ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-18, 09:11

Daniel1211

Question Malaysia med barn, 3-4v
Hej!

Vi tänkte ge oss iväg till sydostasien någon gång mellan november - februari 2010/2011 och tänkte insupa tips ifrån er som gjort detta redan!

Vi har 2st barn som då kommer vara 4½ och nästan 2 år (mars).

Resan kommer att vara 3-4 veckor med planen att vara på ett par olika orter. Destinationen lutar just nu åt Malaysia, men vi är öppna för andra förslag (Dock ej Thailand) om ni har några!

Det jag undrar MEST över är själva flygresan! Vad har ni för erfarenheter här? Skall man utan tvekan satsa på högre klass på planen eller duger 'billigaste'? Ska man satsa hårt på att få direktflyg (ta sig till Köpenhamn typ, bor i Gbg) eller tycker ni det funkat bra med byte? Kanske till och med är att föredra (?) Våra barn har aldrig flugit tidigare så tips kring långflygning mottas tacksamt!

4-åringen knallar bra på egen hand, men vilket är bästa alternativet för ~2åringen? Nåt tips på bra sulky/dylikt som är värt att satsa på?

Frågor om BOENDE har jag oxå, inte minst gällande Malaysia. Jag har hört från flera håll att man bara skall boka flygbiljett, ev. hotell första natten/nätterna och att det sedan ska vara enkelt att själv hitta riktigt BRA boenden för knappa hundringen per natt, till och med havs-bungalows - kan detta stämma? Det jag hittat ligger runt 500 per natt för hotell som är helt okej (3-4*).

Vårt fokus blir att sola, bada och ta det lugnt med våra barn och vi vill som sagt gärna vara på åtminstone 2 olika orter så alla tips mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2010-01-18, 10:11

tono1968

Nykomling
tono1968 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard
Vi reste till Malaysia när vår yngsta dotter var drygt 2 år. Det blev en lång resa med Malaysian Airlines Stockholm-Amsterdam-Kuala Lumpur-Langkawi. MEN de som tog mest stryk var vi vuxna. Dottern låg och sov i stort sett hela resan på flygningarna. Malaysians ekonomiklass är kanonbra med hyfsat utrymme, egna TV-skärmar etc.
Vi har även rest i Thais Premium Economy, som är suverän, med jätteutrymmen och det är lugnt och skönt. Men det kostar en slant, men är värt det om man uppskattar lugnet och utrymmet.
Men som sagt, det är mer för föräldrarnas skull än för barnens. Dom kan ju kura ihop sig och sova gott i de vanliga sätena. Om möjligt så tycker jag att direktflyg är klockrent.

Vår resa gick till Langkawi oktober/november. (Östra sidan i Malaysia kan ni glömma under den perioden, då det är regnperiod). Vi hade tänkt ta med oss paraplyvagn, men den glömdes hemma vilket vi insåg var lika bra eftersom trotoarerna är si och så. Man får istället gå i lugn takt och då och då hjälpa till med en ridtur på axlarna. Se till att bo på en strand som har restauranger och sånt i sin närhet.

Det går säkert att leta boende på plats, men jag orkade inte kliva runt under semestern och jaga, så jag hade bokat allt i förväg. Langkawi är ju en ganska stor ö, så det finns säkert plats.
Vi bodde på två olika hotell, för att få lite omväxling och det kändes väldigt bra. Risken är ju annars att man tröttnar, men det hann vi aldrig iom bytet.
Vi avslutade sedan med 3 nätter i Kuala Lumpur där det blev lite shopping osv. Ni får inte missa gallerian med inomhus nöjesfält (berg- och dalbana mm). Billigt som tusan och kul för barnen.
Svara med citat

Gammal 2010-01-18, 13:02

Daniel1211

Standard
Tack för svaret!

Attans, då kanske man ska satsa på att åka före november - tål att tänkas på.

Mer input tack! All info är bra info

Någon som vet mer om billigt boende på plats? Mer erfarenheter av flygresor med byten/direktflyg etc?

//Daniel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8