ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-23, 11:29

Andreas83an

Nykomling
Andreas83an är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Andreas83an
Cool Studera på distans i Malaysia
Tjenare alla glada resenördar

Jag vill åka till Malaysia för att studera på distans.

Nu undrar jag är detta möjligt? har man råd att leva på csn bidrag och lån där ca 8000kr i månaden. Hyra/Mat osv. obs är inte kräsen med maten, lever ju redan på billigt skit här:P

Bredband: Hur står det till på den fronten? är jag tvungen att sitta på internet cafér eller finns det, hotell/bungalows eller lägenheter som har det, i sånna fall vad kostar det?

Visum: hur funkar det? vill stanna minst 6 månader eventuellt ett år, kan bli så att jag tar andra halvan i thailand.

Tackar på förhand Mvh Andreas
Svara med citat

Gammal 2010-05-23, 14:51

Gäst.

Standard
Tjena!

Har just varit nere i Malaysia i några månader och ska försöka ge dig lite svar

Internet: Lätt att få tag på. Hastigheten är ofta ganska dålig, men räcker bra för normalt internetanvändande. Med det menar ja e-mail och surfning. Att nätet inte räckte till för att kolla på videon från youtube säger lite om hastigheten. På ett internetcafe kostar det i stil med 1RM/30min (1RM=ca2,4SEK). Ingen aning om vad det kostar att ta in bredband till hyreslägenhet, men kan tänka mig att det inte är alltför dyrt

Visum: Som svensk får man stanna i Malaysia i upp till 90 dagar utan visum. Skulle inte heller anstränga mig för att få ett visum eftersom det räcker att du avlägsnar dig från landet och kommer in igen när tiden går ut så får du pånytt vara där 90 dagar (fatta du?). Det är t.ex. mycket lätt att ta sig ner till singapore en dag, går bussar direkt från KL till singapore, kostar ca 200kr turretur, och restid ena vägen är ca 5h.

Pengar: för 8000kr per månad lever man som en kung i Malaysia, 8000kr är mer än de flesta får i lön där nere. Prisnivån är mycket låg. Angående hyran kan jag inte säga något, men kan lova att du bor mycket finare för mindre pengar där en hemma i Sverige.
Att äta är inte heller dyrt, mat på ett gatuhak börjar från ca 3RM. Maten man får på gatuhaken är dessutom oftast otroligt god. Eftersom Malaysia är relativt mångkulturellt har man dessutom många valmöjligheter, det finns indiskt, malaysiskt, kinesiskt, japanskt, västerländskt osv... McDonalds ligger på ca 10RM.
En halvliters vattenflaska på 7-11 kostar 0,80RM, och tro mig, vatten går det mycket av.
Taxi är också billigt, en ca 10min lång resa ligger på ca 7RM, man måste bara vara allert så man inte blir lurad och förhandla fram priset före avfärd.

Dessa priser gäller förövrigt främst för KL, eftersom det var främst där jag var.

Hoppas dethär var till någon hjälp, skriv bara om du har fler frågor
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8