ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-06-01, 20:45

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Smile Langkawi januari 2010
Hej !
Har hittat en resa som jag gillar till Langkawi i 2 veckor,
med boende i bungalows på Sunset Beach Resort.

Flyg till Kuala Lumpur och byte till Langkawi.
Någon som har gjort den resan nyligen och rekommenderar mig den ön och boendet, jag söker, sol, värme, total avkoppling.
Senast redigerad av Oneway den 2009-06-04 klockan 21:23.
Svara med citat

Gammal 2009-06-09, 21:26

Oneway

Världsvan

Standard
Jag har läst på lite om Langkawi och Kuala Lumpur.
Är det bara KL som gäller om man shoppa ??

Behöver inte vara mega-shopping, kläder, skor och väskor till bra priser.
Nån närliggande by/stad som man kan sig till och hitta bra shopping ?
Svara med citat

Gammal 2009-06-12, 00:20

Gäst

Standard
Är sååå avundsjuk! Gjorde liknande resa i dec-08. Underbart mysigt hotell, med fantastisk service. Perfekt om man vill slippa de stort hotellkomplexen! Smal slingrande gång leder ner mot stranden. Lugn strand med underbara vågor. Kan rekomendera att äta lunch på grannhaket Oasis. Andra bra resturanger är de som ingår i Sun Group. (Sunsutra etc, Shiela´s, Futomayo...) Vi hade en underbar dag då vi tog linbanan upp till utsiktspunkten. Tog oss vidare till vattenfallet i närheten, där vi badade med fantastisk utsikt! Magiskt!
Vi gjorde en tur i mangrove träsket, seglade och gjorde en dyktur. Hoppas på en fantastisk resa! (Vi letar nytt resemål inför vintern, men har inte hittat något som kan toppa denna upplevelse...)
Svara med citat

Gammal 2009-06-12, 06:22

Oneway

Världsvan

Standard
Härligt svar, då känns det som jag bokat helt rätt :-)

Jag vill verkligen slippa de stora hotellen och förälskade mig i Sunset, för de små husen och trädgården. Var det bra rum, fungerade luftkonditionering, vatten , el mm.
Frukost ingår i min resa och då undrar jag om den var nåt att ha ? Eller åt ni frukost på annat ställe?

Jag försöker läsa på så mycket jag kan här på forumet, många har ju varit där och har bra info, men jag får inte riktigt koll på hur det är med tullen ?
Får man shoppa hur mycket man vill, kläder, skor, tyger mm eller är det risk att man blir av med det tullen av någon anledning ?

Har planer på att ta en avstickare till Kuala Lumpur, skall boka flyg på egen hand och åka dit för lite mer shopping, vad jag läst mig till så är det billigare och mer utbud i KL.
Var ni till KL ?
Svara med citat

Gammal 2009-06-13, 20:49

Gäst

Standard
Kul att kunna stå till tjänst med lite info till din resa. Vårt "hus"/rum var lagom enkelt men fräscht. Rent och snyggt. Personalen var underbar! De tilltalade oss alltid med namn...hur de nu kunde komma ihåg alla gäster....
Frukost var av det enklare slaget, kaffe, te, rostat bröd, frukt, ägg (olika variationer/välj själv). Njut av den underbara utsikten vid frukost. Paviljongen ligger på strandenmed utsikt mot havet. Paxa en solstol innan.

Langkawi är en skattefri zon, men det är inte så mycket billigare. Shoppingen är bättre i KL, så upplev Langkawi och shoppa i KL.

Vi bodde på ett bra hotell i KL, Royal Bintang. Nära till de stora galleriorna, 5-10 min promenad. Också nära till tornen och China Town.

Hoppas att du får nytta av info. Skriv igen om du undrar något!
Svara med citat

Gammal 2009-06-14, 13:58

Oneway

Världsvan

Standard
Hjärtligt tack för info !

Hur var havet ? Genom att detta hotell inte har pool är man mer beroende av havet, läser allt om långgrunt, brännmaneter och annan ohyra, så jag funder mycket på detta.
Vill inte välja bort detta hotell, men borde man boka nåt med pool?
Eller kan man betala för att få komma in på annat hotellområde för att nyttja deras pool?

Vi skall inte vara vid poolen varje dag, vi vill ut på havet, äta lunch på en öde strand och se oss omkring på ön, åka linbana, gå ut på bron dom byggt högt i skyn (skrämmande?)
Även ta flyg till både KL och Singapore.

Vi vill bara må gott, äta gott, ha ett annat liv än hemma, så fler goda mattips emottages gärna.
Att sitta i solnedgången med ett glas kallt vitt vin, kan man ha det bättre ?
Svara med citat

Gammal 2009-06-14, 16:26

asse

Nykomling
asse är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Rykte: 0

Standard
Hej!

Har spenderat 5v totalt på denna ljuva ö senast feb - mars 2009.
Perfekt för just avkoppling och sol o värme.

