ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-03-16, 19:47

ziempre

Nykomling
ziempre är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Standard Snart bär det av! Förslag?
Snart bär det av till Malaysia för mig och min sambo.

Reser med Malaysian air från Arlanda den 28/3 till Kuala Lumpur. Har endast bokat hotell 3 nätter i KL på nedresan och 3 nätter på hemresan. Har bokat på Hilton för 190RM per natt. Vi kommer stanna i 3 veckor.

Tänkte sen åka till Penang och där besöka Georgtown och nån av badorterna på norra delen av ön. Efter en vecka där tänkte vi åka vidare från Penang till Perhentian Island och spendera cirkus 1 vecka där på den stora ön och sen vidare till KL igen.

Hur låter denna resa? Förslag på ändringar av någon som varit i Malaysia?

//Daniel
Svara med citat

Gammal 2006-03-16, 23:08

anko

Medlem
anko är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Det låter väl bra tycker jag. Det räcker nog gott och väl med totalt 6 dagar i KL, jag kände att man blir lite mätt på storstadsliv när man bara längtar till stränderna och det varma vattnet. Så kände vi i alla fall. Själva var vi först 3 dagar i KL och sedan 11 dagar på Langkawi, det är nog ingen större skillnad på öarna- det är så härligt där och det finns många roliga utflykter man kan göra. Värt att veta kan vara att Langkawi är en skattefri ö, det är alltså fantastiskt billigt att handla där.
Hoppas ni får en underbar resa. (kolla in mina reseberättelser från Malaysia om du vill)

Gammal 2006-03-17, 19:09

ziempre

Nykomling
Medlem

Standard
Ja, jag läste din reseberättelse. Den var bra!

Har iallafall hört att Perhentian Island ska ha klart finast vatten och stränder så vi tar det i slutet så man inte blir för bortskämd .

Vidare är ju både jag och min sambo ganska bekväma av oss och kommer nog boka lite finare hotell tror jag. Så det får väl styra lite också var vi hamnar antar jag.
Svara med citat

Gammal 2006-03-19, 10:49

Challechalle

Nykomling
Challechalle är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Du får nog kolla upp hur det är med regnsäsongerna. När jag var i Malaysia 2004 i feb - mars så var det inte möjligt att besöka ostkusten pga monsunen. De "stänger" tydligen bla Perhentian när där är monsunperiod, och vad jag vet så är det någon gång på våren. Du borde kunna hitta info i en guidebok eller nånstans på nätet. Tror dock att den börjar i mars och håller på ett par månader. Västkusten hade dock jättefint väder då. Men åk dock till Perhentian om du har möjlighet, där är jättevackert!!
Kan även rekommendera att åka till den lilla ön Pulau Pangkor som ligger på västkusten, söder om Penang men norr om KL. Den är ganska liten och där är inte så mycket turister. Vita stränder och lugnt och skönt! Ganska ödsligt ibland, tror att det har varit mer turister där förr men att det inte är så populärt längre. Vet inte alls egentligen men det vara bara ett intryck jag fick! Tyckte faktiskt att det var bättre än Penang (fast vi stannade bara en natt på Penang så jag känner inte riktigt att jag har rätt att uttala mig!).. Pangkor kanske är ett alternativ om ni inte kan åka till Perhentian?
Svara med citat

Gammal 2006-03-19, 20:03

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard tips
Nu vet jag inte hur bekväma ni är.. men ett absolut tips är att besöka Taman Negara - regnskogen. Det är fantastiskt. Naturligtvis är det lite turisttätt, men de flesta turisterna är inte svenskar iallafall. Och djungeln är ju stor. Bara båtturen dit bjuder på oerhört intagande vyer. Väl framme finns flytande restauranger med pannkaksfrukostar, inne i skogen en "canopy walkway" - dvs vandring uppe bland trädtopparna. Även små utkiksplatser i träden om man vill spana efter djur på natten. Något litet "berg" finns också att "bestiga"... mer en kulle kanske, men fin utsikt när man kommer upp

(Det finns väl förstås finare boende där också. Själv bodde jag och min man i en stuga i stugbyn. Det var helt ok.)

