|
Tips för alla som ska till Malaysia!!
|

2009-07-14, 13:16
|
|
|
Malaysia
Hej!
Jag och några kompisar planerar att åka till malaysia sommaren 2010 och vi funderar på att åka till Perhentian Islands. Vi har några frågor som vi gärna skulle vilja ha svar på! 
1. Hur tar man sig dit från flygplatsen i KL?
2. Är det dyrt? Vad kostar hotell/mat?
3. Har du några bra tips på hotell eller vandrarhem som är fräscha?
4. Finns det möjlighet för shopping på öarna eller är det mest på fastlandet?
|
|
|

2009-08-13, 11:21
|
|
|
Hej Andreas!
Jag och min man tänkte åka till västsidan av malaysia 3-17/12 -09 men har nu sett massa bilder från Perhentian och blivit förälskad i dom otroliga stränderna. Är vädret verkligen helt kasst på Perhentian i december??
Mvh
Susanne
|
|
|

2009-12-09, 19:53
|
|
|
Ormar?
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas_Benji
Hallå där!
Med risk för att upprepa mig själv så tycker jag helt klart att du ska besöka Perhentian, här får du både beach och djungel... kanske tom. för mycket djungel om det är det du söker! Hittade tex. en 3m pytomorm under en malaykilles toa igår morse ;P
Annars om du har tid att resa runt lite så är redang att rekomendera, lite mer som thailand än Perhentian, det vill säga riktigt stora hotell och mer folk, spec svenskar! De finns såklart här också men redang är mer utbyggt! Sen har du även penang som jag dock aldrig besökt, men hört sjukt mycket bra saker om de.. Penang är mer som en storstad som ligger precis vid havet, så där har du mer party och mer variation gällande mat!
Några fler frågor?
MVH/Andreas
|
Hej såg att du skrivit att det är för mycket djungel och att ni hittat en stor orm. Jag är livrädd för ormar, alltså jag har fobi. På riktigt. Är det så att man kan se ormar lite här och var varje dag eller är det liten risk för mig att "träffa" på en??
Jag vill annars jättegärna besöka Malaysia och då speciellt perhentian.
Tacksam för svar
Tacksam för svar
|
|
|

2009-12-10, 14:53
|
Reg.datum: dec 2009
Rykte: 0
|
Men du, vet du vilken årstid som är bäst att resa dit? Vi ska åka i slutet av januari nu och funderar på om det är väder eller oväder där då?!
mvh Angelica
|
|
|

2009-12-10, 17:44
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 3
|
Citat:
Ursprungligen postat av angelica.h
Men du, vet du vilken årstid som är bäst att resa dit?
|
Skulle gissa på Januari-Mars, precis som i Thailand.
Citat:
Ursprungligen postat av angelica.h
Vi ska åka i slutet av januari nu och funderar på om det är väder eller oväder där då?!
|
Vädret är nog alltid ostadigt i Asien. Du kan aldrig lita på att om du åker under högsäsong att du får klarblå himmel i 2 veckor och inte en droppe regn. Är raka motsatsen mot Turkiet under Augusti.
Ärligt, Asien har aldrig fallit mig i smaken och just för att vädret aldrig kan garanteras lika bra som i Turkiet, Grekland och Spanien under högsommaren.
Å andra sidan, om man tål lite regn och moln på himlen då och då så är nog Asien ett grymt bra resemål skulle jag tippa på.
|
|
|

2010-01-27, 20:52
|
Reg.datum: jan 2010
|
Jobba i Malaysia??
Hej!
Du verkar ju ha rtiktigt bra koll på Malaysia så jag har några frågor som du kanske kan svara på!
Funderar på att åka dit och söka jobb för att stanna i 2-3 månader. Vet inte om du har nån info om just jobbdelen i malaysia, men tror du det är lätt för en 20-årig tjej att få jobb på kanske restaurang/bar där under en kortare tid? Är det vanligt, eller är det mest infödingarna som jobbar där? Sen undrar jag om man bäst fixar bonde på plats, eller via internet innan?
Väldigt tacksam för svar!
|
|
|