Havet är lite sådär, siktdjupet är inget vidare så snorkling eller dykning är bara att glömma. Det förekommer även mindre små röda maneter som kan sticka till lite, dock inget som stör.
Finns även större typer av maneter som vid kontakt medför sjukhusbesök, förekommer mest vid högvatten.
Hotell som vi bott på varnade för maneter i receptionen - Holiday Villa.

Är det klart o rent vatten som lockar så rekomenderas en Speedboat upp till Ko Lipe, undervattensparadis utan dess like, stanna gärna några nätter.
Resan tar ca 1h enkel väg.

Bra matställen med fin stämning är bla. Sun Cafe, samt en restaurang på stranden vid fyren, där man kan njuta av solnedgången.
Vill ni äta bra men billigt rekomenderas Cactus! hälsa från Anton, vår 2 åring som gjorde succe på hela ön med sina blå ögon o vita hår.

Shopping finns det inte allt för mycket av, köpte endast några få plagg samt finare skattefria drycker.

Bästa shoppingen finns i KL samt BKK, tar ca 1h med flyg till någon av städerna!
Svara med citat

Gammal 2009-06-14, 21:38

Anniken

Standard
Vad kul, vi ska oxå bo på sunset beach i december, kommer vara på Langkawi i drygt tre veckor, dock bokat boendet en vecka, ev sticker vi även väg till thailand några dgr över julen.
Vi var på Langkawi i mars 1 vecka och hann då inte utforska ön så mkt mer än linbanan och Sevwn wells, det var en riktig relax semester så vi tillbringade mest tiden med att läsa böcker och ligga på stranden och sucka över hur bra vi hade det. Vi kombinerade då resan med Pernethian med det är fel säsong denna gång och barnen (11 och 15) föredrar Langkawi då de trots allt händer lite mer där. Vi har varit i thailand tre ggr tidigare men malysia föll oss verkligen i smaken, så lätt att ta sig fram i landet och det var aldrig några problem med engelskan. Ha det så jättebra på er resa!
Svara med citat

Gammal 2009-06-15, 08:06

Oneway

Världsvan

Standard
Asse
Speedboat upp till Ko Lipe, låter helt i min smak, det skall jag kolla mer på.
Cactus skriver många om som nåt positivt, väl värt ett besök märker jag.
Förstår att Anton med vitt hår och blåa ögon fick alla att häpna :-)

Anniken
Vad härligt att den enda ansträngningen är att sucka, över hur bra man har det :-)
Ser verkligen fram emot denna resa, underbar känsla att få dra iväg från mörka gråa Svedala
på nyårsdagen och börja det nya året, på det absolut bästa sättet.
Svara med citat

Gammal 2009-06-17, 20:56

Oneway

Världsvan

Standard
Asse
Dyka/snorkla i Koh Lipe är ett måste, helt underbart ställe, jag är helt såld sen jag tittade på olika sajter på nätet, vilka underbara bilder därifrån.
Tusen tack för tipset
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1_1234953660_img_4515.jpg (65.7 KB, 28 visningar)
Filtyp: jpg 2_1203908400_koh-lipe-beach.jpg (28.1 KB, 21 visningar)
Svara med citat

Gammal 2009-06-21, 20:09

asse

Nykomling
asse är inte uppkopplad

Standard
Sök på Asse och Tessan på resedagboken om ni vill kolla på bilder från vår resa.....

Ni kommer få det underbart....
Svara med citat

Gammal 2009-06-22, 07:53

Oneway

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av asse Visa inlägg

Sök på Asse och Tessan på resedagboken om ni vill kolla på bilder från vår resa.....

Tack för titten, intressant att se alla bilder och läsa om er resa.

Det jag funderar över är att vi skall bara vara borta 2 veckor, skall man satsa på billig shopping i KL eller Singapore?
Vi är ute efter kläder, skor, väskor, smycken, textil och lite krams.
Vad jag förstått så är Singapore dyrare ? Nån som vet.

Vi tänkte flyga från Langkawi för att vinna lite tid.
Malaysia Airline har flyg till KL och Air Asia har direktflyg till Singapore.
Svara med citat

Gammal 2009-06-27, 11:46

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av asse Visa inlägg

Hej! Nykomling här har läst runt lite här på forumet och tittade på din resedagbok! Vilken härlig resa i måste ha haft! Jag och min pojkvän ska åka till Malaysia i 2 veckor i början på februari 2010 och ska börja med Langkawi för att sen avsluta med en sväng i KL ! Tror du att 1 vecka på Langkawi är för lång tid? eller finns det många sevärdheter? Tyckte Ko Lipe som du beskrev verkar otroligt intressant! Vad kostade det att åka dit frång Langkawi och varifrån på Langkawi går båten ifrån? Är Ko Lipe en bebodd ö eller endast till för snorkling och dykning? Eller kan man bo på Ko Lipe någon/några nätter? alltså finns det någon civilisation där?
Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2009-06-28, 09:13

asse

Nykomling
asse är inte uppkopplad

Smile
Hej!

