ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-20, 13:41

BennyBjörn

Nykomling
BennyBjörn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Ormar?
Jag har ormfobi och undrar om någon som besökt Malaysia vet hur vanligt det är att man stöter på orm? Besökte Vietnam med samma rädsla i februari 2010 men lyckades resa runt från norr till söder 3 veckor utan att stöta på någon enda slingrande otäcking.

Vet någon hur stor risken är att stöta på orm i Malaysia?

Även rekommendationer på bra hotel/resorter välkomnas.

/Benny
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 13:50

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Vietnam sitter ju ihop med Thailand som sitter ihop med Malaysia. Du som resta i Vietnam utan att se en enda orm och jag som reste i Thailand utan att se en enda orm (5 veckor i Thailand) får chansa på att det inte finns några ormar i Malaysia.

Har inga bra tips på hotell/resorter än då jag inte ska åka till Malaysia förrens i februari nästa år. Men jag har kollat upp en hel del om Malaysia och sett ut tänkbara resmål. Men, det verkar som att Perhentian Islands och Tioman Islands är bra, rent genrellt verkar östkusten vara väldigt bra.

Sen tänkte jag dra mig till Borneo också vilket verkar vara helt grymt.
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 17:43

Gäst3

Standard
Ormar, oavsett vad för sort, så är de otroligt skygga för folk och går aldrig till atack om de inte blir trängda. Är man ute i djungeln och traskar så gäller det att väsnas så mycket man kan för då blir ni aldrig angripna av någon orm, detta har en av de guider vi träffat berättat.
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 11:46

BennyBjörn

Nykomling
BennyBjörn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard
Tack för ditt svar:

Borneo låter ju inte helt fel heller!
Har du hittat några billiga bra flyg. jag har kollat Köpenhamn - Kuala Lumpur de billigaste jag kan hitta är 8000-9000 tusen. Du verkar ha bra koll, kollat flyg också? Hittat några bra billiga utan att behöva byta allt för många gånger. När vi flög till Vietnam bytta vi i Taiwan. Känns som en onödigt lång bit att flyg den gången.

Vi har för övrigt också tänkt oss åka i februari 2011.
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 15:03

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Sverige till Malaysia har jag hittat både direktflyg och med bara ett byte (oftast i Frankfurt/amsterdam/Heathrow). Jag tänkte ju börja min resa på Bali så jag får ett byte i Asien också.

Dock på hemresan ifrån Hong Kong blir det bara ett byte på de flesta flighter.

För "interna" flygningar i Asien tänkte jag använda Air Asia (Welcome to AirAsia.com, The World's Best Low-Cost Airline) eftersom de är skitbilliga. De flyger till de flesta ställen i Asien.

De biljetter jag har kollat på med min tänkta resa i bakhuvudet har kostat allt mellan 8000-10500 ungefär. Har inte bokat någon än, ganska dumt för det blir säkert dyrare ju längre jag väntar men jag vill kolla med jobbet så det inte blir problem med semestern plus att jag eventuellt har lyckats lura med en kompis om jag får tjata lite på honom i ett par veckor till.

Här är en grovskiss på hur jag tänkte mig min resa. Inga datum satta än men jag räknar med avresa i mitten av februari.
http://www.reseforum.se/forum/reseko...rs-2011-a.html

Om vi råkar befinna oss i samma ände av världen vid samma tidpunkt så kanske vi ses där. Det finns stora risker att jag får åka helt ensam, och även om det inte blir så så är det alltid roligt med sällskap!
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 16:51

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
wkstrm- vilket bolag flyger direkt Sverige - Malaysia? tidigare så flög Malaysian sträckan Stockholm - KL direkt, men den lades ned november 2009 tyvärr
Senast redigerad av Brynolf den 2010-07-21 klockan 16:54.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8