2010-02-04, 10:19
|
Reg.datum: feb 2010
|
Då Andreas inte verkar ha tittat in på ett tag kan jag hoppa in i tråden lite och kanske ge svar på några frågor, var på Perenthian, båda öarna, i somras.
Högsäsongen sträcker sig mellan maj-sep om jag minns rätt, monsunen ligger på från väst den perioden vilket gör att östsidan är skyddad. Vi var där i juli, vädret var överlag mycket bra, vill minnas att det regnade två-tre ggr på drygt två veckor, i övrigt strålande sol.
Boende, överlag rätt dyrt. Vi pyntade kanske 90 RM på Besar, då bodde vi dock på dykstället vi dök med och fick därmed en hyfsad rabatt. Kommer dock inte ihåg vad det hette, Alu Alu ringer nån klocka långt bak i huvudet. Mycket hög standard på beachfront-bungarna dock, för 90 RM var det lite av ett kap. För vanliga dödliga har jag för mig att det gick på 120 RM eller något sånt.
Dykning, mycket bra, f a prismässigt. Det finns flera bra dyksiter med hyfsad variation, vrak, haj osv. De flesta dyksiter ligger också nära öarna så det är lätt att ta sig dit. Får ni möjlighet rekommenderar jag också dagsutflykter till tex Redang där det var ännu vassare. Ta cert kan rekommenderas, aldrig sett bättre priser i asien, inte ens i Filippinerna.
Mat och dryck. Maten vill jag minnas var hyfsat billig men kanske i längden lite trist, det är inte samma kvalité som i Thailand. Prismässigt toppade det kring 14-15 RM, lite dyrare för catch of the day som kolgrillas på flera ställen efter stranden. Alkoholen är ett kapitel för sig, alla ställen säljer inte alkohol och gör de det är det dyrt som fan. En 33cl blaskig bira 10-11 RM, drinkar drack jag typ aldrig men dyrt var det. På Kecil går det dock att köpa fulvodka av en snubbe med islåda för 30 RM per halvflaska, helt ok. Jag skulle dock satsa på att köpa några flaskor inne i KL och ta med faktiskt.
På Kecil kan jag också nämna att Senja Resort är ett jävla skitställe. Dyrt (125 RM?), halvsunkigt och otroligt otrevlig personal för det mesta. Utsikten om man bor en bit upp är dock bedårande. Bästa boendet vi hade var på Maya samma strand, 70 RM för en bunge mitt på stranden 20 m från vattnet i västläge. Enkelt men fräsch, kallvatten givetvis men det är så pass varmt att det ofta bara är skönt. Ingen ac dock och sporadiskt med el, pannlampa är guld värt när man ska på dass. Kan också rekommendera myggnät, om man vill ha dörrarna till verandan öppen när solen går ner får man räkna med en hel del mygg på natten sen. Det går dock inte att boka, ägaren har inget bokningssystem utan du måste gå förbi dagligen för att kolla om något är på väg att bli ledigt. Vi hade lite tur och råkade av en slump gå förbi just när en bunge skulle bli ledig nästa dag. Jag tänkte när vi signade upp oss att jag skulle nämna när vi tänkte åka då vi redan bestämt det. Svaret var "I don´t wanna know, you tell me day before". Rätt skön attityd.
Ok, långt första inlägg, ytterligare frågor besvaras efter förmåga.
Senast redigerad av Jxx den 2010-02-04 klockan 10:22.
|
|
|

2010-02-12, 23:48
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jxx
Då Andreas inte verkar ha tittat in på ett tag kan jag hoppa in i tråden lite och kanske ge svar på några frågor, var på Perenthian, båda öarna, i somras.....
|
Hej,
Jag och min sambo planerar att åka hit nu till sommaren.
Har försökt kolla runt på lite sidor och få mig en bild av ön. Det skall vara väldigt relaxed! Låter bra!
Du hade skrivit bra och mycket i ditt inlägg, men jag undrar om du kan tipsa om lite mer.
Vi kommer nog endast vara borta i 2-3 veckor och kanske lägga runt 3 dagar i KL på dit/hem vägen.
Jag läste på någon sida att det kan vara svårt att få boende på de blilligare ställena om man kommer försent på dagen med båten från fast landet. Ska man föboka tycker du? ett par dagar?
Hur är det att besöka fler öar under samma resa? Eller ska man satsa på lilla och stora ön?
Tacksam förr svar
Ida
|
|
|