En vecka blir inte för lång tid, allt beror dock på hur rastlös man är.
Exempel på att göra är att ta kabinbanan till toppen på Gunung Mat Cincang. Toppen är 700 meter över havet, och erbjuder en spektakulär utsikt.
Åk kajak i mangroven eller ta en flodtur.
Mata örnar i Tanjung Rhu.
Promenera till de sju brunnarna (telaga tujuh)

Ta sig över till Koh Lipe görs från Telaga Harbour eller Kuah Jetty.
Kostnad för att boka via resebyrå ca:600:- boka själv på hamnkontoret ca 400:-

Koh lipe är bebodd och pattaya beach är huvudstranden. Vi hamnade på Bundhaya resort vilket var helt ok. Ön har ingen hamn så man får åka longtail in till ön. Det man åker till Lipe för är avkoppling samt undervattenslivet..
Är inga problem att hitta en egen strandremsa att spendera dagen på...
Svara med citat

Gammal 2009-06-28, 22:43

Gäst

Smile :)
tack så jättemycket för svaren!
Svara med citat

Gammal 2009-09-11, 14:30

Gäst

Standard
Åh vad kul att hitta lite info om både langkawi och sunset beach resort då vi bokat resa dit! Nu har jag en liten fundering kring vaccination. Vad har ni tagit för vacctioner när ni varit till langkawi, behövs skydd mot malaria!?

Tack på förhand. /Hanna
Svara med citat

Gammal 2009-09-11, 14:36

Jesla

Medlem
Jesla är inte uppkopplad

Standard
Hej!
Det vanligaste är att vaccinera sig mot hepatit a och b. När jag tog dem så räckte det med två sprutor för att få ett årslångt skydd, och sen fyllde man på med en tredje spruta efter ett år så får man ett livslångt (eller iallafall typ 20 år) skydd. Så två sprutor innan avresa, den första några månader innan, och den andra några veckor innan. =)

Det är inte absolut nödvändigt att äta malariaprofylax om ni bara ska till Langkawi. Malariaprofylax är dyrt och kan ge mycket konstiga biverkningar så det bör man inte äta i onödan.

Så satsa på Twinrix mot hepatit a och b, skippa malarian och ta med imodium mot turistmage. Imodium är riktigt bra!
Svara med citat

Gammal 2009-09-19, 06:19

Oneway

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Åh vad kul att hitta lite info om både langkawi och sunset beach resort då vi bokat resa dit! Nu har jag en liten fundering kring vaccination. Vad har ni tagit för vacctioner när ni varit till langkawi, behövs skydd mot malaria!?

Tack på förhand. /Hanna

Hej, vi kanske ses på Sunset Beach Resort, vi är där från 2 januari i 2 veckor.
Vi har fått rekommendation att vaccinera oss mot Hepatit A (mat) och sen Kolera-vaccin Dukoral.

Vi har även bokat hotell i Kuala Lumpur i 2 nätter, så vi kan shoppa loss i stan ordentligt.
Bokade hotell Zon The ZON All Suites Residences on the Park in Kuala Lumpur, Malaysia

Så vi börjar längta nu, att få äta en frukost vid strandkanten, ta en speedboat till Pattaya Beach, bara få vara ute och njuta på havet.

Men det som skrämmer mig lite är maneter i havet, Sunset har ingen egen pool, men man kanske kan betala en liten slant för att nyttja nåt annat hotells pool ?
Svara med citat

Gammal 2009-09-22, 14:46

maxon

Nykomling
maxon är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard maneter
HEj
Vi var på langkawi för förra året och skall tillbaka i februari 2010 , vissa stränder har maneter men det finns stränder som är fria och det är inte långt att åka tvärs genom ön om man vill vara på några av dessa stränder under en dag .

Samt vi har fått rådet av en läkare som vi känner som själv är ute och reser väldigt mycke i djungeln bla och vi behöver inte äta malaria profylax eftersom vi inte tänkt oss att bege oss på några större djungeläventyr denna gång.
Bra att ha med sig Imodium som andra skrivit men även en vätskeersättningstablett som heter resorb , finns att köpa på apoteket den innehåller viktiga salter mm kan även tas om man fått i sig för lite dricka under dagen och känner av solen /värmen.
HA en underbar resa

Hälsningar Anki
Obs ! glöm inte att ha på er komprinet strumpor under resan de är väldigt bra .
Svara med citat

Gammal 2009-12-19, 09:38

luzis

Nykomling
luzis är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard Åhh
Vad glad jag blev att jag hittade det här forumet, Precis den här resan funderar vi att resa. Först langkawi och sedan koh lipe och ev något mer ställe.
Hur flyger ni dit?
Hur är det att ha med småbarn? (1år, 2år och 5,5 år).
Annat bra att veta?
Vi kommer troligtvis att åka i mars 2010.
Senast redigerad av luzis den 2009-12-19 klockan 09:41.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8