Mars kan nog vara i tidigaste laget för att besöka östkusten med öarna Perhentian, Redang, Tioman mfl..det mesta är stängt pga regnperiod från oktober till typ mars, april.
Västkusten har ett mer stabilt väderläge året runt, med skiftningar i mer eller mindre regn och sol. Det kommer regnskurar som drar över på 30 minuter och därefter kan man sola och bada vidare. Visst, har man otur så kan en hel eftermiddag regna bort, men det är ju fortfarande 30 grader varmt.
Inga av öarna är några direkta partyställen. Har själv inte besökt Penang, men där tror jag det finns lite av varje, sol, bad, stad, shopping och party..men jag har fått för mig att det inte är lika mysigt som övriga ställen. Langkawi är bra och det finns en hel del boende- och restaurangalternativ. Skattefri ö dessutom så det mesta är billigt. Inte så fint (grumligt pga undervattensströmmar) badvatten, så dykning går bort.
Hade ni åkt under sommarhalvåret skulle jag rekommenderat Perhentian, med fantastiskt fint dykvatten och fina stränder. Den mindre ön Kecil är väl lite mer "party-ö" än Besar.