hej
Ni gor klokast att valja pherentians island, valj long beach.
Dar kommer ni finna mer alternativ pa boende, mat, fest om kvallarna..mohsin chale ar att rekomendera dom har en jatte fin resturang med utsikt over strand/hav dar aven filmer spelas...jag bodde i vandrar hemmet for 20 ringit (40 kr)
jag har inte dykt dar men sag att priserna i malaysia ar billigare an thailand...det fanns flera dyknings firmor..
jag har rest runt nu i snart 3 manader i bade malaysia och indonesien och bott pa manga oar.. pherentians? ett paradis liksom redang island strax soder ut och tioman island, pa tioman ska ni valja abc, billigaste byn med manga boende alternativ....bode pa johans (enda vandrar hemmet for 15 ringit) dom hade privata chaleer oxo...
det e svin dyrt att dyka i sipadan! bara att vistas dar kostar 40 ringit per dag!
Borneos oar ar national parker tomma pa folk dar med intrades avgifter for oarna.. och boende pa oarna ar for det mesta dyrt (resorts) det e battre om ni valjer melacka halv on, dar har ni mer alternativ och mer folk,roligare an borneo...detta av erfarenhet
Ni har aven varldens aldsta djungel (taman negara)
men e ni ett gang sa kan ni lika garna ha kul pa mabul/sipadan...fast glom fester aktiviteter da...dom oarna e mest for dykning/snorkling
dessa 2 sidor ar 2 av dom billigaste alternativen i sodra borneo dar sipadan och mabul islands finns
Uncle Chang och
Sipadan Diving | Scuba Junkie
mvh
mjauuu fran backpacking.se
har bilder dar fran tioman, pherentians, borneo osv