ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-15, 14:12

Pernilla

Standard tips önskas!
Hej!

Vi är tre tjejer som ska åka till Malaysia 14e till 29e mars 2010. Vi har fått lite olika information om hur vädret är där under denna tid. Vet ni om öst - eller västkusten har bäst väder under denna period?

Vi är också lite osäkra på vart vi ska åka efter att vi varit i Kuala Lumpur några dagar. Har ni några tips för oss vart vi ska åka utifrån dessa förutsättningar:

* vi är tre tjejer mellan 26-28
* vi ska ta det lugnt för det mesta, men samtidigt festa någon kväll
* vi vill dyka (dvs bra med klart vatten)
* vi vill bo billigt (max 100 kr per natt per person)
* vi vill inte åka till langkawi (mkt svenskar och för många turister)

Det låter som om vi har världens krav, men vi har höga förväntningar då Malaysia verkar underbart.

Hälsningar,

Pernilla
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 10:41

tono1968

Nykomling
tono1968 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard
Mars kan nog vara i tidigaste laget för att besöka östkusten med öarna Perhentian, Redang, Tioman mfl..det mesta är stängt pga regnperiod från oktober till typ mars, april.
Västkusten har ett mer stabilt väderläge året runt, med skiftningar i mer eller mindre regn och sol. Det kommer regnskurar som drar över på 30 minuter och därefter kan man sola och bada vidare. Visst, har man otur så kan en hel eftermiddag regna bort, men det är ju fortfarande 30 grader varmt.

Inga av öarna är några direkta partyställen. Har själv inte besökt Penang, men där tror jag det finns lite av varje, sol, bad, stad, shopping och party..men jag har fått för mig att det inte är lika mysigt som övriga ställen. Langkawi är bra och det finns en hel del boende- och restaurangalternativ. Skattefri ö dessutom så det mesta är billigt. Inte så fint (grumligt pga undervattensströmmar) badvatten, så dykning går bort.

Hade ni åkt under sommarhalvåret skulle jag rekommenderat Perhentian, med fantastiskt fint dykvatten och fina stränder. Den mindre ön Kecil är väl lite mer "party-ö" än Besar.
Svara med citat

Gammal 2010-03-04, 23:51

Gäst

Standard
Hej!

Tro inte på skiten att Tiomon är stängt till april. Jag var där i början av mars och det var INTE stängt. Ingen jag frågade hade hört talas om att det skulle vara stängt!
Tiomon har klart vatten, perfekt för dykning! Billigt också. Inget partyställe, men tack vare att även Tiomon är skattefri, kan man ta en öl billigt. Tror Langkavi och KL är enda partyställerna eftersom Malaysia är muslimskt. Eller ta en tur till Singapore för party! Inte sp dyrt som det låter. Kan man bo i dorms kan man betala ca 60 kr/pers. (Macenezy hostel)-

Ang vädret på östkusten är det som på västkusten, har man otur en regnskur, men oftast inte.

Pengang är en trevlig ö för lite kolonial-feeling och shopping. Själv bodde jag billigt på Love line som är Penangs, hrm, horgata... men det är som red light in Amsterdam, dvs det är där det billiga boendet är och alla bor. Inte mycket bad i George town där jag bodde i alla fall.

Vill ni se annat än stränder och städer kan jag rekommendera Taman Negara (regnskog) eller Cameron Highland (högländer, djungel, plantager, svalt väder). Jag avråder starkt från Pankor Island; fula stränder, inget folk, flugor överallt och blottare...

Hoppas ni får nice, jag blir riktigt avis. Avsätt några dagar till KL, det är en underbar stad!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8