ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-02, 10:42

donnerdal

Nykomling
donnerdal är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Standard Uppleva nationalparkerna
Som jag förstått det finns det två nationalparker i Malaysia. Stora "Taman Negara" i norr och mindre "Endau Rompin" i söder. Någon som varit där eller kan rekommendera ett djungelbesök? Tar man sig dit med buss, bil, taxi?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2010-03-04, 22:39

Spidergrrl

Standard
Hej!

Jag kan verkligen rekommendera Taman Negara! Det tar ca 3 timmar med minibuss/buss från Kuala Lampur till Jerantut och sen båt 3 timmar eller buss 2 timmar.

I Taman Negara kan man gå på trekking och sova över i djungelhus på pålar, vandra en hängbro 40 meter uppe bland träden, bada i djungelflodar, gå på nattvandringar eller bara upptäcka djungeln för dig själv. Det känns inte så turistigt som allt i Thailand och eftersom det är statligt (Negara betyder national), så vill inte alla tjäna pengar på allt man gör.

Tips är att bo i "byn" där en sovplats kostar 20-50kr beroende på standard. Det finns även billiga restauranger där och mini markets. Och ja, det finns både duschar och toaletter;-) Och man kan dricka kranvattnet.

Jag skulle verkligen rekommendera TN, för så lättåtkomlig riktig regnskog kommer man inte var dag!
Svara med citat

Gammal 2010-03-28, 18:59

Gäst

Standard
Hej!

Vi är en familj på två vuxna och två barn på 14 respektive 11 år som ska till Malaysia drygt tre veckor i sommar. Bl a tänker vi oss några dagar i Taman Negara. Vi bär inte ryggsäckar utan har "rullväskor". Frågan är hur det funkar att ta sig till parken med resväskor? När flodbåten har lagt till, är det möjligt att rulla iväg med sådana väskor till boenden. Eller är vi hänvisade att bo vid HQ? Ser att det finns billigare boende i byn en bit i från men är det möjligt att gå dit?

Tacksam för svar!

Tina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8