ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-13, 20:03

Gästis!

Talking Singapore, Malaysia, KL, Bali, Indonesien
I slutet av november så kommer jag att landa i Singapore. Jag kommer att resa runt i rubrikens nämnda destinationer och jag kommer att vara borta i nästan 4 veckor. Jag har aldrig varit utanför Europa så detta kommer att bli fantastiskt på alla sätt.

Jag planerar att leva "normalt". Inte snåla alltför mycket men heller inte bo på de finaste hotellen. Leva medelmåttigt på gränsen till sparsamt helt enkelt. Jag planerar inte att shoppa så mycket utan mina pengar kommer att läggas på sevärdheter, attraktioner, boende, mat och sprit. Jag undrar (otroligt komplex fråga men gissa gärna, jag är bara nyfiken) vilken reskassa man kan tänka sig behöva? Ni kan väl berätta om era resor i dessa länder och återkoppla lite hur mycket ni betalade för diverse saker.

Skulle vara jätteintressant att höra. Jag är även intresserad av tips på roligheter och platser man inte får missa! (Jag använder sökfunktionen för fullt, men det är trevligt med en tråd tycker jag). (:
Svara med citat

Gammal 2011-09-14, 09:14

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Eftersom du använder sökfuktionen så har du sett de flertalet poster jag gjort om Malaysia/Borneo så jag behöver inte upprepa mig där.

Övrigt tips i Malaysia, KL är Batu Caves. 3 ringit kostar det T&R. Gå inte in på Batu Garden och det som ligger utanför dock, det kostar pengar och är i princip en souvenirbutik och en resturang och en medioker dansuppvisning.

KL är för övrigt en sådan stad man kan gå runt i och bara titta på i flera timmar. Men prova gärna utelivet i Buckit Bingtang, finns MASSOR med resturanger med billig och riktigt god mat.

Malaysiska ringit, MYR brukar ligga på 1 MYR = 2 SEK, skillnaden är att allt är mycket billigare i Malaysia. Du får en riktigt stor måltid på en resturang med flera rätter för 20-25 MYR om du vet var/hur du ska leta. Jag lärde känna lite folk på orten i Kota Kinabalu som lärde mig "äta på malaysisk kantonesiskt vis" vilket var väldigt intressant.

Äsch, det finns massa bra tips om Malaysia här.

Bali, hyr dig en privatchaufför för en 300000-400000 rupier som visar dig det som är mest "värt" under en dag. Jag fick se ett aptempel, utsikt över vulkanen, en kaffeodling, en silversmedja (där man förmodades köpa saker), Ulu Watu med dansföreställning och så var det något mer som jag inte minns nu. Helt klart värt tiden/pengarna. Sen kan du ju alltid spendera några kvällar i Kuta Beach med och surfa lite.

Singapore, storstad. Enda som är värt där är Raffles Hotel och dricka Singapore Sling, käka på en "coffeshop" och försöka fånga och åka med en taxi (de vill inte jobba där taxichaufförerna, nästan alla kör med upptagen skylten på).

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8