Vi reste till Malaysia när vår yngsta dotter var drygt 2 år. Det blev en lång resa med Malaysian Airlines Stockholm-Amsterdam-Kuala Lumpur-Langkawi. MEN de som tog mest stryk var vi vuxna. Dottern låg och sov i stort sett hela resan på flygningarna. Malaysians ekonomiklass är kanonbra med hyfsat utrymme, egna TV-skärmar etc.
Vi har även rest i Thais Premium Economy, som är suverän, med jätteutrymmen och det är lugnt och skönt. Men det kostar en slant, men är värt det om man uppskattar lugnet och utrymmet.
Men som sagt, det är mer för föräldrarnas skull än för barnens. Dom kan ju kura ihop sig och sova gott i de vanliga sätena. Om möjligt så tycker jag att direktflyg är klockrent.
Vår resa gick till Langkawi oktober/november. (Östra sidan i Malaysia kan ni glömma under den perioden, då det är regnperiod). Vi hade tänkt ta med oss paraplyvagn, men den glömdes hemma vilket vi insåg var lika bra eftersom trotoarerna är si och så. Man får istället gå i lugn takt och då och då hjälpa till med en ridtur på axlarna.

Se till att bo på en strand som har restauranger och sånt i sin närhet.
Det går säkert att leta boende på plats, men jag orkade inte kliva runt under semestern och jaga, så jag hade bokat allt i förväg. Langkawi är ju en ganska stor ö, så det finns säkert plats.
Vi bodde på två olika hotell, för att få lite omväxling och det kändes väldigt bra. Risken är ju annars att man tröttnar, men det hann vi aldrig iom bytet.
Vi avslutade sedan med 3 nätter i Kuala Lumpur där det blev lite shopping osv. Ni får inte missa gallerian med inomhus nöjesfält (berg- och dalbana mm). Billigt som tusan och kul för barnen.