ut i Arabländer!
Senast redigerad av Owe sandal den 2008-10-05 klockan 12:19.
Svara med citat

Gammal 2008-10-23, 03:41

Gäst

Standard Idiotik
Citat:
Ursprungligen postat av ;58434

TYCKER INTE ATT DU BORDE ÅKA TILL ETT ARAB LAND SJÄLV
JAG MENAR JAG VAR I EGYPTEN MED MIN FAMILJ OCH DE KUNDE INTE HÅLLA SIG BORTA FRÅN MIG, SÅ TÄNK DIG ATT ÅKA DIT SJÄLV

REKOMENDERAR VERKLIGEN INTE DET

FÖR RISKABELT!
det här var det värsta jag hört i mitt liv.
Svara med citat

Gammal 2008-12-26, 21:46

reseälskare

Medlem
reseälskare är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Standard
Nu är det några år sedan jag besökte Tunisen och Marocko men jag tycker att Marocko var betydligt jobbigare. Tunisen var mer europeiskt men i marocko slet dom och drog hela tiden. Men så länge man är bestämd och hård går det oftast bra
Svara med citat

Gammal 2009-01-09, 14:31

Johannass

Nykomling
Johannass är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard
Hej, jag ska åka till Marocko nu I februari 1-15.
När ska du åka?
/Johanna
Svara med citat

Gammal 2009-03-22, 02:36

Mounir i Sverige

Standard kulturella program i Marrakech
Immerse yourself in one of the world’s oldest cultures while you make a difference and share your own culture. Our program offers the chance to experience Moroccan Culture like a local, see historic sites throughout the country, meet people from all over the world and most importantly, make a difference in the lives of the local community. No matter whether teaching English in a local school in Marrakech, helping orphanage and kinder or nursing assistant, taking part in a Language & cultural immersion program ,triking, cultural trips in Morocco or join a pottery and painting techniques workshop, you will have the best time of your life.
More information available at our website:
Language and Cultural Immersion summer program in Marrakech 2008 Morocco

Kind Regards
Program Manager
Mounir salek
Tel: +212 6 70962757
E Mail: internationalcamps@yahoo.com
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 15:57

Gäst

Standard varför säger du att man inte skall bli kär i marocco ?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

hej!

Nu är inte jag någon tjej men jag är en kille som kommer från Marocko o det enda du kan oroa dig för är att killarna kommer att vilja ha dig o flörta med dig o så... mer än vad svenska killar gör här i Sverige men folket är helt underbara trevliga o hjälpsama...tog med tjejen till Marocko o dom var som galna i henne fast än jag var med hela tiden...men Agadir o Marakech o cazablanca o Rabat till ex är såna städer som är mycket civiliserade och mycket likt sthlm fast ännu bättre när det gäller infrastruktur o bra människor...sen när du ska handla så måste du verkligen dra ner på priserna o förhandla o alltid halvera priset på varan du ska köpa o ser du att dom går med på det direkt så ska du försöka pruta ännu mer....för dom är bra på att blåsa utlänningar på pengar...annars kommer du njuta av din semester i Marocko för det är så härligt där....lycka till nu då.. har du frågor till mig el om du undrar över något..så kan du nå mig på facebook Anass Allil heter jag där...kram
du behöver inte oroa dig för något...bli inte kär bara =)
Hej nu vart jag väldigt nyfiken och undrar varför du säger att man inte skall bli kär när man åker till marocco ? tacksam för svar....
Svara med citat

Gammal 2009-06-09, 13:47

Gäst

Standard Marocko är underbart!
Jag och två vänner tågluffade i Europa för 2 år sen och tog båten över ifrån Malaga till Marocko och man fick verkligen den känslan att man aldrig varit så långt hemifrån som då..Men då på ett mycket bra sätt, Minns folket där som mycket nyfikna trevliga och pratsamma och alla log mot en på ett mycket trivsammt sätt. Vill minnas en specifik händelse när en vänn av oss råkade klumpigt nog tappa visa kortet rakt på backen mitt i ett trångt handels torg i centrala Casablanca och gick vidare ovetandes då plötsligt en marocan sprag fram till oss med kortet som han såg vännen tappade och gav tillbaka det. Det räddade min väns resa och vi blev även vänn med morocanen efter vi bjudit han på resturang och som tack och fick besöka hans familj och vänner på en trevlig fest på kvällen.
Jag tipsar verkligen om att resa till Marocko och längtar till nästa resa dit / mvh Nicke
Svara med citat

Gammal 2009-08-12, 21:10

pionrosa70

Nykomling
pionrosa70 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
Även om man - i stort sett - fått det bättre i Marocko de senaste åren, så är arbetslösheten fortfarande stor, och är man inte läkare/tandläkare eller ngt i den stilen, så är lönerna inte stora. Därför är väldigt många (unga) män intresserade av att hitta en turistkvinna, som kan hjälpa dem att få uppehållstillstånd i "paradislandet" Sverige. Passa dig för det för det, för det innebär att du blir försörjningsskyldig mot mannen ifråga, och det kan ta både 1 och 2 år innan han hittar ett jobb! Enligt hans vanor är det helt OK att han går ut med sina kompisar, och att du är den som ska sköta ALLT ert hem. Så bli inte kär i en man från Marocko! Kulturskillnaderna är alltför stora och inte värda varken uppoffringarna eller priset!
Svara med citat

Gammal 2010-06-28, 20:31

wickz

Nykomling
wickz är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av pionrosa70 Visa inlägg

Även om man - i stort sett - fått det bättre i Marocko de senaste åren, så är arbetslösheten fortfarande stor, och är man inte läkare/tandläkare eller ngt i den stilen, så är lönerna inte stora. Därför är väldigt många (unga) män intresserade av att hitta en turistkvinna, som kan hjälpa dem att få uppehållstillstånd i "paradislandet" Sverige. Passa dig för det för det, för det innebär att du blir försörjningsskyldig mot mannen ifråga, och det kan ta både 1 och 2 år innan han hittar ett jobb! Enligt hans vanor är det helt OK att han går ut med sina kompisar, och att du är den som ska sköta ALLT ert hem. Så bli inte kär i en man från Marocko! Kulturskillnaderna är alltför stora och inte värda varken uppoffringarna eller priset!
Och det är inte individuellt som allting annat?
det i fet stil: Det är individer du pratar om, du kan inte säga något om dennes vanor utan att veta vem det är ens.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8