Hej!
Jag var i Malaysia i fjol i november/december. Vi var på Penang, Kuala lumpur och borneo. Penang har inte så fina badstränder, i alla fall inte på Batu Ferringhi. Men på Penangs nationalpark finns det en hel del fina ständer. Vissa stränder är jättesmå och mer som små badvikar, men dom är mysiga och oftast är det folktomt. Det finns större ständer på nationalparken bl a monkey beach som hade fin strand/vatten. För att ta sig till stränderna får man antigen ta båt eller promenera. En promenad till monkey beach tar mer än 1 timme. En varm och svettig promenad men klart värt det tycker jag! Man få gå genom skogen dit och se fin natur!
Om ni funderar på att åka till Penang, rekommenderar jag er att bo på old penang guesthouse, superbilligt! Kan man tänka sig att bo i ett mixed rum kostar det bara 52 kr.
Kuala lumpur är också värt att stanna i tycker jag. Massor av billig shopping!
Men Borneo var ändå det bästa med Malaysia tyckte jag! Vi åkte på en 3 dagars och 2 nätters tur med
Uncle Tan Wildlife Adventures. Vi bodde i enkla hyddor i regnskogen, gick på guidade turer i regnskogen, åkte båt efter kota kinabalu floden. Jag såg orangutanger, krokodiler och många många mer djur i det fria. Så häftig upplevelse! Guiderna var jättekunninga och trevliga och maten som bjöds var god!