|
|

2009-05-13, 03:31
|
|
|
Jobba i Marocko
Hejsan,
Finns det någon som vet om det är möjligt att få arbete i Marocko utan att vara särskilt bra på varken franska eller arabiska?
Om någon har tips på vart man kan vända sig (har redan kollat igenom de stora jobbsajterna), inom vilken branch man bör söka sig till och var det lättast borde vara att få jobb.
Tacksam för snabbt svar!
|
|
|

2009-05-31, 18:25
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 0
|
Att hitta jobb i Marocko är svårt trots att man kan såväl arabiska som franska och utan de kunskaperna så blir det så klart ännu värre.
Om du har en högre utbildning inom exempelvis teknik så ökar chanserna för en eventuell anställning och då finns även möjlighet för en helt okej lön. Om du däremot är ute efter yrken som kräver ingen eller väldigt lite i utbildningsväg, exempelvis inom restaurangbranschen så får du vara beredd att arbeta gratis vissa dagar om gästerna uteblir. En servitör tjänar endast dricks, han eller hon har ingen grundlön. En normal lön i Marocko ligger på cirka 2000 dirham, vilket är ungefär desamma i svensk valuta.
Vidare finns det inget skyddsnät i Marocko som vi har här, således finns inget som kallas fackförbund eller liknande.
Om jag vore som dig skulle jag se till att ta en kurs i marockanska alternativ franska innan jag begav mig dit, sedan skulle jag läsa på en hel det om arbetsrätt osv. Alltid bra att ha kött på benen. Därefter skulle jag satsa på volontärarbete, det gör att man kommer in i samhället och samlar på sig kontakter. Att ha kontakter är nummer ett i Marocko, utan det ser jag det som väldigt svårt att finna ett jobb. Speciellt om man inte är marockan och dessutom kvinna.
Lycka till!
|
|
|

2009-06-01, 21:54
|
|
|
me too
Har du fått ngt svar? Jag befinner mig i samma situation, jag vill flytta till Marocco då min pojkvän bor där men jag kan heller inte franska eller arabiska, och vet inte vart man skall vända sig.
|
|
|

2009-06-01, 22:29
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 0
|
I vilken stad bor din pojkvän?
Agadir är ju den största turistorten för skandinaviska turister så chanserna ökar ju att finna ett jobb där, men som sagt är det svårt. Jag känner endast en utländsk kvinna, från Norge, som arbetar i just Agadir. Övriga svenska flickvänner/fruar som ingår i mitt kontaktnät är "hemmafruar" eller mellan två jobb, allt beroende på hur man väljer att se på saken ;p
I Casa och Rabat finns ju större möjligheter inom ekonomi och teknik, så om man har utbildning inom detta bör man ju förflytta sig dit som sagt.
|
|
|

2010-02-08, 18:17
|
|
|
Lite hälp kanske ?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Har du fått ngt svar? Jag befinner mig i samma situation, jag vill flytta till Marocco då min pojkvän bor där men jag kan heller inte franska eller arabiska, och vet inte vart man skall vända sig.
|
Hej jag är en tjej som pluggar just nu har bott i sverige hela mitt liv men ursprunligen är jag från marocko, en liten stad som heter essaouira. Vi kan säga så här jag pratar lite franska och arabiska perfekt har englskan och svenskan också, men igentligen spelar det ingen roll, jag ska flytta ner dit det här året då jag blir 18 till min kille . Fast jag har min utbildningen så spelar det inte heller så stor roll, marocko är ett land man behöver pengar för att göra nått .. Så Jag säger så här till dig varför inte starta något eget eller plugga till nått enkelt där nere som frisör eller nått och sen öppna egen frisör salong eller skola för ungdomar, det är det enda sättet för "oss" om du nu vill leva där nere med din pojkvän... igentligen borde ju han också kunna hjälpa dig hitta något du vill ha om han nu kommer därifrån och vet mer än dig ...
|
|
|

2011-04-06, 21:53
|
|
|
Flytta till Marocko?
Jag är sedan snart ett år tillbaka gift med en man från Marocko, och har väl sedan vi träffades gått i tankarna om att en dag flytta dit. Jag skulle absolut inte ha några som helst problem med att flytta dit, men tänkte mest på framtiden för våran barn. För tillfället har vi inga barn, men det kommer ju förhoppningsvis en dag.. Jag tänkte på saker som sjukvård, tandvård, försäkring, utbildning osv. Jag är född och uppvuxen här i Sverige och är extremt tacksam för det många gånger. Jag känner mig så kluven, för jag tror verkligen att jag som person skulle trivas bättre i ett land som Marocko. Och eftersom jag fortfarande är ganska ung, bara 22 år, så vill jag helst passa på att flytta så snart som möjligt isf.. Innan man tar massa lån här, kanske köper lägenhet, så fast heltids tjänst osv. Och fram för allt vill jag isf flytta innan jag får barn, eftersom jag inte tycker det är rättvist att barnen ska börja förskola och så här, sedan flytta till något helt annat. Vad finns det för möjligheter egentligen?
|
|
|

2011-08-09, 03:39
|
|
|
ung tjej i marocko
Hej,
Funderar också på att flytta till Marocko inom några år, min man kommer där ifrån och jag har även bott där under ett år. Marocko är verkligen ett underbart land med härliga människor. Det enda som egentligen tar emot är att jag inte känner andra europeer eller svenskar, har försökt att kolla runt lite på nätet efter kontaktgrupper och så, men har inte lyckats hitta något, hade varit kul om det fanns någon annan tjej som funderar på att flytta dit som man kan prata lite med, gärna lite yngre, själv är jag 23.
|
|
|

2011-11-09, 01:11
|
|
|
hallå! är det någon av er som flyttat till marocko? skulle gärna prata med någon i samma situation, jag ska försöka ta mig dit i januari men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt när jag väl är där... min pojkvän är från marocko och säger att allt är så enkelt men det vågar man ju inte tro på..
någon som kan tänka sig maila och bolla lite tankar?
|
|
|

2011-12-30, 00:45
|
|
|
Ge det en chans
Hej! Jag är en tjej som bor i Marocko med min man sedan ett år tillbaka. Det är ett underbart land men just det här med jobb kan bli knepigt, speciellt om man inte kan franska och saknar en ordentlig utbildning. Har man pojkvän eller någon anhörig som kan hjälpa en under en period så rekommenderar jag att man helt enkelt åker ner och ger livet i Marocko en chans.
|
|
|

2012-01-12, 19:41
|
|
|
marocko
Du kan klara dig fint på engelska i marocko. Många av den yngre genrationen
Kan engelska. Marocko liger före sverige i uttvakling på många punkter. Marocko är likt sverige på många punkter bland annat dom har en kung. En demokratiskt regeringen fram röstat av folket. Och statsminister. Marocko jobbar att följa eu-s regler och bestämelser. Folk tycker att löner är dåligare men då tänker dom inte på att det är billigare att bo och mat och matriala saker är bilig å. Så gem för man lön med kostnader så har man oftast bra löner. Sj håller jag på ut bildar mig till svetsare för att senare flytta ditt och jobba.
|
|
|

2012-01-13, 19:50
|
|
|
Hej allihopa!
Allt jag kan säga är att marocko är ju skräp land! DET FINNS INGET JOBB DER NERE!!!! men i fall ni vill flytta dit så tycker jag att ha ett eget projekt (akta er från marokaner!) så kanske blir det bättre...man vet alldrig!....tänk på svensk bolaget i marocko kankse det finns några!??
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|