|
|

2005-11-23, 21:21
|
|
|
Ny hemsida om Malaysia
www.allt-om-malaysia.info är en ny hemsida med information för den som vill resa till eller är nyfiken på Malaysia!
|
|
|

2005-11-29, 10:12
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 0
|
Super!! Jag och flickvännen ska åka i april till Maldiverna och kommer stanna i Kuala Lumpur i två dagar först. Detta var ett välkommet tillskott i site-letanden!
:smt023
|
|

2005-12-05, 16:55
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Laggeman
Super!! Jag och flickvännen ska åka i april till Maldiverna och kommer stanna i Kuala Lumpur i två dagar först. Detta var ett välkommet tillskott i site-letanden!
:smt023
|
Det var roligt att höra! Ska försöka uppdatera siten med mer matnyttig info inom kort. Jag är lite osäker på hur stort trycket på Malaysiaresor är - Thailand överglänser det mesta i publicitet iaf. Jag har inte varit i Thailand men Malaysia, och särskillt öarna på östkusten (Perenthians), var underbart!
|
|
|

2005-12-05, 18:57
|
|
Själv har jag varit i Thailand förut, vid två tillfällen, och jag är väldigt nyfiken på Malaysia i jämförelse. Storsatadsmässigt har jag varit i Hongkong för några år sedan, och där trivdes jag jättebra, långt mycket bättre än i Bangkok. Ser fram emot att få reda på mer om Malaysia!
|
|

2006-02-20, 14:00
|
Reg.datum: feb 2006
|
Hej
Det blir ev. som det blivit för oss, har vart i Thailand ett anntal gånger då känner man för nått nytt. Malaysia verkar var spännande men en sak blir jag inte klok på och det är dom så kallade regnperioderna, det är olika besked beroende på vilken sida du tittar på. Vet att öst och väst har olika men hur och när är det på Penang, dvs. när är det solsäkrast.
mvh Rolf
|
|
|

2006-02-20, 21:10
|
Reg.datum: dec 2005
|
När regnar det?
Hej!
Näe, det där är inte så lätt! Ur "Malaysia & Singapore" (wilmaguides):
"Västkusten: Det regnar året runt men mest regn faller det under perioden april-maj och okt-dec.".
"Östkusten: Får sina regn nov-feb"
Tumregel: Det går att besöka västkusten året runt (jämför svensk sommar). Östkusten bör dock undivkas under dess regnperiod då det itne går några båtar till öarna och det regnar kraftigt.
Jag blir inte heller 100% klok på det där - men västkusten verkar helt enkelt ha mer konstakt varierande väder medans östkusten har tydligare perioder av uppehåll/regn.
Andra med mer insikt får gärna förtydliga.
Hälsningar,
B
|
|
|

2006-02-20, 21:23
|
|
Citat:
|
Rain tends to occur between November to February on the east coast of Peninsular Malaysia, on western Sarawak, and north-eastern Sabah. On the west coast of Peninsular Malaysia the rainy season is April to May and October to November.
|
Taget från http://www.geographia.com/malaysia/
|
|

2006-02-21, 07:32
|
|
Det är ju lysande
Tack för det nu har jag bra mycket bättre koll på hur det är det värkar, nja inte så mycket men iallafall, som att man bör vara förberedd på växlande molnighet. Nu gäller det att hitta ett prisvärt hotel.
rolf :wink:
|
|
|

2006-02-21, 07:56
|
Rykte: 10
|
Det där med regnperioder kan nog variera från år till år och från område till område. Jag var i Phuket i dec 2005 och då ska regnperioden vara så gott som över. Vi hade regn 13 av 14 dagar; det var stormar, folk som drunknade och båtar som slog runt.
|
|
|

2006-02-21, 08:03
|
|
Förvirrande är ordet.
Ja det är ju det som är förvirrande, man vill ju inte slänga ut en massa pengar för att uppleva samma väder som hemma. Visserligen är ju miljön en annan men ändå.
Rolf :smt017
|
|
|

2006-02-21, 08:07
|
Rykte: 10
|
Det går ju inte jämföra vädret där borta med det svenska, trots regn 13 dagar så fick vi ordentlig solbränna (solen tar ju genom moln, kläder och solskydd) och vi upplevde aldrig att det var blött ute, utan det torkade snabbt eller varje regnskur. Och värmen fanns där dygnet runt (ca 30 grader) oberoende av vilket väder det var annars.
|
|
|

2006-02-21, 08:33
|
|
Väder
Ja det är ju så. Men jag ska ha tre till med mej. Vi har varit i Thailan ett anntal gånger och haft kanon väder så man blir ju lite bortskämd.
Tycker efter allt jag läst på nätet om Malaysia ätt det vore spännande som omväxling, och vad jag kan se så blir inte boendet nåt dyrare än i Th.
Jag har hört nån stans att bofolkningen inte är lika mjuka och vänliga som i Thailand, kan det stämma?
Hur som helst så röstar jag för Penang trots vädret och grumligt vatten eller är jag ute och cycklar?
Rolf
|
|
|

2006-02-21, 17:53
|
|
En god vän till mig kom hem från Malaysia nu i helgen efter två veckor i Kuala Lumpur, Kita Kunabalu och Sandakan.
Hans syn på folket var att de var mycket vänliga och ofta hälsade på honom helt apropå och önskade honom en trevlig fortsatt semester. Så jag kan inte direkt hålla med om att de inte skulle vara mindre vänliga än folket i Thailand.
Mina egna erfarenheter av folket i Thailand är lite blandat. De flesta var mycket vänliga, men på andra håll direkt otrevliga då man inte ville köpa något av deras varor.
|
|

2006-02-23, 08:50
|
|
Ja det är väl som här, man blir behandlad precis som man förtjänar.
Kom och tänka på en sak, Krabis stränder är tydligen naturskyddsomr. vilket innebär inga stolar och parasoller är det lika på tex. Penagn?
Rolf
|
|
|

2006-02-23, 18:20
|
|
Håller inte med dig Rolf där riktigt. Man blir faktiskt både bättre och ibland sämre behandlad än man förtjänar. Hur som haver så ska det bli intressant att återkomma med mina egna åsikter om Malaysia när jag kommer hem igen i slutet på april. 8)
|
|

2006-02-23, 18:45
|
|
Du är bussig du! En annan måste sukta ett helt år. Ser med spänning fram emot vad du har att förtälja om det du får uppleva.
Rolf
|
|
|

2009-08-28, 09:24
|
|
|
Thailand och Malaysia
Mina erfarenheter är baserade på affärsresande i Thailand och Malaysia.
Min bild är att människor i Thailand nog till synes är mer vänliga, men jag upplever dem ibland nästan lite för vänliga. De kan ibland vilja vara så mycket till lags att det blir "för mycket", om ni förstår. Malaysierna är definitivt också väldigt trevlig men jag ser dem som lite mer västerländska i sitt umgänge, på gott och ont.
Orsakerna till skillnaderna hittar man säkert i ländernas historia. Malaysia var ju brittisk koloni fram till 1957 och det märks. Alla talar bra engelska i Malaysia och man kan urskilja brittiska seder och bruk i samhället.
Trots att de är grannländer är de alltså väldigt olika.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|