Annars finns det en resebyrå som ligger inne på tågstationen i KL. Det är en kvinna som heter Angie Nguyen som driver den. Vi hade den turen att snubbla in där redan andra dagen av vår vistelse. Hon kan skräddarsy en helt fantastisk rutt efter era önskemål - till en bråkdel av priset det skulle kosta hemma! Det är väl mitt bästa tips.

Vi åkte i februari också, och monsunregnen märkte vi knappt av. Förresten är det klokt att ta öarna på slutet, för man vill verkligen inte därifrån! Ha en trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2006-03-20, 20:26

ziempre

Nykomling
Medlem

Standard
Tack för alla förslag.

Monsunperioden slutar i feb/mars, det har vi redan kollat upp. Perhentian ska vi ta sista veckan pga att vi har hört att det skulle vara så mycket finare än västsidan så vi vill inte "byta ner" oss.

Vi har nog tyvärr lite svårt att övernatta mitt i regnskogen då vi inte tänkte äta malariatabletter, nån som vet hur högrisk faktor det är med malaria i Malaysia?

Pulau Pangkor får vi nog kolla upp.

Tack för tipsen om resebyrån, det verkar smidigt!
Svara med citat

Gammal 2006-03-21, 03:10

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard tyvärr..
..vet jag inte hur hög malariarisken är. När vi gick och fick sprutor fick vi malariatabletter också - så det är nog rekommenderat. Men jag vet inte säkert.

Vad gäller monsunregnen.. Det kom lite skurar emellanåt, kanske en fem stycken tiominuters på hela 3-veckorsresan. Nästan obefintligt alltså. Regnet och klimatet är ju varmt så det är ganska behagligt. Man torkar nästan innan regnet upphört också!

Vi var på en ö på östsidan mot slutet av vår resa. Dykinstruktören vi träffade där berättade att vattnet var lite grumligt fortfarande efter monsunperioden. Vanligtvis ska man kunna se VÄLDIGT långt under vattnet. Men vi var helnöjda ändå, för för oss räckte det att vi kunde se våra fötter och några meter bort lika klart som i en simbassäng. Så jag har inga klagomål vad gäller eftermonsunväder. Snorkla på!
Svara med citat

Gammal 2006-03-22, 03:32

Ines

Medlem
Ines är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Standard
Hej!
Har själv bott i Malaysia! Ett underbart land! Några tips:
finns ingen anledning att stanna i KL i 6 dagar, tre räcker gott o väl.Mycket bättre om ni förlänger Perhentian vistelsen med tre dagar. Missa inte KLCC i KL och restaurangen som heter nått på M som ligger precis utanför KLCC.Godaste tandori ayam i hela stan och trevlig uteservering.
Ska ni shoppa så gör det i KL och inte i Peneng.
Missa inte Monkey beach i Penang. Trevlig nattmarknad varje kväll i Batu Ferringgi. Och maten!!!! Det bästa av det mesta hittar du i Penang.
Trevlig resa
Svara med citat

Gammal 2006-03-22, 20:48

Challechalle

Nykomling
Challechalle är inte uppkopplad
Medlem

Standard
ziempre: Så klart är det så att monsunen slutar i mars! Kom nyss på det när jag läste ett annat inlägg i forumet. Förlåt! Det var inte meningen att försöka lura dig. ops:
Då får du i alla fall nöjet att åka till Perhentian!! Ooh vad bra du kommer ha det!!
Svara med citat

Gammal 2006-04-20, 03:19

sussinann

Medlem
sussinann är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Standard perhentian ....
Oh, vilket underbart ställe!! Var där -03, vet inte om det har blivit mer exploaterat sedan dess kanske, men vi var bla ute o snorklade och såg jättesköldpaddor.

Regnskogen Taman Negara är också en kanonupplevelse. Jag och min sambo knallade ut på egen hand men höll på att hamna vilse, så det kan nog vara en bra idé att följa med på en anordnad tur istället
Ta rejäla skor på fötterna också, blodiglarna är verkligen på bettet :? Och för allt i världen, om ni ska upp bland träden så håll inte för hårt i repen. Jag lyckades få nåt rött "pulver" på fingrarna som kliade nåt grymt och fick mina fingrar att svullna upp som gigantiska prinskorvar. Trodde att jag skulle behöva amputera dem....

Förutom det så är Malaysia kalas!!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8