ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-02, 16:35

pesundh

Nykomling
pesundh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Rykte: 0

Standard Kubatips?
Jag och min make ska spendera 8 dagar i Kuba (en vecka i Mexiko, flyger därifrån till Kuba) i mars och har inte riktigt fått klart för oss vad vi vill göra. Vi kommer spendera ett par dagar i Havanna, och sedan hyra en bil för att ge oss ut i landet. Vi är båda resvana och tar oss fram bra på spanska, men var 17 ska man åka? Har googlat loss som bara den men blir inte klokare för det. Varadero känns för turistigt, vi åker gärna till något ställe med en vacker strand, men det får ju inte heller vara för långt från Havanna då man inte vill behöva stressa utan njuta lite av själva resandet också. Någon som har tips på en bra utflyktsrutt i landet? Vore så förtvivlat tacksam för lite tips!
Senast redigerad av pesundh den 2012-02-02 klockan 16:39.
Svara med citat

Gammal 2012-02-03, 12:18

Doran06

Medlem
Doran06 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Standard
Alldeles nyligen hemkommen från Kuba så jag kanske kan komma med några tips i alla fall.
Spenderade en dag i Grisbukten på södra sidan av ön. Där fanns en liten ganska fin strand. Vi bodde ej där men det fanns en liten restaurang och ett hotell tror jag.

Men jag vill påminna dig om att det kan vara svårt att få tag i bensin på Kuba...Och jag såg inte detta själv men tydligen så är ett sätt för invånarna att få tag på bensin, att slanga bensin ur hyrbilar. Kan ju vara bra att veta om ni parkerar bilen.
Svara med citat

Gammal 2012-02-16, 20:57

marialenny

Medlem
marialenny är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard Kubatips
Hej!

Vi är också nyss hemkomna från fantastiska Kuba. Förutom Havanna så reste vi till Vinales och tobaksodlingarna. Fantastisk natur och mysigt litet samhälle med många bra particulares. Vi reste också till Trinidad som är en spännande by som är som ett levande museum. Strax utanför Trinidad finns en vacker och lugn strand som heter Playa Ancon. Turister såklart, men inte bara och inte alls jämförbart med Varadero som vi inte satte vår fot i. Det känns galet att inte ta tillvara (kanske de sista) möjligheterna att uppleva Kuba. Om ni väljer att inte hyra bil som är dyrt och ganska vanskligt, akta er för att bli inblandad i en trafikolycka, då jag läst att det kan bli riktigt tufft...
Dessuom glest mellan bensinstationer.
Vi reste med långfärdsbussarna Viazul som går till många orter runt på Kuba. Perfekt sätt att resa på. Inte alls dyrt, bekvämt och pålitligt. Köp biljett minst en timme innan och var på plats 15 min innan avgång.
Ni har inte så mycket tid, så fler eller längre resor hinner ni nog inte med.
Ha det gott!
Maria och Lenny
Svara med citat

Gammal 2012-02-28, 14:03

pesundh

Nykomling
pesundh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Standard
Tack snälla för bra tips! Det lutar nog åt att vi kommer ta buss ner till Viñales och strunta i hyrbil! Trinidad har vi hört mycket bra om, men det blir kanske lite för ont om tid, eftersom vi bara har en vecka på oss...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8