2010-02-13, 14:32
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av idawil
Hej,
Jag och min sambo planerar att åka hit nu till sommaren.
Har försökt kolla runt på lite sidor och få mig en bild av ön. Det skall vara väldigt relaxed! Låter bra!
Du hade skrivit bra och mycket i ditt inlägg, men jag undrar om du kan tipsa om lite mer.
Vi kommer nog endast vara borta i 2-3 veckor och kanske lägga runt 3 dagar i KL på dit/hem vägen.
Jag läste på någon sida att det kan vara svårt att få boende på de blilligare ställena om man kommer försent på dagen med båten från fast landet. Ska man föboka tycker du? ett par dagar?
Hur är det att besöka fler öar under samma resa? Eller ska man satsa på lilla och stora ön?
Tacksam förr svar
Ida
|
Självklart, fråga på bara.
Gällande boende, jag skulle boka en-två dar i förväg om ni ska dit mitt i sommaren då det är högsäsongen, sen kolla runt lite vad som finns på plats. Som jag skrev var boendet på Maya överlägset bäst och paradoxalt också billigast, bland det bättre jag varit med om i asien faktiskt, men går inte att boka i förväg.
Vet inte vad du menar med att besöka flera öar, syftar du på typ Redang och Tengah då eller? För att ta sig mellan Besar/Kecil tar typ en kvart så det är enkelt. Redang verkade vad jag kunde bedöma mer av en "resort-ö", ingen avslappnat backpackerställe direkt. Nån som har varit där kanske kan ge en bättre bild?
I juli börjar f ö också den stora sommarrean i KL, rekommenderar att lämna lite plats för shopping för det kan vara riktigt billigt, f a märkeskläder.
Senast redigerad av Jxx den 2010-02-13 klockan 15:14.
|
|
|

2010-05-15, 14:50
|
|
|
Vart ska man åka i Malaysia
Hej!
Är en familj med en tonåring och en 22-årig son som funderar på att åka till Malaysia i juni. Efter några dagar i KL vill vi sola och bada. Men vart ska vi åka? Kan någon tipsa oss. Vi vill ha klart vatten, inte för mycket strömmar så att det går att snorkla. Vi vill ha lagom med turister, alltså inte vara ensamma på stranden. samt ett litet utbud av restauranger med hyfsad mat, kanske lite shopping så att man har något att göra på kvällarna. Vi tycker inte om att stänga in oss på något hotellcomplex. Vet någon hur det är med maneter i juni på östsidan. Var i Hua Hin förra året i juni, där gick inte att bada pga jätte maneter. Så jag har fått noja på maneter nu. Dessutom var vädret inte det bästa. Vi åkte vidare till
Koh Samui efter 8 dagar. Där var det kanon, blå himmel varje dag, liv och rörelse.
Läste dessutom att Amerikanska UD har utfärdat en varning att resa till Malaysia pga misstänkta terrordåd, visseligen på Borneo men ändå. Är det någon som har något bra tips i Malaysia som skulle passa oss. Eller ska man kanske skippa det helt och åka till Mexico eller Kuba istället.
Annlia
|
|
|

2010-05-15, 20:53
|
|
|
Hej!
Kom hem frå Malaysia för en månad sedan. Den bästa sydostasienresa vi gjort, varit i Thailand några gånger tidigare. Vi var där tre veckor.
vi var på Perenthian och Redang. Klara vatten, korallrev, snorkla med revhaj och sjöldpaddor, bra service, rent.........Med andra ord toppen!
vi bodde på Tuna bay och på Berjaya. Tuna Bay enkelt, fräscht, bra mat, korallrev 20 meter! Berjaya super duper strand, superfräscht, snorkling om simma långt eller med båt. Vi avslutade med Kuala Lumpur 3 nätter.
Häls,
Malaysiaresenärer
|
|
|

2010-08-30, 00:06
|
|
|
Är Perhentian helt igenbommat under december - januari eller? Planerar så smått att åka till Malaysia två veckor jul/nyår och hade gärna sett Perhentian island också, men om det inte finns något öppet under denna period kanske man ska lägga resan runt mars då istället
|
|
|

2010-11-25, 21:28
|
|
|
Malaysia i december 2011
Malaysia i december, kan det vara nåt. Tänkte åka dit nästa år (2011) och har lite funderingar om boendet t.ex vad kostar det, hur hittar man dem som hyr ut. Hur stor budget behöver man för tre-fyra veckor om man inte vill bo och leva allt för eländigt. Är det enkelt att förflytta sig i landet, vad kostar det att åka tåg och buss.
|
|
|

2011-12-12, 12:05
|
|
|
Perhentian Island
Är jag dum om jag reser till Perhentian Island i januari?
|
|
|

2011-12-27, 08:50
|
Reg.datum: jan 2010
|
Kolla först att det överhuvudtaget går några båtar till öarna! Det är ju trots allt i slutet av monsunperioden. Med största sannolikhet så är vädrat bättre på den andra sidan av Malaysia vid den tiden. Penang, Langkawi etc.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|