ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-25, 08:35

Gäst

Smile Önskar tips från erfarna Malaysia resenärer.
Hejsan.
Jag har lite frågor angående Malaysia.
Vart ska man bo om man reser två vuxna och en 2 åring,och man vill ha fina stränder med sol och bad men möjligheter till shopping och ganska stort utval av restauranger.
Om man flyger till Kuala lumpur,hur långt är det då till närmaste "badort" och hur tar man sig dit,taxi???

Är det dyrt att åka taxi?
Hur får man tag i billiga flygbiljetter,har tänkt åka nästa år i april.
Hur är vädret i april?
Kan man gämföra Malaysia med Thailand?
Vi har varit mycket i Thailand och älskar det.
Tänkte boka flygstolar,som min man ska få i 40 års present.
Han fyller 40 nästa år och vill gärna gå och se formel 1,därför är jag nu nyfikan på Malaysia.
Är det lika billigt som i Thailand?

Jätte tacksam för svar.
Mvh Erika.
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 16:20

Gäst

Standard Hänger gärna med här
Vi planerar en resa i slutet på feb och då börjar vi i Thailand och tänkte avsluta med ca 2 veckor i Malaysia. Troligen Langkawi om jag förstått regnperioderna på rätt sätt...??
Sedan ett par nätter i Kuala Lampur innan hemfärd till Sverige igen..

Jag har ungefär samma funderingar som dig.

Vart är det bäst att vara med liten, samt vill vi ha tag i billigt boende.
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 16:23

Gäst

Standard
Hej!

Kolla Reseguns berättelse. Mycket matnyttig info där!
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 16:24

Jenny_1973

Nykomling
Jenny_1973 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Malaysia
Hej jo den har jag läst OCH skrivit ut så den är faktskt bra att ha till hands.
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 19:27

persyl

Nykomling
persyl är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Standard Erfaren?
Är inte erfaren Malaysia resenär men kan kanske bidra lite kort ändå.
Jag och min sambo var i Malaysia 2 veckor i början av december 2009 (trots monsunperiod etc).
Började i Kuala Lumpur 2 nätter för att sedan flyga med Berjaya Air till Tioman Island och bo på Japamala Resort.
Glöm shopping just där, men det har du ju å andra sidan i Kuala Lumpur så det räcker och blir över!
Japamala Resort är fantastiskt (även under monsunperiod) men kan kan tänka mig att Tioman överlag är bättre under högsäsong (efter feb-mars typ) och vill man bo billigare än Japamala Resort så finns det såklart mysiga ställen såg vi.
Lite bilder på: Picasa Web Albums - Per - 2009-12-04 Ma...

Gammal 2010-03-30, 12:29

tono1968

Nykomling
tono1968 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Standard
Har varit ett knippe gånger både i Malaysia och Thailand och jag gillar bägge länderna skarpt. Bägge länderna är billiga jämfört med Sverige. Vänliga människor och härligt klimat. Det jag kan säga är den skillnaden som jag har upptäckt är att maten är underbar i Thailand medan den kan vara lite mer upp och ner i Malaysia.

Vädret. Västsidan är generellt mer stabil året runt. Det kommer regnskurar, men dom är oftast snabbt övergående. Östsidan är lite mer period-betonad.

För shopping är det främst Kuala Lumpur som gäller. Även Penang har en del shopping vad jag vet (har själv inte varit där), men förmodligen inte samma utbud som KL. Penang har dessutom stränder med badmöjlighet, men jag vet inte hur standarden är vad gäller stränder etc.

April..då k a n det vara i tidigaste laget för öarna Perhentian och Redang på östra sidan, som stänger för monsunen fram till mars, april nånstans. Annars är det väl just dessa + övriga öar på den sidan som generellt anses som platser med bästa stränderna och badmöjligheter.
Langkawi är en större ö, med hyfsade stränder men vattnet är inte lika klart som på Perhentian mfl.

Vi var på Langkawi för sex år sen med en tvåårig dotter och det var rätt behändigt. Trottoarer att knalla på till ett bra utbud med restauranger och bra boende.
För ett par år sen då dottern var sex år var vi på Perhentian och Redang. Enklare boendestandard (framförallt på Perhentian), inga vägar utan det är stigar i djungeln eller transport via båt som gäller, noll shoppingutbud, men en underbart avslappnad atmosfär..och strålande härligt snorkelvatten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8